Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Ombouwsels van mijnentwege

Gestart door OlivierV, 25 juni 2013, 23:32:43 PM

OlivierV

Bij mijn 6204 is alles der van tussen, bij 212.183 heb ik denk ik de ontspoorspoelen laten zitten.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

knibbelknabbel

Ik ga er alles van tussen solderen denk ik. Ik post mijn bevindingen wel eens... ;)

Bedankt reeds voor de ombouw beschrijving!

OlivierV

Heel lang geleden bracht Lima bordeaux M4 rijtuigen uit, een eersteklas en een tweedklas, daar ik geen dubbele wagons koop (wagennummer) heb ik voldoende aan 2 stuks voorlopig.

Nu waren deze oude rijtuigen nog uitgerust met beugelkoppeling op het draaistel, dat is lang niet meer van deze tijd dus daar gaan kortkoppelingen onder komen. Moeilijk is dat niet en het kleinste kind kan dit.

STAP 1:

- Probeer ergens enkele Lima M4 rijtuigen op de kop te tikken, niet te veel geld aan hangen!
- Voorzie andere assen (met lagere flenzen) van de juiste maat indien je rails hebt die code 83 of lager zijn, bij code 100 mogen de originele assen blijven zitten.
- Koop een zakje Roco 40343 (€26 voor 12 stuks)
- Voorzie genoeg kortkoppelingen van de gewenste soort (fleischmann, roco, marklin...)
- Een goed mes
- vijltjes
- Modelbouwlijm.

Kostprijs: +-€7 Per rijtuig.

2: Aan de slag:

- Knip de koppeling af, die was er bij mij reeds af, dus dat was een handeling minder om uit te voeren.

- Aangezien ik met de Roco kinematik werk onder mijn rijtuig moet er van het draaistel een hoekje weggesneden worden, anders kan de boel niet draaien, zie omcirkeld stukje om weg te snijden.


- Het rijtuig zelf heel eenvoudig, knip van de staart van de kinematik een 3-tal millimeter af (zie rode cirkel) en vervolgens lijm je het onder het rijtuig.


Als alles droog is klik je er de koppeling naar keuze in en kan je gaan testrijden. In mijn geval kan de trein netjes door bochten met een straal van 48cm, dat zijn de kortste bochten op mijn baan.

Ze zijn misschien niet helemaal buffer aan buffer gekoppeld maar 2,5mm tussen de rijtuigen is toch al een heel pak beter dan 1cm tussen de rijtuigen standaard.


Hoogte is hier niet gelijk omdat er onder het ene rijtuig te grote assen zaten, euvel is ondertussen verholpen.


Met een Roco i6


Met een heris i4

Groetjes,
Olivier


- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

Knap gedaan Olivier! Brengt me op ideeën.

Huugooke

Met symoba koppelingen kan het nog dichter, afhankelijk van het model:


soms zit het wielstel te veel in de weg en is dit het maximum (of minimum) zonder dit achteruit te plaatsen


OlivierV

Die zijn mooi kort gekoppeld Hugo!

Een ander onderwerp:

Roco i6 rijtuigen in C1 kleurstelling (oranje) op lengteschaal 1:87:

Roco heeft deze rijtuigen reeds lange tijd in het gamma of zijn toch al in verschillende kleurstellingen de revue gepasseerd. De laatste die ze uitbrachten zijn heel mooie exemplaren maar bij de eerste reeksen zijn er toch bij waar de witte band op de rijtuigen gewoon grijs is, dat is eigenlijk niet mooi en dan is er zo'n enorm verschil tussen beide soorten en is het bijgevolg niet mooi om deze achter mekaar te hangen.

Op onderstaande foto's is het rijtuig met de grijze band telkens links geplaatst, rechts eentje van dezelfde generatie maar met een duidelijk witte band.


Hier staat er rechts een van de latere generaties (al uit de donkerblauwe dozen), dat is dus geen zicht naast mekaar...


Hieronder eentje van de latere generatie(te zien aan het zilveren dak) en een van de eerste met duidelijk witte band, dat gaat wel relatief goed samen.


