Vintage electronics : voor diegenen die de ECC83 nog gekend hebben...

Gestart door eve, 02 juli 2013, 10:13:56 AM

eve


Klaas Zondervan

Ik heb nog versterkers gebouwd met de ECC83 en EL84.
Maar geen spijt dat ik het allemaal heb weggedaan. Wat moet je met die ouwe zooi?

Frank_N

Groet van Frank

Havoc

Van voor mijn tijd. Maar ik heb hier wel nog een Philips radio met lampen staan. Als het goed is moet die nog spelen. Volgens internet een B7X14A/65...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

Net een lang weekend Graspop meegemaakt en hopen buizenversterkers gezien (Marshall, Orange, Laney om er maar een paar te noemen).  Een gitaarversterker zonder lampen/buizen?  Klinkt niet!  Vintage ontwerpen uit de jaren zestig!  Kostprijs...

Groetjes, Peter


PietB

Helemaal mee eens Peter,
ik heb een Yamaha transistor basversterker gehad, maar sinds ik een Fender Basemann via marktplaats heb weten te bemachtigen klinkt mijn Burns bas zoal hij hoort.
Lekker vol en massief!
Buizen is veel beter dan transistoren, ondanks dat ze ons in de 60-70 'er jaren lieten geloven dat transistoren een mooiere klank gaven.
Eigenlijk net zoiets als CD of vinyl, ook daar komen vlle liefhebbers op terug.

BTW ik zoek nog een stel AF126 transistoren, weet iemand een adresje?

grt Piet.

Havoc

AF126? Geen flauw idee waarom ik die heb, maar ik heb er nog 2 liggen. Die hebben 4 pootjes. En ook de AF106 (complementair zeker?). PM en die komen eraan als je er iets mee kan doen.

EDIT: Zijn germanium transistoren verdorie!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PietB

Hi Johan,
je hebt een PM.

De AF126 is een middenfrequent transistor gebruikt in de eerste generatie transistorradios.
De AF106 is een Hoogfrequent stransistor uit de zelfde generatie.
Het zijn beide pnp germanium transistoren.
De A staat voor Germanium.
De F voor midden en hoog frequent
dan had je ook nog de AC dat is een laagfrequent transistor
en de AD is een laagfrequent power transistor.

Ik ben als vrijwilliger verbonden aan het NZH vervoers museum www.nzh-vervoermuseum.nl daar hebben we een 8 tal bussen uit de jaren 70 en in een van de bussen zit een defecte Blaupunkt radio.

Er zijn een aantal transistoren defect oa de AC151-IV en de AF126, ik denk dat de bus een sproeier van een blikseminslag heeft gehad.
En het is jammer maar er zijn geen onderdelen meer van die radio via Blaupunkt te verkrijgen.
En ik wil graag de bus origineel houden, van daar dat ik waar ik kan laat weten waar ik naar op zoek ben.

grt Piet.

PeterC

Citaat van: Havoc op 02 juli 2013, 20:50:39 PM
EDIT: Zijn germanium transistoren verdorie!

Geven naar het schijnt ook een 'warmere' klank dan silicium...  Maar geen 'warmere' klank dan buizen  ;)

Er is een tijdje geprobeerd om met FET's (die een bijna identiek overstuurgedrag vertonen als buizen) een 'warme' klank te ontwikkelen.  Maar helaas...

Voor diegene die het willen weten: een buis en transistor versterken het signaal afkomstig van een bron (oa een instrument).  In het lineaire gedeelte van hun versterking gedragen beiden zich identiek (= steriele klank) maar bij oversturing gaat een buis zich heel anders gedragen en veel meer harmonischen produceren dan een transistor die een sinusvormig signaal gewoon gaat afvlakken (clippen).  Gevolg: overstuurde transistor is geschreeuw, overstuurde buis is warme en stevige (door de vele harmonischen) sound.

Zo'n Marshall JCM 900 (full stack) in mijn living...   ...Droom ik al jaren van...  ...Helaas: 100 zuivere Watt buizenpower blaast alle ruiten van de buren eruit...  ...En de mijne als eerste  :)


Afbeelding geleend via Google


Groetjes, Peter


Huugooke

Mijn eerste versterker: twee ECC83 en een EL84; op een zelf geplooid chassis uit... zink (ook gekregen van mijn loodgieter-buurman)
Stereo? Gewoon twee gemaakt!
Zowat al mijn schoolkameraden hadden op de duur zo'n "bakske". Blote gloeilampen, nu weer helemaal in de mode.
Bossie, als je nog geraniumtorren zoekt: ik heb nog wel een selectie.

Havoc

Lees nu pas de rest. De AF126 komt in orde. Van AD162 heb ik er ook nog 4 liggen... Moet ergens ook nog een OC liggen hebben (denk dat die ouder dan mezelf is). Als je met een scan van een databoek waar de essentiƫle parameters van die dingen instaan iets bent laat het weten.

Citeer.Helaas: 100 zuivere Watt buizenpower blaast alle ruiten van de buren eruit...

Hangt sterk af van de efficientie van je speakers. Gaat niks boven een goed stel hoorns.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

Citaat van: Havoc op 02 juli 2013, 21:52:29 PM
...Hangt sterk af van de efficientie van je speakers. Gaat niks boven een goed stel hoorns...

Johan, voor zo'n full-stack ga je niet staan zonder degelijke oorbescherming.  De geluidsdruk is enorm!

Velen gebruiken een batterij aan vermogensweerstanden om toch zoveel mogelijk power uit dergelijke versterkers te halen maar om het vermogen voor 95% in warmte om te zetten.  Om 'de klank' te bereiken moet je oversturen (en oversturen doe je op maximum power).


Groetjes, Peter


Dirky

gewoon nieuw te kopen Pieter...

Voor mijn oude synthesizers vind ik ook nog alle componenten "nieuw"...

zie bvb http://www.ebay.co.uk/itm/AF126-Transistor-x-1-pieces-/400360738177

PietB

Citaat van: Huugooke op 02 juli 2013, 21:40:35 PM
Bossie, als je nog geraniumtorren zoekt: ik heb nog wel een selectie.
Ga ik onthouden Hugo.
Bedankt voor het aanbod.
grt Piet

PietB

Citaat van: PeterC op 02 juli 2013, 21:26:32 PM
Zo'n Marshall JCM 900 (full stack) in mijn living...   ...Droom ik al jaren van...  ...Helaas: 100 zuivere Watt buizenpower blaast alle ruiten van de buren eruit...  ...En de mijne als eerste  :)
Ja ik mag mijn Fender hier thuis niet verder opendraaien dan standje 2 van 10.
Met koninginnendag nog even hier op een plein wat 60-70jaren top 40 gespeeld met een bandje dat een bassist te kort kwam.
Die 100watt van de Fender was voldoende om een rodie van een adere band die ook op dat festival was om mij een bod te doen op die toren, dat ik bijna niet kon afslaan.
Maar net als mijn treinen is de muziek me veel waard.
En ik moet er bij zeggen dat ik mijn zoon (ook een bassist) beloofd heb de gehele installatie bass en versterker-speaker aan hem te geven als ik er mee stop.

grt Piet.