Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Vintage electronics : voor diegenen die de ECC83 nog gekend hebben...

Gestart door eve, 02 juli 2013, 10:13:56 AM

Havoc

Ik ken midi wel in de zin dat ik weet wat het doet, maar nooit mee gewerkt, geen ervaring mee bedoel ik. Sta me toe van te twijfelen dat je enkele ms merkt. In 1ms legt geluid 440mm af. En gitaar staat verder van je oren. Mensen die samenspelen staan snel een meter of zo van elkaar dus dat is al enkele ms.

Als ik me goed herinner (ok, veel gevraagd) dan is tot 20ms geluid en zijn herhaling niet van elkaar te onderscheiden maar is het een versterking van het eerste. http://en.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect Is dus 1-5ms voor klikken, tot 40ms voor bvb piano.

Speel zelf orgel, en daar zit je snel een meter of 5-10 van de pijpen. Dat is geen enkel probleem. Enkel pneumatische tractuur, dat is wel een probleem voor mij. Maar daar heb je 20-50ms vertraging extra. Een goeie organist kan dat wel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

Ik vermoed dat Peter het meer over latency heeft: http://en.wikipedia.org/wiki/Latency_%28engineering%29
De tijd die het signaal nodig heeft 2 keer een conversie AD-DA + softwarematige bewerkingstijd te doorlopen ;)

Dat is wat anders als het "Haas" of precedentie-effect.
Het Haas effect heeft te maken met de afstand tussen je oren, die kunnen bij een bepaald (voor iedereen anders dus) tijdsinterval geen richting meer bepalen.

Edit, sorry, bewerkt na plaatsing nieuw bericht van Peter.

Groet van Frank

PeterC

Citaat van: Havoc op 03 juli 2013, 22:01:48 PM
...Maar daar heb je 20-50ms vertraging extra. Een goeie organist kan dat wel....

Een slechte gitarist niet  ;)  Ik heb nogal een 'gevoelig' oor voor vertragingen en zaken die niet klinken zoals ze moeten.  Het rechtstreekse geluid uit de versterker (ook al wat vertraagd door de elektronica en de afstand) en daarnaast het afzonderlijk versterke digitaal bewerkte geluid.
Vandaar mijn reactie...
Groetjes, Peter


Havoc

Ik ook niet hoor. Heb 3x op zo'n ding "gespeeld" en nooit meer.

CiteerIk vermoed dat Peter het meer over latency heeft: http://en.wikipedia.org/wiki/Latency_%28engineering%29
De tijd die het signaal nodig heeft 2 keer een conversie AD-DA + softwarematige bewerkingstijd te doorlopen

Dat is wat anders als het "Haas" of precedentie-effect.

Niet altijd. Als je bvb een instrument speelt en dat wordt ook elektronisch bewerkt en die bewerking gaat door de speakers dan speelt het wel. Zolang de directe klank van het instrument en versterkte klank binnen dat precedentie-interval "vallen" kan je geen onderscheid horen. Dus als latency+looptijd tot speakers < precedentie-interval is er niets aan de hand.

Heeft niets met de afstand tussen je oren te maken (2.5ms is 1 meter!), gaat ook op voor 1 oor. Is een gevolg van het niet snel recupereren van onze gehoororganen na een stimuli.

Wat je wel kan hebben is door de verschillende bronnen er interferenties en filterefecten kunnen ontstaan die storen zijn. Maar dat is een ander probleem met andere oplossingen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

""""Speel zelf orgel, en daar zit je snel een meter of 5-10 van de pijpen. Dat is geen enkel probleem. Enkel pneumatische tractuur, dat is wel een probleem voor mij. Maar daar heb je 20-50ms vertraging extra. Een goeie organist kan dat wel. ""

Daarbij komt dat de afstand van de speler tot alle afzonderlijke pijpen nog eens verschillend is plus de aanspreektijd langer word naarmate de freqeuentie lager. Meestal staan ook nog de de lagere registers verder van de bank.

Mijn 2 favo's: Andre Isoir en Marie Claire Allain.
Niet te vergeten Helmut Walcha.
Groet van Frank