Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

beginner koploper

Gestart door tony, 04 februari 2006, 12:54:59 PM

tony

Hoi treinliefhebbers
Kan iemand mij wat op gang helper met koploper. Ik vind het een schitterend programma en wens het op mijn spoorbaan te gebruiken. Ben nu bezig op een testbaan om eerst alles onder de knie te krijgen. Ik kan nu de wissels schakelen met een muisklik. Dit is toch al een begin. Nu wist ik graag hoe ik kan zien waar op de baan de treinen zich bevinden. Hiervoor heb ik een bezetmelder en terugmelder nodig??? Wekt dit dan via de S88??? Hoe sluit ik dit aan??? Allemaal vragen van een leek. Alvast bedankt. Groeten Tony

DelticPower

Hoy Tony, inderdaad heb je bezetmelders en terugmelddecoders nodig.
Een mooi gecombineerd systeem is de print BMD16-sd van Huib Maaskant en Eddy de Boer. zie hun websides.
http://www.floodland.nl/trein/info/en http://home.planet.nl/~boe03727/indexnl.html
Let wel deze zijn voor tweerail dig. modelbanen.
Groeten van Jan Simons

n/a

Tony,

Zoals Jan al zegt, inderdaad, om automatisch te kunnen rijden heb je terugmelders (bijv S88) en in geval van 2-rail ook stroomdetectie schakelingen nodig.
Kijk anders eens op mijn site onder Digitaal voor een uitleg hoe e.e.a. aan elkaar hangt.

pahasoft

Hallo Tony,

Ik reageer bewust nooit inhoudelijk bij vragen over Koploper. Hiervoor is een eigen mailinglijst in het leven geroepen (zie mijn homepage). Hier zit alle kennis verzameld van Koploper.
Klinkt misschien rottig, maar hierdoor ben ik niet verplicht steeds alle forums langs te lopen om te kijken of er vragen zijn over Koploper.

Er is in de loop der jaren al heel wat gevraagd op de discussiegroep. Eerst even zoeken in het archief zou geen kwaad kunnen denk ik.

tony

hallo
Alvast bedankt voor de snelle reacties. Ik heb de aanbovel site eens bezocht en er staat inderdaad heel wat informatie op. Voortaan kijk ik eerts eens op deze sites zodat ik geen vragen stel die al honderd keer zijn gesteld.
Vriendelijke groeten Tony