Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Ombouwsels van mijnentwege

Gestart door OlivierV, 25 juni 2013, 23:32:43 PM

OlivierV

Zoals de titel zegt, hier baat ik een draad uit waarin alles wat ik ombouw (wat niet altijd voor de hand ligt) verzamelt wordt.

Wie weet heeft iemand er wat aan en kan hij genieten van uitleg met foto's.

Index locomotieven:
1. Roco Type 212.183 (TP3 reeks62): Lampjes + digitaal maken
2. Roco Reeks 59 - 5950: Lampjes + digitaliseren (eitje) + andere foefelarijen

Index wagons:
1. Roco Shis

!Hasta Luego!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

conducteur

Je links verwijzen naar niets?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

OlivierV

#2
Hier alvast de start van de ombouw van de Roco 212.183

Dit is een Reeks 62 maar dan in tijdperk 3 uitvoering, op zich geen verkeerd model, maar hier en daar kan het beter en het beestje moet natuurlijk digitaal gemaakt worden.

Zo krijgt u hem standaard uit de doos.

HLD212.183 - Roco 43593.3

Als eerste logischerwijs andere koppelingen op de machine geplaatst.

Het eerste minpunt is het interieur, een loc met geel interieur, je zal het in de realiteit niet vaak tegenkomen. Ik had nog een potje met heel lichtgrijze verf staan (bijna wit), dit over het interieur "gekapt", wat al een beter resultaat gaf.

Cabinne 212.183

Volgende punt is de verlichting bij Roco 62'ers. Standaard is deze verlichting niet veel soeps, gelukkig zit ze bij deze loc wel aan de juiste kant, maar goed, ik ga voor ledjes. Aan de hand van het schema van Erik (eve) dat hij bij de 62 van Erwin heeft toegepast om de verlichting aan te passen ben ik aan de slag gegaan.
Hieronder liggen zowel 5950 als 212.183 op de tafel met nog gele cabines.

2 Slachtoffers

Beginnen doen we met een overzicht van de 8 polige nem-stekker, aangezien er een 8-polige ESU V4 in de loc komt hou ik mij aan deze stekker (vrijwel standaardstekkerformaat of toch de meest voorkomende). (op beneluxspoor staat heel mooi hoe en wat uitgelegd in her artikel over digitalisering).


Schema van Erik(eve)


Schema van Erik (eve)

De blauwe decoderuitgang is de gemeenschappelijke plus, wit voor vooruit en geel voor achteruit.

Zo gepiept, om de draden aan de gebruikte leds (1.8mm Goldenwhite 20mA en 1.8mm Rood 20mA) aan te sluiten gebruik ik de kap van de loc als mal. Ik stak er ook nog een stuk pizzadoos tussen om te voorkomen dat mijn soldeersel tussen de 2 leduitgangen kwam.

Neus = mal

- Blauw (gemeenschappelijke plus van de decoder hang je aan de + kant van de led, dit is het langste beentje.
- Bij de leds zelf heb ik telkens de witte leds aan de witte draad gesoldeerd en de rode aan de gele draad (kortste been van de led)
- Bij de witte leds heb ik telkens langs de witte draad een 3,3kOhm weerstand gesoldeerd en bij de rode leds een 2,2kOhm weerstand gesoldeerd (leds zijn parallel geschakeld.


212.183
Hierboven een prent van de afwerking tot nu toe.

Wat is er hier nog gebeurt?
- Blauwe draden aan mekaar gesoldeerd.
- Bij vooruit rijden, een witte draad aangelegd tussen de witte leds van de voorkant en de rode leds van de achterkant, dus een keertje wit met geel gecombineerd.
- Bij achteruit rijden (hier moeten dan de witte lichten van de achterkant van de loc gaan branden): de witte draden van de achterkant met een gele draad verbonden naar de gele draden van de voorkant.


Dit was het tot zover, het volgende is een 8-polige stekker inbouwen, wanneer ik mijn decoder heb moet ik er slechts nog een plaatsje voor zoeken en de stekker insteken.

