Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Wat is KISS eigenlijk?

Gestart door Havoc, 12 december 2004, 21:19:28 PM

Havoc

Dit is zowat de simpelste booster die ik ken: http://web.syr.edu/~mobrandt/dcc-mb/941202_s.gif

En de L298 wordt dan nog maar half gebruikt, dus je zou er 2 boosters mee kunnen maken.

Toch lijkt het mij interessanter om de pc alles te laten regelen. Tenslotte kan je en de seinen, en de locs bedienen. Als je wil kan je zelf de rijweg aanpassen aan de loc (bvb enkel de diesels namen de enkelsporige niet-ge-electrificeerde baan).

Nu ja, we zijn ver van kiss aan het afwijken.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

depovero

Hello,

Dat wij een beetje afwijken van het basis idee, is nog niet te erg. vernemen dat er zoveel verschilende keuzes zijn, maakt de keuze alsmaar moeilijker [:(]. Dat is nu juist niet echt wat er gezocht wordt, met dit projekt.
Dus, Keep It Simple!

Sorry, als ik het in de plaats van de 'Kis'-ers zeg, ik wou het kwijt!

Denis

Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Pol De Bard

Johan,
erg leuk schemaatje met die stappenmotor-driver...
Daarvan bestaan echter nieuwe versies die de L298 gaan vervangen, ik denk dat ze hem h??l binnenkort niet meer gaan produceren.
Wat KIS nu betreft, de bedoeling van dit projekt is om nu net zonder PC te gaan werken en het plezier te beleven zelf zijn schakelingetjes te bouwen en te kombineren.
Iedereen is natuurlijk vrij om zijn baan te sturen zoals hij het zelf wil! Een computerfan zal jouw weg bewandelen, anderen gaan het helemaal met een IB of zo doen, maar nog anderen hebben in geen van beide zin. En die wilden we daarmee een alternatief bieden, zie je?
Wat niet wegneemt dat er later oplossingen in digitale richting zullen aangedragen worden.
Momenteel wacht ik op nieuws van .... voor een betaalbare digitale blokbeveiliging voor de hoofdbaan.

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com

BD1701

Beste KIS, ik vindt uw besprekingen zeer nuttig voor de bouw van de schakelingen voor beveiligingen, ... Maar ik had een vraagje: bij het even vluchtig doornemen van MSM 36, heb ik gemerkt dat het gaat over de bouw van een voeding, maar ik vroeg me af als we die stap (ikzelf althans) nie kan overslaan door een transfo aan te schaffen van een gekend merk, Bv: Roco, Fleischamann, ... Die gelijkspanning (voor het rijden) en wisselspanning (voor bediening wissels, ...) levert?
 

Pol De Bard

Hallo Bjorn!
Die voeding gaat wissels en elektronika voeden, en alles met gelijkstroom.
Een baantrafo is een beetje zwakjes daarvoor, hou die maar om te rijden en eventueel wat lampjes of zo te voeden.
Als je een beetje rondkijkt kan je transformatoren vinden die voor dit doel prima geschikt zijn voor g??n geld. Er wordt namelijk veel dumpmateriaal verkocht dat geschikt is.
Een trafo van ??n of ander bekend modelspoormerk gaat je beslist v??l meer kosten en zal het nodige vermogen (en een "propere" spanning voor de elektronika) niet kunnen leveren.
Heb je nog vragen? Aarzel niet! Deze rubriek dient daarvoor.
Vragen zowel als antwoorden zullen andere lezers ook van pas komen!

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com

Havoc

Zouden we deze thread niet afsluiten en de vragen als nieuwe -afzonderlijke- threads lanceren. Dat gaat het ook gemakkelijker maken om later een antwoord op een specifieke vraag te vinden ipv deze litanie te moeten doorworstelen.

Sinds de eerste publicatie weet nu bijna iedereen wat KISS is, dus we kunnen verdergan met de orde van de dag.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Johan, ik keek even of er reactie kwam.
We zullen maar best draadjes per nummer gaan aanleggen over dit onderwerp.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

waarom zou je een voeding maken als je voor 10 euri bij de recycleshop een 13.8V 6,5A vindt! Er liggen in dat soort winkels altijd wel leuk dingen op het gebied van voedingen.

daarnaast vraag ik me af of het systeem van kis ( nog vrij onbekend maar toch) iets toe voegt aan mijn systeem waarbij elke wissel een eigen 4x wissel relais heeft die de stroom door geeft naar het volgende wissel, zodat de wissel straat altijd de goede stroom heeft.
Met de ze relais kan je ook een een systeem maken dat je een knop in drukt waar je vandaan komt en waar je heen wilt, dat dan alle wissels goed staan. moeilijk is het niet,.. kost wat relais maar goed

Op mijn bedienings tableau kun je al zien met behulp van 400 ledjes hoe de wisselstraat is in gesteld, gewoon stroom door geven aan het volgende schakelaartje etc!

http://home.versatel.nl/52peters/baanpics/bedieningstableau.jpg


groeten

-PP-

B'VO Siemens relais!

