Ombouwsels van mijnentwege

Gestart door OlivierV, 25 juni 2013, 23:32:43 PM

chef garde

Citaat van: OlivierV op 29 december 2015, 00:12:16 AM
Dat is nog eens een gedacht ... Zal wel ne wreden decal worden om aan te brengen. :D

Ne keer zien binnenkort of ik van dat minder kwalitatief werk kan verwijderen en dan met een decal en wat matte vernis opnieuw doen.
Waarschijnlijk zal je die er wel afkrijgen, maar met redelijk wat schade.  Je kan uw rijtuig echter eerst een nieuwe oranje laag geven (REVELL 36130) en vervolgens uw decal streep aanbrengen.

Peter

Wel een goede kwaliteit decal gebruiken want decals met lichte kleuren hebben de onhebbelijkheid dat de ondergrond doorschijnt.
Daarom word in de Plastic modelbouw de raad gegeven het veld onder de decal een neutrale kleur zoals bv. zeer helder lichtgrijs of wit te gebruiken
Voor decal met witte lijnen is Superscale zeer geschikt
Met vriendelijke groeten
Peter

OlivierV

Citaat van: chef garde op 29 december 2015, 19:39:46 PM
Citaat van: OlivierV op 29 december 2015, 00:12:16 AM
Dat is nog eens een gedacht ... Zal wel ne wreden decal worden om aan te brengen. :D

Ne keer zien binnenkort of ik van dat minder kwalitatief werk kan verwijderen en dan met een decal en wat matte vernis opnieuw doen.
Waarschijnlijk zal je die er wel afkrijgen, maar met redelijk wat schade.  Je kan uw rijtuig echter eerst een nieuwe oranje laag geven (REVELL 36130) en vervolgens uw decal streep aanbrengen.
Nadeel is wel bij de 3 rijtuigen

1 kant is goed ...



...en 1 kant is slecht gespoten.



Oranje heb ik met Revell 32130 gespoten bij mijn i4 A4B6 rijtuig ...
De kleur is vrij treffend met de Roco's...

Ombouw Heris NMBS i4 AB in C1 livrei gezet


- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Een simpele ombouw:

Benodigdheden:
- Soldeerbout
- Stukje draad
- soldeertin
- weerstand 3.9kOhm

Beginnen doen we door de kap eraf te nemen, de decoder even te verwijderen en de 2 draden van de rode leds van de achterkant van de loc los te solderen.



ONDERKAND VAN DE PLATINE VAN DE ROCO REEKS 20 (2 vijsjes losmaken en dan is die bereikbaar, let op  met de veertjes naar de motor, bij het vastzetten van de platine, ze springen soms weg, maar kan je zo makkelijk weer terugplaatsen).
Op de onderstaande afbeelding staat en cirkel rond 1 van de pinnen van de decoderstekker, deze pin is gekoppeld met F1 ( de groene draad ).
We krabben daar het eilandje een beetje bloot, het is een eiland dat nergens naartoe gaat, ideaal om die functieuitgang te benutten!


Vervolgens soldeer je een draadje op dat blootgekrabde eilandje, voor het gemak groen, dat strookt met het kleur van de 8-polige decoderstekker.



We maken de platine terug vast aan het chassis van de locomotief.

Vervolgens nemen we er de weerstand bij en verbinden we deze met onze vers-gesoldeerde groene draad, de weerstand solderen we aan een vrij eilandje op de bovenkant van de printplaat, daarna verbinden de draadjes die we enkele minuten geleden hebben losgesoldeerd


Plaats de decoder terug.
Daarna kunnen we eventueel nog een stukje electrische tape rond de verbinding weerstand-groen draadje doen...


Daarna even testen en dat werkt (ik heb de loc in achteruitrijstand gezet met lichten aan (dan wisselen de lichten met de rijrichting)) want naast de witte lichten van de tegengestelde richting kan ik ook de rode laten branden door simpelweg op F1 te drukken op mijn centrale. In normale toestand doen we deze F1 enkel branden wanneer de loc alleen op pad is in de andere richting.


