Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Athus-Meuse, Houyet in TPIII

Gestart door prulleman, 01 juli 2013, 16:19:18 PM

prulleman

Wel, velen onder jullie zullen zich wel afvragen, wat doet die tegenwoordig nog? Ik doe geen expo's meer, en aan Margaaz gaat het ook niet meer echt voorruit. Nu,ik ben reeds een kleine 2 jaar bezig om samen met Theo (van Budingen in Miniatuur) een vaste thuisbaan te bouwen. Deze baan moest aan volgende voorwaarden voldoen; 1 paradebaanvak in volle natuur, 2 mogelijkheid tot automatisch treinbedrijf, 3 rangeer en speelmogelijkheden, 4 gesitueerd in het stoomtijdperk, 5 min zeven verschillende treinen in automaat, 6 eenvoudige bediening, 7 naar bestaand voorbeeld. Na wat surfen op internet en google earth bij Houyet uitgekomen, eens ter plaatse gaan zien,nog eens gaan zien, een weekendje in de streek enz.  Daarna een baanplaan gemaakt, dat op de vloer met tape uitgelegd om te zien of alles klopte, onderstel gebouwd en we waren vertrokken. De baan is bij Theo thuis in de kelder opgesteld in een ruimte van 5,5 bij 4,5  meter, via een gat in de muur gaan de treinen naar een tweede kelder waar een schaduwstation ligt.
Het treinbedrijf gaat van punt naar punt, met keerlussen in de schaduwstations. Elke plaats is goed bereikbaar, dat heeft het verleden ons wel geleerd. Wat betreft de werkverdeling, Theo doet feitelijk alle gebouwen en scenery, ik zorg voor sporen en techniek. Deze baan is nog lang niet klaar, maar we kunnen al een aardig stukje rijden, op seinen en OW na is alles klaar, met de scenery zijn we pas aangevangen. De baan staat open voor publiek, wel op afspraak en max twee personen tegelijk ivm de beperkte plaats in de loopruimte. Daar kan je met 4 zitten, maar anders word het te krap.

prulleman

#1
een beetje sukkelen met photobucket :o

Kautenbach

wah, erg intressant thema, ben benieuwd naar schetsen ect van de plannen en de bouwvorderingen, ik krijg geen foto's te zien vanuit je linkje

prulleman


Theo aan het werk bij het spuiten de brug over de Lesse

prulleman


Dit tunnelportaal van de Tunnel d'Ardenne is door de Theo met de hand gegraveerd op basis van metingen en fotos van het grote voorbeeld. We waren wel vergeten dat onze metingen tot gelijk met de bovenkant van de railstaaf kwamen, dus dit portaal staat te laag :o, is ondertussen al rechtgezet. das het voordeel van op styrodur te werken

oetbeem

Geweldige portaal zeg...
Neem aan dat daar wel vele uren werk in zitten als je dat allemaal met de hand moet inkrassen   8)

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

evan

Super thema!  De combinatie van Theo en Jan de smosser gaat goede resultaten opleveren :D ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

FREMO e.V. - afd België

Dag,

Leuk idee lijn 166 en lijn 150 in stoomtijdperk. In II of III ?

Houyet was verbonden met DINANT aan de ene zijde en BERTRIX aan de andere zijde, met een éénsporige aftakking naar JEMELLE.

Welk deel ga je werkelijk uitbeelden?

Mvg,
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

OlivierV

Volgens mij zal der ook heel wat fantasie aan gekoppeld worden @hierboven.

Verder, TPIII stoom en dieselgeweld + ardennen + een begin dat er goed uitziet, dat smaakt naar meer.

(Hopelijk komt het ook nog een beetje in orde met Margaaz, dat had wel iets).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterVG

Echt een thema naar mijn hart wat ik met veel plezier ga volgen.

Het tunnelportaal van Houyet wordt uiteraard gekruid met een prachtige waterval dewelke in model niet mag ontbreken.




vyncky

Leuk thema!

Een nonkel van m'n moeder woonde in het stationsgebouw van Houyet.
Als klein Ukje nog een week in het stationsgebouw geslapen! Geen wekker,maar wel het heerlijke geronk van de vertrekkende dieselstelletjes in de vroege ochtend. Wanneer de stationchef op de ruit klopte was het lopen naar het spoor/dorp om een goederentrein (HLD 52, 53,..) te gaan fotograferen.  :P

De tunnelingang ziet er prachtig uit!

Ik ben benieuwd naar de verdere uitwerking (hopelijk met veel foto's).

Véél succes met jullie project!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Sattrickske

Dit ziet er een leuk project uit, en de aanzet is zeker al niet mis!

prulleman

wij gaan het station van Houyet bouwen zo als het in de 50 jaren was, met een paar toegevingen, maar die vallen niet op, verder de anderde kant van de Tunnel d'Ardenne met de koninklijke Halte, dit is het portaal dat nu al klaar is, de twee bruggen weerzijden van de tunnel zijn erbij, alleen de brug kant Houyet is noodgedwongen een ietsiepietsie verkort. Verder hebben we ook nog een stuk van de zijlijn naar Jemelle (nu fietspad) tot achter de stalen voetgangersbrug. ik heb ondertussen een plan gemaakt, niet op schaal, maar alles staat er wel op en wissels zijnn correct ingetekend. Natuurlijk moet je altijd wel wat toegevingen doen, wij beschikken niet over een vliegtuighangar met klimatisatie.

prulleman


de brug over de Lesse, je kijkt richting koninklijke halte, Houyet ligt aan het andere einde van de tunnel.





een paar detailfoto's, we hebben voor tp III gekozen omwille van ....de bolle neuzen

Gerolf

Dat ziet er allemaal veelbelovend uit  8)  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw