Vintage electronics : voor diegenen die de ECC83 nog gekend hebben...

Gestart door eve, 02 juli 2013, 10:13:56 AM

Huugooke

Citaat van: bossie op 03 juli 2013, 00:02:18 AM
Citaat van: Huugooke op 02 juli 2013, 21:40:35 PM
Bossie, als je nog geraniumtorren zoekt: ik heb nog wel een selectie.
Ga ik onthouden Hugo.
Bedankt voor het aanbod.
grt Piet
en die "geranium", dat was een bewuste fout ;D
Trouwens nog wat "buizen" ook; wou die aan een radiomuseum schenken.

Frank_N

Het verschil tussen transistor  en buizen versterkers is eigenlijk grotendeels het verschil in de harmonische vervorming.
Transistoren vertonen meer vervorming op de 2e harmonische, buizen juist op de 3e.
Ons gehoor is voor vervorming op die 2e harmonische veel gevoeliger dan vervorming op de 3e.

Dus als het bij versterking met een buis de zaak dreigt te gaat clippen zal dat minder snel opvallen.
(dit is de reden dat ik nog steeds buizen microfoon pre amp's gebruik)

Daarbij spelen ook nog de bij buizenversterkers gebruikte uitgangs transformatoren een rol.

Wat die popjongens vaak doen is dus vaak die buizen net even "over de rooie" helpen.

Boston gitarist (Tom Sholz??) heeft eens een apparaat ontwikkeld waarmee ook op een akseptabel volume zijn gitaarsolo's een enorme susstain kregen. OP hun nummer "more than a feeling" is dat goed te horen.
Groet van Frank

PeterC

Citaat van: Frank_N op 03 juli 2013, 19:29:58 PM
Boston gitarist (Tom Sholz??)

Frank, ik denk dan eerder aan Barry Goudreau op zijn solo LP van 1980 is dat ook goed te horen.
Groetjes, Peter


Huugooke

De uitgangstransformatoren spelen zelfs een heel grote rol. Boekdelen zijn er over geschreven!

Frank_N

Ziehier, Peter: http://en.wikipedia.org/wiki/Rockman_%28amplifier%29

EDIT) NIET HET BEDOELDE APPARAAT.
Groet van Frank

Havoc

Dacht dat sustain niet direct met de versterkers te maken heeft maar met de constructie van de gitaar. Vooral gebruikte houtsoorten etc.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

Citaat van: Havoc op 03 juli 2013, 20:20:25 PM
Dacht dat sustain niet direct met de versterkers te maken heeft maar met de constructie van de gitaar. Vooral gebruikte houtsoorten etc.

Klopt, maar dat niet alleen.
De positie van de gitaar (lage spanning snaren humbuck elementen en de positie daarvan) ten opzichte van de luidsprekers maakt ook uit.
Hierin was/is Jimi Hendrix en Carlos Santana weer een kei. Dus zonder zooi ertussen een willekeurige noot zolang mogelijk door laten klinken.

De link die ik gaf klopt trouwens niet... dat is niet het apparaat wat ik bedoelde :-[
Kan het niet zo snel terugvinden, sorry.

Deze link komt dichter in de buurt: http://www.amptone.com/scholzpowersoak.htm
Groet van Frank

Havoc

Krijg goesting om toch eens een lampenversterker te bouwen. Heb daar in mijn studententijd nog naar gekeken maar toen was er nog geen internet om componenten te vinden. Herinner me enkel dat de prijs van de transfo's om van achterover te vallen was. Zou goed passen bij die speakers die hier al 2 jaar staan stof te garen.

Google, here we come!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

just4fun

Citaat van: PeterC op 02 juli 2013, 20:00:28 PM
Net een lang weekend Graspop meegemaakt en hopen buizenversterkers gezien (Marshall, Orange, Laney, om er maar een paar te noemen).  Een gitaarversterker zonder lampen/buizen?  Klinkt niet!  Vintage ontwerpen uit de jaren zestig!  Kostprijs...
Niet alleen dat.
Ik zit al jaren in de PA-techniek en ook daar worden in effect- en randapparatuur nog steeds toestellen gebruikt met buizen (en niet alleen in studio-omgevingen). Digitaal is knap en maakt veel moeilijk geluidswerk eenvoudiger, maar toch niet alles-heilig-makend (ook al zijn er die dat toch beweren).
Paul

Frank_N

Citaat van: Havoc op 03 juli 2013, 20:39:38 PM
Krijg goesting om toch eens een lampenversterker te bouwen. Heb daar in mijn studententijd nog naar gekeken maar toen was er nog geen internet om componenten te vinden. Herinner me enkel dat de prijs van de transfo's om van achterover te vallen was. Zou goed passen bij die speakers die hier al 2 jaar staan stof te garen.