Voila, nog 3 locs te gaan. :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Op een laagje vernis, de armleuningen zilver schilderen en wat kleinigheden bijwerken is het Heris i4 AB rijtuig eigenlijk klaar.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

reeves

Oli,

Ik zie bij die 20 da u decoder nog een paarse draad over heeft misschien interessant voor cab verlichting, ik pas dit toe bij bijna al m'n loks, één kant schakelbare sluitlichten, en cab verlichting ook langs één kant, je kan dit aan beide kanten doen via een klein schakelingetje met een transistor maar bij rijden m'n loks meestal maar een kant op dus niet nodig is persoonlijke keuze natuurlijk.

Je kan ook de witte lichten op de groene en paarse zetten de rode lichten via geel wit, deze zijn dus schalbaar, de witte ook en het leuke is via function mapping dat je beide witte kan laten branden en dit plaatsen onder rangeerstand F3, bij gewoon de functie F1 of F2 te gebruiken kan je de witte richingsafhankelijk laten branden ook via function mapping.

Groet Tom

OlivierV

Tom,

De paarse draad hou ik bewust over, dit voor het snel kunnen in en uitpluggen van een decoder, alhoewel ik daar in principe ook een stekker van kan maken.

'k Ga nog eens bezien hoe ik het ga doen bij de rest van de locomotieven. 't Is maar een kwestie van alles zoveel mogelijk hetzelfde te doen. Cabine verlichting had ik nog niet over nagedacht, maar dat valt eventueel mee te schakelen met  F0 (verlichting), wat je zegt over die rangeerstand is inderdaad wel handig, 'k zal dan mijn locs na de ombouw eens meenemen naar de club en dan is die functie mapping heel snel in te stellen met de locprogrammer. :)

De ombouw van het schakelbare sluitlicht was maar even om te tonen hoe eenvoudig deze ombouw uit te voeren is en je moet er zeker geen groot licht wat betreft elektronica voor zijn.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

#37
Velen zullen er wel eentje of meerdere in de collectie hebben. Deze Shis van Roco is een oud modelletje, naast deze te beginnen wheateren heb ik maar eens de grootste doorn in het oog onder handen genomen, namelijk de rollen staal zelf. Daar deze plastieken rollen bij de latere versies mooi metaal-achtig zijn waren deze bij de eerste versies gewoon saai grijs.

Met Zilveren verf met een druppeltje zwart in kan wonderen doen vind ik. Zo schilderde ik de 5 rollen. Tevens moet ik nog eens uitzoeken of ik de witte lijnen die later op deze wagens werden aangebracht ook ga aanbrengen.

Rest nu enkel nog het verdere verweren van de wagen.


Roco Shis - rollen gesuperd
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Mooie tint  8)
Ik denk dat Eric/Loebaske ook bezig was met een supering van deze wagens. Misschien moet je hem eens contacteren ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Idd. Gerolf, binnenkort worden de lijnen geschilderd, de originele rollen zijn plat gewalst en vervangen door 0.2 styreen banden, de nodige bindingen rond gedaan, alle gaten dicht gemaakt waar normaal de rollen op staan en terug een laag verf er over.
Moeilijkste komt nog, namelijk de vang armen, heb er een een kleine 300 nodig pffff




OlivierV

Laat van die witte lijnen ook maar iets weten en zien hier. Ik wil die zeker gaan toevoegen op de wagen die ik bezit. De armen dat komt misschien ook nog wel. Heb (tot op heden) maar 1 wagen van dit type.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Het superen gaat op z'n gemakje door, gelukkig heb ik reeds zo'n stuurrijtuig gesuperd voor een medeclublid dus kon ik aan de hand van de foto's die ik toen maakte. Nog enkel de binnenverlichting en cabineverlichting en dan nog alles erin proppen en dan zijn we klaar, zodoende kan hij dan maandag geprogrammeerd worden.

(lichten minder luid zetten, programmeren met fade-in/out.

Os.Kar NMBS M4 ADx Bordeaux
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

ik denk dat de wagons Shis nog geen armen hadden, toch zeker in het begin niet, ik denk dat de armen kwamen met het veranderen van het Shis naar ...... en het veranderen immatric.nr, :-\