Wat heb ik daar aan gedaan?
Simpel, de grijze band wit gespoten, ik heb er zo'n 3 van de 11 oranje in mijn verzameling die deze mottige grijze band hebben ipv een witte. Reeds 1tje heb ik omgespoten en dat oogt al een pak beter. Wel moet je zeer goed afplakken want hier is het nog niet 100% geweldig uitgevoerd maar het resultaat kan er wel mee door naar mijn mening.
De andere 2 die nog moeten gedaan worden zullen deze week wel in orde gebracht worden.

Links huidige generatie en rechts oudere generatie met zelf gespoten witte band.


Links oude generatie met witte band en rechts oude generatie met zelf gespoten witte band.


Voila dat was het weer.
't Volgende dat op den boterham ligt zullen allicht de Heris i4 rijtuigen zijn, die liggen hier reeds een tijdje in stukjes.
Heris NMBS SNCB i4 A4B6
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Gisteren de laatste 2 onder handen genomen.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Daarnet ook nog even aan mijn Lima M4 rijtuigen gefriemeld. Nu zijn ze wel echt kort gekoppeld en bijgevolg ben ik dan ook tevreden. :)

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

Knap!
Als ge die plastieke stukken vervangt door échte rubberen buisjes kunnen ze tegen elkaar plakken.

krispy

Als rubberen buisjes kan je krimpkous proberen , die zijn hol en in verschillend diameters verkrijgbaar

;)
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Peter

Olivier, een tip:
Om mooie scherpe aflijningen te krijgen neem je een goede tape (bv. Tamiya) Plak een stuk te brede tape van voldoende lengte op een bv. glazen plaat en snij er met een zeer scherp hobby mes (een breekmes van de Lidl/Aldi enz voldoet ook) met een stalen lineaal een smal reepje af.
Plak de breedste reep dan op je model en na het spuiten/schilderen heb je een perfekt scherpe lijn.

Tape van de rol is dikwijls niet mooi scherp aan de zijkanten. 
Met vriendelijke groeten
Peter

OlivierV

Bedankt voor de tip Peter, wel een beetje aan de late kant want de rijtuigen zijn reeds gespoten, dat de rand wanneer hij rechtstreeks van de rol komt niet 100% recht is, dat heeft de praktijk reeds uitgewezen. Nu ja, al bij al valt het goed mee, ik heb vrij zuinig en niet dik gespoten. De uitschuivers zijn altijd bij te werken met een tandenstoker, zo kan je zeg maar gommen zonder krassen te maken op je rijtuig.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

chef garde

Of nog een tip Olivier.  Om uw witte strepen te maken, zonder ze te schilderen of te spuiten: waarom niet met uw decalpapier???  Fijne stroken snijden op de gewenste maat en aanbrengen op uw rijtuig.  Scheelt een pak werk in afplakken, schilderen/spuiten en je hebt die bramen niet meer als je uw afplaktape er weer af haalt ...  Enkel een (mat) vernislaagje spuiten over de witte decal-lijn en uw model is klaar.

OlivierV

Dat is nog eens een gedacht ... Zal wel ne wreden decal worden om aan te brengen. :D

Ne keer zien binnenkort of ik van dat minder kwalitatief werk kan verwijderen en dan met een decal en wat matte vernis opnieuw doen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

raf

afplakken zoals hier boven en dan eerst matter vernis spuiten
hier over de witte kleur
de reden is dat de vernis onder de tape kruipt en deze als het ware afdicht zodat je geen witte verf onder de tape krijgt
ik doe dit bij mijn boten ook zo om de water lijn aan te brengen maar dan net eventjes anders
de boot moet grijs en onder rood met daar tussen een zwarte band
de boot grijs spuiten en dan de zwarte band langs boven afplakken
dan terug grijs over de tape spuiten en de romp
de tape laten zitten en het rood spuiten
nadien terug het zwart langs onder af plakken en terug rood spuiten en nadien zwart
zo heb je nooit onderlopers op je model

gr raf   
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.