Vergeet vooral ook niet de printbanen van de motoraansluiting naar de banen van de stroomafname door te slijpen, ik heb het gedaan met een slijpschijf, omdat ik niet over een dremel beschik (loc doet het nog).

Printbanen doorslijpen @212.183

Vervolgens kan je gerust de stekker van de decoder insteken

Detail stekker

De decoder heb ik langs de ene zijde onder de print verstopt, aangezien het nogal een lastige taak is om de kast goed op het chassis te krijgen.

Decodertje verstoppen

Eventjes op het testspoor zetten eens we de kast erop gesjareld hebben.

Front


Rood

Ritje


Edit: het geheel van lichtjes is al even getest en werkend bevonden op het onderstel van de 5950 (welke een digitaal voorbereidde loc is).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Citaat van: conducteur op 25 juni 2013, 23:35:32 PM
Je links verwijzen naar niets?
Wacht, wacht niet zo snel, ik was nog aan het typen, ik doe de verbouwsels hier in het topic, een linkje wordt telkens in de eerste post geplaatst, zoek je iets, kijk in de index, door erop te klikken wordt je dan naar de desbetreffende post gebracht.

Groet,

Olibier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Klaas Zondervan

Je linkt naar een ander bericht in hetzelfde draadje. Lijkt mij nogal overbodig.

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 26 juni 2013, 09:33:05 AM
Je linkt naar een ander bericht in hetzelfde draadje. Lijkt mij nogal overbodig.

Dat lijkt nu misschien nog nutteloos, Klaas , maar als dit draadje groeit en groeit, dan is het altijd makkelijk om die links te gebruiken om een specifiek stuk ombouw te gaan opzoeken als je het nog es opnieuw wil bekijken.
Met topics van een paar tientallen pagina's is dat bijvoorbeeld super handig!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Domme vraag misschien, waarom zet je je leds niet in serie?  Minder weerstandjes en draden nodig...

Dat gele interieur, ik ben dit ook al zo vaak tegengekomen en snap nog altijd niet waarom dit archilelijke interieur bestaat.  M'n wagons voor m'n Orient Express zijn ook geel vanbinnen.  Gelukkig valt dit geel makkelijk te overschilderen (misschien is dat de reden?)

OlivierV

Citaat van: Sattrickske op 26 juni 2013, 12:52:27 PM
Domme vraag misschien, waarom zet je je leds niet in serie?  Minder weerstandjes en draden nodig...

Dat gele interieur, ik ben dit ook al zo vaak tegengekomen en snap nog altijd niet waarom dit archilelijke interieur bestaat.  M'n wagons voor m'n Orient Express zijn ook geel vanbinnen.  Gelukkig valt dit geel makkelijk te overschilderen (misschien is dat de reden?)
Dat in serie zetten kan voor een volgende keer eens van pas komen, beiden zijn mogelijk. Ik ben er ook geen al te grote held in, maar wat mij lukt en goed werkt daar kunnen anderen wat mee zijn denk ik maar.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

#8
Bij de 5950 is er wel wat meer te doen dan enkel leds, uiteraard ben ik daarmee begonnen.

Je neemt de kast van het onderstel tot mij genomen. Hieraan soldeer ik 3 draden, een blauwe voor de gemeenschappelijke plus, de gele voor achteruit rijden en de witte om vooruit te rijden. Alvorens dit te doen moet je wel eerst de leds verwijderen.
De draden soldeer ik op punten waar je op de printplaat plaats hebt om te solderen, wel dusdanig dat de diodes die erop zitten geen nut meer hebben.

Aan de hand van Erik's (eve) schema zien we welke baan op de print waarvandaan komt.



Printplaat 5950

Na verwijdering van alle lichtgeleiders  gebruiken we de kap weer als mal om de leds te voorzien van hun draad.
Blauwe draad aan de langste beentjes van de led solderen. Wit en geel aan de andere zijden voor respectievelijk de witte en rode leds. Let wel, soldeer echt dicht bij de led anders kan je problemen krijgen met een niet meer draaiend draaistel na plaatsen van de kap. Uiteinden pas afknippen na solderen zodat de warmte van de bout wat kan afgevoerd worden.

