Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Wat is KISS eigenlijk?

Gestart door Havoc, 12 december 2004, 21:19:28 PM

dieseltje

Kiss,

Min of meer in aanvulling op de vraag van Jo : ik denk dat velen onder ons een "controle-systeem" willen waarbij het "hoofdgedeelte" van de baan, in bv. zgn. "hondebeen" model, door een systeem van blokbeveiliging "autonoom" kan lopen; en dat je daarnaast een uitgebreid controlepaneel hebt om zelf bij te sturen, en vooral een bepaald "zijstuk" van de baan, hetzij opstelsporen, hetzij een goederenemplacement zelf te gaan bedienen...
Misschien wishfull thinking, of behoort dit tot de uiteindelijke mogelijkheden als je een aantal van de basisprincipes / schakelingen gaat combineren ??

Benny

Pol De Bard

Dat heb je goed geraden, Benny!
Een zekere autonomie moet er wel zijn h?? Er komt zelfs een beveiliging bij het rangeren in de vorm van een geluidssignaal als je naar een bezet spoor wil rijden bvb.
Ook flankbeveiliging maakt deel uit van het initiele projekt.
Als je het plan van "Seinhuis West" bekeken hebt zag je daar een "uithaalkop". Die laat bvb toe te rangeren zonder op de doorgaande sporen te komen.

Blokbeveiliging met aparte beveiliging voor de wisselstraten zijn voorzien in een later stadium want je moet eerst al een werkend geheel hebben alvorens de hoofdbaan te gaan voorzien van die beveiliging.
Het grote probleem momenteel is dat er tbv digitale systemen wel units bestaan die een trein doen afremmen en weer vertrekken bij onveilig, of zelfs vertragen bij onveilig voorsein (dubbel geel diagonaal, geel-groen horizontaal) maar die dingen zijn nog onmenselijk duur naar onze begrippen....
Als we iemand vinden die PIC's kan programmeren zouden we misschien een kleine produktie op touw kunnen zetten van zulke units...[?][?][?]
We houden dat w?l in het oog, en voor analoge rijders is een volautomatisch bloksysteem bijna klaar, op basis van dezelfde elementen die vanaf afl.3 worden beschreven.
Intussen zijn al enkele mede-electronici in de weer om mee te werken!

Het leuke (ludieke) aan de originele opzet is dat je wisselstraten kan stellen en met je walkaround(s) de treinen bestuurt. Met z'n twee?n of drie?n nog plezieriger, je zou dan zelfs op "dienstregeling" kunnen rijden, met respekt van de seinen...
We dromen dus nog een eindje door, wie weet waar we stoppen!
Dit is een "eindeloos" projekt: waar de beschrijving ophoudt begin jij! En de interactie op het forum is daar mee voor verantwoordelijk.

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com

dieseltje

Kiss,

Precies, ik wil digitaal gaan rijden, en heb een Zimo centrale.
Als je dan je baan moet gaan opbouwen met units voor afremsecties, stopsecties etc. dan betaal je je blauw aan deze modules...
Ik kijk met "spanning"[;)] uit naar het vervolg van je artikels ...

Benny



Gerolf

Kis, PIC's heb ik nog niet geprogrammeerd, maar met een AT89 heb ik al wel aan't experimenteren geweest. Regelmatig (ook vrij recent) stond er nog een pic-programmer in Elektuur beschreven. Ik heb hem zelf (nog) niet gebouwd, maar heb wel interesse.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Velleman heeft zo'n PIC-kit uit net.
Ik heb Kis al helpen zoeken naar betaalbare alternatieven voor digitaal, maar verder dan TAM's zijn we niet geraakt en die is momenteel alleen Motorola-compatibel (asymm. signaal op de rails en lok "bolt dan uit" met de ingestelde remvertraging in CV zus-en-zoveel)

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rgp

Dag Benny

Je hebt een ZIMO-centrale.  De blokbeveiligingen MX9, MX7 en dergelijke zijn idd vrij duur, maar let op (gisteravond op de bestuursvergadering vernomen) als je die toch zou gaan gebruiken, moeten je decoders wel ZIMO, TAM zijn.  LENZ gaat niet !

Roland

tonycabus

Gerolf, TAMS is een kleine duitse fabrikant van dekoders. Zij hebben een soort booster met treinbe?nvloeding, kost zo'n 45? in kit. Voor elk blok heb je er zo een nodig....

http://tams-online.de/htmls/aktuell.html

Kijk daar maar eens...

Ik keek net nog bij Lenz en daar zeggen ze dat asymmetrie in DCC dezelfde rol gaat krijgen. Als je dan een DC-offset geeft aan het digitaal signaal en je "clipt" op natuurlijke wijze in de eindtrap van de booster dan ben je er eigenlijk ook, of niet?

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Pol De Bard

Goed zeg mannen,
Nu wordt hier seffens ook meer digi-TAAL gesproken dan wat anders.

Een taal als elke andere... Een ding schiet me wel in verkeerde keelgat:
Als je signaal ge-offset wordt, hoe komt het locsignaal dan nog terug in de centrale tijdens het daarvoor voorziene "slot"?
Hebben TAMS en de anderen daar ook rekeining mee gehouden?
Ik voel het al, dit wordt weer ingenieurs-taal!
En ik me uitsloven om die mannen "gewoon" "simpel" te leren denken....[;)]


Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com

marimon

ManManMan,

PIC's, assymetrie in DCC, DC-offset, TAM.....

De KIS(S)trein is nog maar net vertrokken en ik volg al niet meer. Wat een taal voor een analfabeet in de  electronica!!!
Please, keep it simple...

Dank u[;)]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Pol De Bard

Man man Marc!
Ik wist dat ik iemand op zijn paard ging krijgen met zulke digi-taal!
KIS moet simpel blijven, spreekt vanzelf!
Maar dat zijn nu zo van die rotdingen die we aan de "vooruitgang" te danken hebben. Maar KIS zou KIS niet zijn als hij niet naar een oplossing ging zoeken. Simpel en betrouwbaar.
De "research"-afdeling werkt dubbele shifts!

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com

marimon

Ik zou niet durven twijfelen aan de eenvoud en betrouwbaarheid van het KIS-programma. Gun het je team de nodige rust te nemen nietwaar, zodat wij allen zalig geinformeerd blijven.

Marc[;)]

Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Gerolf

Kis en anderen,
Hebben jullie al gekeken naar Edits(-Pro)? Elektuur heeft ook booster-ontwerpen, die mogelijk vereenvoudigd (goedkoper) kunnen. Als je, voor digitale blokbeveiliging, voor elk blok ??n booster moet hebben, moet die uiteraard niet zo krachtig zijn.
Over de communicatie-formaten van DCC, Motorola, ... weet ik vrijwel niets, omdat ik mij eigenlijk niet bezighou met het digitale rijden. Ik wil wel microcontrollers gebruiken (programmeren) voor het (semi-)automatisch rijden op mijn baan. Alleen, de evolutie hierin is zo enorm snel, dat het steeds moeilijker wordt een bepaald type te kiezen, vooral omdat ik graag zou hebben dat ze binnen tien jaar nog verkrijgbaar zijn ...

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Is dat niet een beetje tegen de filosofie van DCC? Een booster per blok bedoel ik dan. Het is veel logischer om een database te laten bijhouden waar welke loc (in welk blok dus) zich bevindt en dan de nodige signalen te sturen naar die loc. Waarom kan je anders de loc apart adreseren? Dit vraagt wel het een en ander van de terugmelding.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Pol De Bard

Zoals Gerolf opmerkte, Johan, zijn die boosterTJES een stuk eenvoudiger qua versterker (hoewel, tegenwoordig zijn dat doordeweekse chips...) maar naargelang de bezetting van de blokken wordt het signaal (op de rails) aangapast aan de stand van de seinen.
Zo speel je je lok niet kwijt in de computer, want elke lok zou naar dat "vertraag" of "stop" signaal moeten luisteren, wat het geheel h??l wat gebruiksvriendelijker maakt.
Maar .... we zoeken een bondgenoot om hiervoor mee een oplossing uit te dokteren, en wie weet!

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com