Google, here we come!

Hier alvast wat veldwerk, Johan: http://www.sowter.co.uk/ Leuke trafo's, dat dan weer wel ;)
Schrik niet van de prijzen.
Trouwens als je toch goesting hebt om een buizenbak te fabrieken, hou ik me warm aanbevolen voor een exemplaar voor mijn AKG K1000 hoofdtelefoon :)
Groet van Frank

Frank_N

Citaat van: just4fun op 03 juli 2013, 20:40:51 PM

Niet alleen dat.
Ik zit al jaren in de PA-techniek en ook daar worden in effect- en randapparatuur nog steeds toestellen gebruikt met buizen (en niet alleen in studio-omgevingen). Digitaal is knap en maakt veel moeilijk geluidswerk eenvoudiger, maar toch niet alles-heilig-makend (ook al zijn er die dat toch beweren).
Paul

Toch heb ik wel eens een bandje gemixt met als galmapparaat  mijn laptop via USB (bij wijze van experiment).
Je hebt dan wel fatsoenlijke software nodig.
Groet van Frank

Havoc

Ik kom net van bij die mannen...de prijzen zijn nog altijd om achterover te vallen. Ik kom op 1150 euro voor 24kg schroot.  :o Denk dat ik bij transistoren blijf. Vooral als je niet weet waar je aan begint.

Zo'n AKG1000 is ook leuk spul. Heb hier een AKG240DF in gebruik. Ondertussen ook al een stuk antiek geworden.

CiteerIk zit al jaren in de PA-techniek en ook daar worden in effect- en randapparatuur nog steeds toestellen gebruikt met buizen (en niet alleen in studio-omgevingen).

Meestal is dat echter omdat men de specifieke vervorming van die toestellen (creatief) gebruikt. Soms is het inderdaad gemakkelijker om gewoon het origineel te gebruiken ipv een digitaal equivalent te moeten maken. Vooral omdat er veel psychologisch effect is.

Maar ik ben voor opnames van klassieke instrumenten toch voorstander van de onvervormde mogelijkheden van goed ontworpen silicium versterking en zo snel mogelijk in digitaal. Of het discreet is of geïntegreerd maakt weinig uit.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

Citaat van: just4fun op 03 juli 2013, 20:40:51 PM
Digitaal is knap en maakt veel moeilijk geluidswerk eenvoudiger, maar toch niet alles-heilig-makend (ook al zijn er die dat toch beweren).

Akkoord voor opgenomen stukken, maar live?  Met digitaal en geluid moet je afrekenen met vertragingen (ook al zijn die in µs beperkt, je hoort en voelt ze)...  Ooit eens een Roland midi interface op een gitaartje gezet.  Afschuwelijke looptijdvertragingen...

Digitaal afwerken in een studio?  Bestaat er nog iets anders?

Groetjes, Peter


Havoc

Vertragingen van µs? Milliseconden eerder, samplen aan 96kHz is maar 10µs tussen samples. Maar dan heb je nog niets gedaan. Minste filter heeft al een looptijd van verschillende samples. Maar 10-20ms mag geen probleem zijn. Dat is natuurlijk puur audio, geen midi. Midi ken ik niks van.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

Citaat van: Havoc op 03 juli 2013, 21:30:23 PM
Vertragingen van µs? Milliseconden eerder, samplen aan 96kHz is maar 10µs tussen samples. Maar dan heb je nog niets gedaan. Minste filter heeft al een looptijd van verschillende samples. Maar 10-20ms mag geen probleem zijn. Dat is natuurlijk puur audio, geen midi. Midi ken ik niks van.

Ik nam het nog voorzichtig met µs.  Enkele ms vertraging hoor (en voel je vooral) al duidelijk.

Midi is een seriële interface tussen muziekinstrumenten (optisch gescheiden om aardlussen te voorkomen -> brom).
Groetjes, Peter