Wat is KISS eigenlijk?

Gestart door Havoc, 12 december 2004, 21:19:28 PM

Gerolf

Ze zijn inderdaad beter, 'luxe' als je wil, maar vaak krijg je ze gewoon bij de elektronica-boer wanneer je eigenlijk vraagt om gewone weerstandjes. De gewone koolfilm-types heeft hij dan mogelijk niet in voorraad, en de handelaar geeft ze je voor de gewone prijs. Vaak zitten ze ook in aanbiedingspaketten.
Stel dat je er wat meer koopt - of zo'n voorraad-pakketje koopt - dan is het nuttig om 'achteraf' de waarde nog te kunnen aflezen aan de verpakking, en niet voor elk weerstandje naar je multimeter te moeten grijpen...

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pol De Bard

Dag allemaal!
In die metaalfilmweerstanden heb je natuurlijk ook een groter gamma standaardwaarden (de E24-reeks) tegen E12 of zelfs E6 in de "ordinaire" spulletjes. Je kan er zelfs vinden tot op de Ohm nauwkeurig in grotere waarden, vandaar het grotere aantal ringen.

Voor het 'Kis'-projekt zullen maar enkele waarden nodig zijn. Die kan je dan beter meteen maar in een pakje van 100 kopen: dat scheelt in de prijs, en je kan er al eens eentje naar de bliksem helpen zonder je hele projekt in de koelkast te moeten stoppen.
En zoals Gerolf net aanhaalde: het is makkelijk als je een bepaalde waarde uit het pakje kan pikken, zonder zoeken of meten.
Die Gerolf!
Ofwel kan hij gedachten lezen, of hij zit zelf achter het 'kis'-rookgordijn. Wil de ?chte Kis nu opstaan?

Kiss

keepit_supersimple@yahoo.com

Havoc

Het is inderdaad zo dat je meestal 1% of 2% weerstanden krijgt als je een weerstand vraagt in een electronica zaak. Op zich is dat geen probleem. Zeker niet voor het soort schakelingen waar het hier om gaat (laag frequent, verschillende volten, redelijke stromen, vervorming en ruis zijn ook niet echt belangrijk). Als je echt moet beginnen kijken naar welk soort en/of precisie die je nodig hebt voor een weerstand, dan ben je al met ver gevorderde electronica bezig. En die zal ver verwijderd zijn van de KISS filosofie.

Gewoon even nadenken: Het kan echt geen kwaad dat een weerstandje wat nauwkeuriger is dan gevraagd. Het zou immers ook werken als het dat niet was.

Het is zelfs zo dat koolfilm moeilijker en moeilijker te bekomen wordt, zelfs als je ze echt nodig hebt.

Wie dit wil maken kan misschien eens investeren in van die dozen met verschillende vakjes...

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Pol De Bard

Natuurlijk, Johan en Gerolf,

kan men voor alles metaalfilmweerstanden gebruiken. Ze worden ook steeds goedkoper. Ik denk zelfs dat er een tendens is geen koolfilmweerstanden meer te gaan fabriceren.
Ik bedoel alleen de mensen die het projekt willen realiseren (en dat zijn er blijkbaar nogal wat!) het ook voordelig te laten doen. Door bvb dump-pakketjes te kopen, en dump-trafo's. Ook leds kan je goedkoop met de 100 kopen, het moeten immers geen "warm-white" of andere zotte dingen zijn. Groene, gele, rode, die kosten bijna niks meer.
Voor "Kis" is de keuze beperkt tot omzeggens alleen 1K, 10K en 100K weerstandjes van 1/4 watt. Condensatoren van 0,1?F 50V en elco'tjes van 2,2?F 25V. Alleen de grotere voedingselco's vallen wat duurder uit. Ook daar is het een goeie zaak rond te snuffelen. Philips elco's vind je vaak in dump, alleen omdat ze wat ouder zijn. Die moeten dan een tijdje (een nacht of zo) onder spanning gezet worden (met een weerstandje van 1K in serie) om zich weer te "formeren" waarna ze goed zijn voor jaren.
De fabrikaten uit het Verre Oosten zijn niet meer inferieur in kwaliteit en soms heel erg goedkoop. Voor een KOE (Kondensator Ontladings Eenheid) is het echter beter elco's te gebruiken die typisch voor flinke voedingen zijn ontworpen: die kunnen grote ontladings-stromen leveren zonder eronder te lijden. Die stroom staat er ook op vermeld. Flits-elco's van Sprague of Roederstein zijn ideaal maar voor ons doel te duur. Soms vind je oude Sprague-elco's voor twee keer niks, 10.000?F/40Volt. Met flinke schroefaansluitingen. Dan weet je meteen dat het de goeie zijn. Maar dat is voor nummer 36....[;)]