5950 onder het mes

De ledjes langs de binnenkant plaatsen.

Interieur van de 5950

Uit de kap moet je de zilverfolie verwijderen, vervolgens kunnen de witte leds voorzienworden van 3,3kOhm weerstanden en de rode van 2,2kOhm weerstanden. Vervolgens verbindt je de witte leds van de voorzijde met een wit draadje met de weerstanden van de achterzijde van de loc, voor de gele draad doe je hetzelfde maar dan omgekeerd.

5950

De weerstanden heb ik nog afgedekt met een stukje pizzadooskarton, dat slingerde hier rond en ik wou die zooi niet los in de loc hebben ondanks dat het wel vast zit.
Vervolgens ziet alles er dan zo uit wanneer de draden van het onderstel verbonden zijn met hun kleurvarianten in de kap.

Weggemoffelde weerstanden.

Als alles goed gegaan is krijg je dit.
Filmpje

Nog te doen:
- Decoder plaatsen
- Kabeltjes wat wegmoffelen.
- Grijze/zwarte tape voor de ramen.
- Bestuurder plaatsen en cabine-achtig iets inbouwen.

Nog bedankt aan ERVIN voor de foto's van zijn 62 die door eve is aangepakt geweest.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

loebaske

Wist niet dat ook de 62-63 reeks een (gsm/radio) antenne had, weer iets wat ik opgemerkt heb, natuurlijk de hamvraag, welk model en welk jaar...

Foto; Mark 7778



Metpetergaathetbeter

#10
van als ze voor infra reden, de gele en groene kregen die ook al, gemakkelijk op te merken wegens het afwijkende nieuwere kleur waarop ie antennes werden bevestigd !

knibbelknabbel

Op sommige beschrijvingen voor de ombouw van een oude roco printplaat zeggen ze om alle componenten op de printplaat te verwijderen (weerstanden, spoelen, diodes), is dit echt nodig? Ik ga zo'n 3 oude roco's binnenkort digitaliseren met een nem-stekker en een esu lopi v4...

Freek

voor mij was het ook niet helemaal duidelijk, maar ik heb het getest:
zie
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,22671.0.html
Citaat van: Freek op 20 mei 2015, 22:52:20 PM
Uitslag van de testen met de smoorspoelen :):

Ik heb de loc getest op heel trage snelheid telkens met en zonder spoelen tussen de decoder en de motor. Ik merk geen verschil.
Ook heb ik dezelfde test gedaan met 2 grotere wagons, met en zonder de spoelen, ook weer geen verschil te merken.
De test met de wagons maar dan laten optrekken en afremmen naar een matige snelheid, ook weer niets te merken.

Wat ik nog niet bekeken heb is de temperatuur, hiervoor zal ik de loc langer moeten laten rijden. Momenteel kan ik de lok geen rondjes laten rijden, dus een duurtest wordt nogal moeilijk. Op de grond een rondje aanleggen zal iets voor in het weekend zijn.
Ik ga proberen om dit weekend ook eens na te meten met een scoop, dit zal kunnen uitsluiten of het iets uitmaakt of niet.

Dit helpt misschien al een beetje

Rangeerduivel

Citaat van: knibbelknabbel op 21 mei 2015, 15:13:27 PM
Op sommige beschrijvingen voor de ombouw van een oude roco printplaat zeggen ze om alle componenten op de printplaat te verwijderen (weerstanden, spoelen, diodes), is dit echt nodig? Ik ga zo'n 3 oude roco's binnenkort digitaliseren met een nem-stekker en een esu lopi v4...

Joeri,
Dat is hier deze week besproken in een ander draadje,de één zegt ja,de ander nee,
Sommige decodermerken geven het aan,andere niet.

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,22671.msg305448.html#msg305448

Ik verwijder steeds alles,en dat werkt perfect,
en dan ben je ook zeker


;)

En ja,Freek was mij voor... ;D

loebaske

Anders wordt het een zootje van al die inbreng op verschillende draadjes....bedankt Freek en Rudy