Wat is KISS eigenlijk?

Gestart door Havoc, 12 december 2004, 21:19:28 PM

Havoc

Titel zegt alles: wat is dit OS eigenlijk? Het enige wat dit mij zegt is "Keep It Simple, Stupid" en een rockgroep uit de jaren stillekes. Niet echt iets voor modelbouw. En google is niet veel behulpzamer. Trouwens, "operating system" doet mij meer aan pc's denken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Je zit er niet veel neven, Havoc! Het gaat om een super simpel systeem om een modelspoorweg (alle schalen, alle systemen) te "beheren". Vandaar de "Nickname" Operating System.
Zover ik van de schrijver ervan vernomen heb wordt het systeem opgebouwd uit zeer eenvoudig te bouwen en te gebruiken moduletjes.
PC's, dure of kwetsbare interfaces en vastlopende software komen er dus helem??l niet aan te pas.
Publicatie is gepland vanaf het volgende nummer, en de schrijver (die anoniem wenst te blijven) biedt support op dit forum.

Zie trouwens ook eens zijn berichtje in de rubriek "Modelspoorforum>FAQ>Elektrische wissels"...

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

Tijd om eens een nummer te kopen zou ik zo zeggen. En als het voor z ook gaat zeker interessant. Tot dan...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Pol De Bard

"Operating System"[;)]
Het wordt een echte "dispatching" voor je modelbaan.
Ook voor je schaduwstation. Het wordt zoals in het echt, een soort seinpost van waaruit je wisselstraten in ??n klap kan stellen en de hele treinenloop kan volgen.
En zonder computer, niks ingewikkelds. En nu ga ik verder werken eraan!

Kiss

Keep It Super Simple

loco

KISS,
Je maakt me echt nieuwsgierig. Gaat de doordeweekse leek hier ook mee kunnen werken. Ik ken van elektronica helemaal niet veel. Ik kan al solderen, en een weerstand van een diode onderscheiden gaat ook nog, maar daar stopt het dan ook mee.
Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

rgp

Dag,

als ik dit lees, zou die persoon een soort ei van Columbus hebben uitgevonden.
Alleen (alhoewel ik niets van electronica ken) toch een paar suggesties:
1? Dat van dat anomniem blijven snap ik niet.
2? In het verleden zijn er al veel "uitvindingen" gekomen, die vooral gericht waren tegen het digitale (onafhankelijk rijden zonder decoders bv.) en al snel werden de tekortkomingen duidelijk (alhoewel goed gecamoufleerd): onafhankelijk blekk zeer plaatsgebonden, duurder dan een digitaal systeem, verplicht aanpassen van het sporenplan aan het systeem)

Dus eerst kijken, de volledige (zeer belangrijk) informatie bezitten, veel sporenplannen en situaties bedenken,  en dan evalueren.

Roland

Pol De Bard

Hello!
@ Loco: Als je dat kan ben je goed vertrokken. Alles wordt zonder onnodige ballast uit de doeken gedaan en zal over meerdere nummers gespreid zijn, zodat men indien gebouwd wordt makkelijk bij blijft.
Het zijn zeer simpele schakelingetjes die steeds weer terugkomen.
Als je abonnee bent zie je het een beetje na nieuwjaar.

@ RGP: Dit systeem laat toe digitaal of analoog te rijden. Het komt op dat niveau niet tussenbeide. Het is totaal niet gebonden aan een sporenplan, integendeel: eenieder kan het aan zijn eigen baanplan aanpassen. Het maakt de wisselbediening alleen maar eenvoudiger met zeer bescheiden middelen, zonder computer.
En wordt van naaldje tot draadje uitgelegd met foto's en schema's.
Wie iets niet begrijpt kan zijn ei hier kwijt en ik antwoord.
Anoniem. Dat is een bewuste keuze.
Er zijn zoveel ingewikkelde toestanden op de markt (marketing, wat dacht je?) dat het hoog tijd werd dat beproefde systemen weer eens aan de bak komen. Iedereen die een beetje kan nadenken, een soldeerbout kan hanteren en kan lezen kan dit maken.
Daar hebben ook (her)beginnelingen wat aan. En mensen met een wat beperkter budget. Niet iedereen die digitaal rijdt wenst interfaces te bouwen of te kopen voor zijn PC maar wil wel een gebruiksvriendelijk systeem. En d??r gaat het om.

Kiss

Keep It Super Simple

marimon

Het begint bij mij nu nog meer te kriebelen!!! KISS, jij bent (misschien[:)]) het antwoord op mijn toekomstige vragen. Blijf maar lekker anoniem, als het systeem werkt word ik een fan van u.

Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Pol De Bard

Doet plezier dat te horen. Het gaat om een zeer eenvoudig systeem dat gebaseerd is op beproefde technieken. En moest je bij het bouwen problemen hebben, dan kan je hier om hulp vragen.

Kiss

Keep It Super Simple

n/a

Kisss
Ik ken niks van diode,weerstanden en al die rutteketut kan ik dat
ook samensteken? kheb wel al soldeerbout joepi
Groetjes

tonycabus

Duracell,
ik mocht het eerste artikel, de inleiding, even doorlezen en zag dat Kiss de principes op zijn eenvoudigst uit de doeken doet. Dat belooft dus voor het vervolg. Het lijkt me zelfs dat een minimum aan uitleg nodig is, om je te laten snappen waar je mee bezig bent. Maar alle ballast wordt vermeden om de nadruk te leggen op zelf bouwen (wat een groot genoegen verschaft en veel geld doet sparen) en zelf kombineren van de "modules". Iedere modelbaan is immers verschillend en een 100% kant en klaar recept kan je voor niemand geven. Maar vraag het hem zelf hier op het forum na verschijnen van het eerste artikel!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

BD1701

Lijkt me iets zeer nuttig te zijn deze nieuwe rubriek. Ik ben namelijk net aan een nieuwe modelbaan begonnen, maar ik heb eigenlijk nog enkele vraagjes over de besturing van mijn wissels e.d. ik werk namelijk analoog systeem, dus welke schakelaars enzo gebriuk ik het best om op een bedieningspaneel te monteren voor wissels met spoeltjes (merk Piko A-Gleiss). Kan je daar al een antwoord op geven, of komt dit al in MSM 34 ofzo te staan? Vanaf welk nummer van MSM komt kis er eigenlijk in te staan?
 

Pol De Bard

Het eerste artikel was klaar voor de redaktiesluiting van nr.34 maar zou maar kunnen gepubliceerd worden als de "Class66" van Mehano niet erin kon. Deze blijkt ondertussen aangekomen te zijn en dus wordt het zeker nr.35. Maar niet gehuild, we denken dat het de moeite loont om niet overhaast tewerk te gaan...
Een tip wil ik nog kwijt (dat maakt het wachten wat korter[;)]): begin alvast met je sporenplan, of als dat al klaar is, of de sporen liggen, met een schaalmodel van je plan. Schematisch dus. Maak het groot genoeg (min. 1/10e) zodat jullie er ook nog hier en daar een vinger op kunnen zetten, en schakelaartjes (drukknopjes ook) en dat er nog plaats blijft voor ledjes van liefst 5mm.
M??r: er wordt begonnen bij het begin! Alles kan niet in ??n keer beschreven worden, dat zou meer dan een hele MSM beslaan!
Laat je niet ontmoedigen: het is niet ingewikkeld maar richt zich ook en vooral tot beginners. Een en ander moet dus simpel maar duidelijk uitgelegd worden. De "standaard-schakelingetjes" zijn inzetbaar op verschillende manieren. Dat is ook afhankelijk van de gebruikte wissels en signalen. Wissels met elektromagneten en geheugendraad kunnen rustig door mekaar gebruikt worden maar de schakelingen worden dan aangepast. Met een beetje verbeelding zijn de gekste dingen te realiseren met steeds dezelfde "module".
Een module is een standaard-schakelingetje dat steeds weer terugkomt.
En nogmaals: wie met vragen zit bij de bouw kan zijn vraag in de rubriek "Kiss" op dit forum kwijt en mag op antwoord rekenen!

Kiss

Keep It Super Simple

depovero

Hey Kiss,

Als ik je lees, dan geef je gewoon 'honger' aan de liefhebbers! Wat ook juist is: 'Qui va piano, va sano'. Neem je tijd, dus. Ik heb zo de indruk dat er veel naar je reeks beginnen te snakken.

Succes,

denis.
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

watman

hallo kiss,
als totale nieuwkomer in het modelspoorlandje, lijkt jouw toekomstige reeks in MSM iets waar ik zeker naar zal uitkijken. Het is iets wat ik zeker zal kunnen gebruiken op mijn (nog te bouwen) baantje. Ik had al een idee voor een soort 'stuurpost' op papier staan, maar hoe het verder moest was nog een groot vraagteken.  Ik ken niet veel van electronica, schakkelingen enz...  Laat ons niet te lang wachten op de reeks.