Kiss

keepit_supersimple@yahoo.com

Havoc

Geen probleem Kiss, ik heb hier stock genoeg binnen handbereik. Ik heb dit alleen gepost omdat je in een dump vanalles kan vinden. Dus ook betere weerstanden. Het is gewoon een kwestie van anderen te laten weten dat beter ook kan en dat dat metaal- of koolfilm voor dit (voor zover ik kan raden zonder de schemas te zien) helemaal geen rol speelt.


Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Pol De Bard

Klaarblijkelijk wordt de vraag naar schakelingetjes die eenieder op zijn modelbaan kan gebruiken met de dag groter.
Was het intuitie?
Het is alleszins een feit dat hieraan in MSM totnogtoe weinig aandacht aan werd besteed, misschien ook omdat de vraag achterwege bleef.
Laat me gerust weten wat jullie ervan vinden! En bombardeer jullie vragen maar op deze forumdraad of per e-mail!

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com

BD1701

Aan kiss: Zullen in deze nieuwe reeks van U, ook artikels komen hoe je een bediengspaneel maakt voor 2rail gelijkstroom. Ik bedoel welk materieel waaruit het paneel gemaakt is enzo, want dit mag volgens mij nie dik maar wel heel stevig zijn, omdat je er schakelaartjes moet opzetten enz... Hopelijk wordt er ook uitleg gegeven over de bedradingen die moeten gebeuren, en hoe je alles verbindt met de modules zelf, is da via luchterklemmen of via fiches of, ... Enfin ik zit duidelijk nog met een aantal vragen hierover. Ik verwacht dus snel meer info, hopelijk kan je mij helpen he

groeten
 

marimon

Zoals je eerder al zei Tony, er is inderdaad nood aan informatie over het onderwerp 'electriciteit en aansluitingen'in MSM.
KIS, waarom stel je de mensen zo op de proef? Maar ja, geduld is de moeder van de porceleinewinkel[:p]

Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Pol De Bard

Mannen,
Geduld is ingredient nummer ??n in de modelbouw!
Als jullie dat al begrepen hebben is dat een goed punt.

Tevens moet ervoor gezorgd worden dat de lezers goed kunnen verstaan waar ze mee bezig zijn. Vandaar dat de eerste twee afleveringen zullen gewijd zijn aan het ophelderen van basisbegrippen.

Maar daarna beginnen we echt te bouwen! Kritische dingen worden vermeden. Aansluitingen onderling zullen op verschillende manieren kunnen gebeuren. Kroonsteentjes zullen inderdaad (reactie van Bjorn) een goed deel van de verbindingen tussen baan en bedieningsdeel uitmaken.
We beginnen bij het begin evenwel.

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com

n/a

Is het ondertussen verschenen, je eerste artikel, Pol, of nog niet?

Peter (een fervent RailHobby adept, maar tot overschakelen bereid [:D] )

Pol De Bard

Dag Peter!
Deel 1 is inderdaad in deze uitgave verschenen. And there's more to come!
De hele opzet is immers veel te veel voor een heel blad...
Stap voor stap de lezer vertrouwd maken met wat basisprincipes, en daarna voetje voor voetje beginnen bouwen. Volgende aflevering: een dubbele voeding en een elektronische momentschakelaar.
En daan we w??r een stapje verder met de elektronika, in deel 3.
Dan zijn er weer meer dingen die aan mekaar kunnen gekoppeld worden.
En zo groeit het systeem.

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com

JoVer

Kiss, ik had in dit eerste artikel graag ook een kleine "inventaris" gezien van wat we allemaal mogen verwachten aan schakelingen. Is dat mogelijk of is dat nu nog niet aan de orde? Ik wil dit graag weten om te zien of ik mijn zoektocht naar (zelfbouwbare) besturingen al dan niet moet opschorten [^]

E?n opmerking over het eerste artikel: goed dat je een beetje basisinfo over electronica geeft maar nu vind ik het een beetje "overdone" [V] Vergelijkingen als wat schaft de pot vind ik niet echt relevant, daar zijn betere oplossingen te vinden. En enerzijds is dat bedoeld voor volslagen leken maar verder in het artikel heb je het dan over meer ingewikkelde dingen zoals de tor die je als schakelaar gebruikt. Hier was een woordje uitleg welgekomen [?]