Pol De Bard

Peter (en de anderen)
Bedoeling is mensen die twee "linker elektronikahanden" hebben nu precies te helpen met een schakelbord zoals het jouwe, met terugmelding en de hele handel, ook elementaire beveiliging en een bloksysteem, later ook aangepast aan digitaal rijden.
De angst om zelf aan zulke dingen te beginnen kan overwonnen worden met duidelijke uitleg en voorbeelden, en makkelijk nabouwbare schakelingen.
Later overtreffen de leerlingen vaak de meester, Peter!

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com

marimon

Ik geef toe dat ik over twee linker electronicahanden beschik. Daarom vind ik deze serie ??n, zeer leerzaam, twee, zeer praktisch uitgelegd. Aldus gaat de schrik om aan veilige zelfbouw te doen over door het hier verwerven van nieuwe kennis in electronica/electriciteit/mechanica/... .

Wat het laatste zinnetje betreft van meester Pol : er zal bij mij nog v????l water naar de zee moeten vloeien. Maar wat niet is kan nog komen.

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

marimon

Ik rij met lokmaus II en denk nu al dat ik beperkt ben in de mogelijkheden van digitaal rijden zonder computer. Seinen bedienen, wissels bedienen, baan- en straatverlichting bedienen,... al dan niet digitaal. Het is trouwens niet mijn intensie om met computer te rijden/sturen. Bestaat met Kiss de mogelijkheid dat ik in de toekomst de lokmaus zal kunnen vervangen door de componenten die zullen ontwikkeld worden door Kiss?

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

treinbeginner

hallo
een zeer grote leek op gebied elktronica.Zou het niet mogelijk zijn
om in msm of op het forum een klein woordenboekje te zetten met verklaringen van deze taal.
Voor sommige lijkt dit logisch, maar voor mij meer dan latijn en chinees tesamen.

bv tam:.......
   AT89:.....
   ass seinen:.........
   pic:........

enz

 

n/a

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Kis en anderen,
Hebben jullie al gekeken naar Edits(-Pro)? Elektuur heeft ook booster-ontwerpen, die mogelijk vereenvoudigd (goedkoper) kunnen. Als je, voor digitale blokbeveiliging, voor elk blok ??n booster moet hebben, moet die uiteraard niet zo krachtig zijn.
Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/



Een booster per blok is gelukkig niet nodig, wat je nodig hebt is een booster voor de normale rijspanning en een booster voor de remgenerator, deze schakel je om en om met een blokrelais. Dus als het sein op onveilig staat, zorgt het relais voor het juiste signaal op de baan, of te wel het signaal van de remgenerator/booster combinatie of bij veilig de normale digitale booster zonder rem opdracht.
Dus voor een complete digitale baan met een digitale stop mogelijkheid is maar 1 extra booster nodig en maar 1 remgenerator.
Zie de uitleg en de beschrijving bij de Lenz remgenerator LG100
http://www.lenz.com/manuals/modules/lg100.pdf

tonycabus

Klopt Max!
Maar dat heb je van "digibeten" h??
Je denkt vanuit een analoog standpunt en dan kraam je zulke digitale onzin uit natuurlijk...
Met ??n "remblok" (een digitaal natuurlijk) per bloksysteem heb je inderdaad genoeg, want die "zendt" voortdurend dezelfde informatie uit. Die hoeft inderdaad niet te veranderen, vandaar onze dwaling.
Pol nam net een proefje, zou leuk geweest zijn als het lukte, maar helaas, de LokmausII kan GEEN ADRES "0" verzenden.
Anders was het snel en goedkoop geflikt geweest: een tweede startset aanschaffen en de muis, trafo en versterker als "remblok" gebruiken.
(adres op nul en rijtrap ook nul) Driewerf "helaas"!
Maar zo'n ding van Lenz bvb is ook weer niet zooo duur.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

obicham

Een zelfbouw rem-module voor/van M?rklin heb je voor ong. 5 euro adviesprijs m?rklin 59,95
http://www.floodland.nl/trein/info/digitaal_8.htm
mijn aanpassing :
http://i22.photobucket.com/albums/b333/obicham/treintjes/afremmodule.jpg
Deze aanpassing heeft alleen betrekking op het relais (klapperen).
Een bloksysteem-schakeling voor m?rklin dat ook niet al te duur is (nog in ontwikkeling).
http://i22.photobucket.com/albums/b333/obicham/treintjes/seinblokschakeling.jpg