Let op: dit zal mij niet weerhouden de volgende artikels met spanning tegemoet te zien.[:D]

Jo.

Pol De Bard

Jo,
lees het artikel nog eens over...Op blz 70 links staan de componenten vermeld van het systeem (een invetaris dus!), tevens zie je ook daar een tekening met een sporenplan van een deel van een fiktief station. Dat is ons "seinhuis West".

Wat je opmerking over de eter en zijn pot en zo betreft geef ik je gelijk, maar ik vond het klassieke watervoorbeeld z? afgezaagd dat ik het even anders op een populaire manier wou uitleggen.

Herlees ook nog eens de rechter kolom tekst op blz 75: daarin wordt het werkingsprincipe van de transistor ("tor" voor de kennissen) kort uitgelegd.
Maar wees niet bang: elke deelschakeling (module) wordt bij de beschrijving duidelijk toegelicht, zodat je niet in de kou blijft staan.

Ik ben w?l blij dat je reageert, hieruit blijkt dat er een re?le vraag bestaat naar dit soort dingen.
Sukses! Volgende maand al beginnen we te bouwen hoor!
Maar steeds zal er een beetje theorie vooraf gaan, om de volslagen leek toe te laten de materie te begrijpen en niet zo maar in het wilde weg te bouwen...

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com

JoVer

Pol - Kiss, ik ben blij dat je mij niet ziet zitten. Ik loop momenteel hoogrood aan [:I] Ik had het artikel wel degelijk goed gelezen en ook het componentenlijstje. Is dat het? Ik bedoel: do you really Keep it so simple [:)]? Ik had iets verwacht in de zin van Terugmelder S88, Booster, Decoder, ... [B)]

Ik heb vroeger nog electronica gestudeerd (nooit in die richting gewerkt dus rest mij enkel nog wat theoretische kennis [:(]) maar ik denk dat een leek verward geraakt tussen versterken en schakelen van een tor en dat hij niet goed ziet hoe een tor schakelt als je het princiepe van versterking uitlegt. Let op: is zeker niet als kritiek bedoeld want ik vind verder het artikel van jou zeker goed en duidelijk geschreven.

E?n negatief punt: wachten tot volgende maand [:D]. Da's wel veel gevraagd.

Jo.

Pol De Bard

Jo,
het is de bedoeling een uiterst betaalbaar en zelf te bouwen systeem te beschrijven. Diegenen die dat niet zien zitten gaan met een digitale centrale zowat alles bedienen en gaan handen ?n hoofden tekort komen. Op sommige digitale centrales kan je met een PC en een programma dan wel een symbolisch sporenplan uitzetten om je rijwegen te programmeren maar zeer velen kijken daar tegen op.
In deze serie beschrijven we dus stap voor stap hoe je je eigen bedienings-systeem met terugmelding kan bouwen, begrijpen hoe het werkt (uiteindelijk zuivere logika!) en aan je eigen wensen aanpassen.
O ja, en wat je opmerking betreft over transistoren: of een transistor nu schakelt of gewoon een analoog signaal versterkt, het principe blijft hetzelfde. Wij gaan hier niet met hoge schakelfrekwenties werken, die speciale maatregelen vereisen ivm schakeltijd vd transistor, en de tijd die hij nodig heeft om weer uit verzadiging te komen (recovery time).We gaan gewoon dingen aan en uit doen.
Daarvoor gaan we transistoren dus gewoon in "verzadiging" sturen, wat neerkomt op "maximale versterking". We houden het simpel.
Bedoeling is ook dat het -voor zover je dat niet ergens anders al las- op alle schalen met alle merken en systemen bruikbaar wordt. Het is ook geen volledige automatisatie van de modelbaan, dan is het leuke ervan af. Het "spel-element" moet blijven.
Het is echter onmogelijk alles in ??n enkel artikel te beschrijven, vandaar dat we een beetje geduld vragen.

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com