Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Tams functiedecoder

Gestart door dani, 25 juni 2013, 16:36:48 PM

dani

Ik vond via eBay een paar Tams FD-R-Extended  functiedecodertjes en de prijs voor die dingen is zo laag dat het haast te mooi si om waar te zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee ?    Ik heb er 2 besteld om eens mee te experimenteren, maar wil toch al graag even polsen of er dingen zijn waar ik moet op letten bij gebruik.
Ik verwacht geen hoogvliegers voor 20 euro per stuk, maar ga het toch es proberen.

De specs :

6 Funktionsausgänge    (500 mA elk)
3 Schalteingänge          (voor sensoren etc)
Servoausgang              (spreekt voor zich)
4 integrierte Sounds     (enkel een speakertje aansluiten en je hebt een fluitje, deuren die sluiten, een bel en een toeter)
SUSI-Schnittstelle        (voor bijkomend geluid)



Suggesties zijn welkom.  En als het weggegooid geld blijkt, dan lezen jullie het hier ook wel .

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

dani

#2
inderdaad, Frank.   Ze kosten  "peanuts" en bieden toch veel mogelijkheden... niet alleen voor in een wagen of loko... ook voor bvb animatie of verlichting op de baan volgens mij.

Bedankt voor de link !   Ik heb daar al willen bestellen in het verleden maar ze wilden toen enkel versturen naar Duitsland.  jammer.

Ach, eBay is er ook nog :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

eve

Citaat van: dani op 25 juni 2013, 16:36:48 PM

De specs :

6 Funktionsausgänge    (500 mA elk)
...

Wel opletten : "Max. Gesamtstrom: 1.500 mA"

Erik

Huugooke

Citaat van: eve op 25 juni 2013, 16:53:22 PM
Citaat van: dani op 25 juni 2013, 16:36:48 PM

De specs :

6 Funktionsausgänge    (500 mA elk)
...

Wel opletten : "Max. Gesamtstrom: 1.500 mA"

Erik
Wou ik ook juist opmerken: pas op voor overbelasting!

gardevil

Dani,

ik overweeg er ook enkele te kopen, laat je bevindingen maar komen ;)

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

dani

ja die "gesamtstrom" is een beperking maar die heb je ook bij andere merken.
En eer je met enkele LEDjes aan 1500 mA zit (anderhalve ampère) kan je al een eind weg, bij 18V...  (dat is ruim 25 watt), dan denk ik dat die decoder al flink zal zweten !

Ik zal mijn ervaringen hier posten/
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Citaat van: dani op 25 juni 2013, 20:04:46 PM
ja die "gesamtstrom" is een beperking maar die heb je ook bij andere merken.
En eer je met enkele LEDjes aan 1500 mA zit (anderhalve ampère) kan je al een eind weg, bij 18V...  (dat is ruim 25 watt), dan denk ik dat die decoder al flink zal zweten !

Ik zal mijn ervaringen hier posten/
maar let vooral op voor kortsluiting. Zijn ze daar tegen beveiligd?

eve

Mmmm...

20 mA per LED. Dat zijn dan 75 LED voor 1500 mA. Voor een kerstboom is dat weinig, maar voor een rijtuig of een lok?

Erik

dani

@hugo :  nope, ik weet uit ervaring dat TAMS decoders in het algemeen NIET kortsluitveilig zijn.  Maar dat neem ik er bij voor die prijs.
Wat ik vooral zo fijn vind bij Tams lok-decoders (de LD-W reeks dan) is dat ze perfect overweg kunnen met de "oudere" Märklin wisselstroommotoren zonder een permanentmagneet te moeten monteren.  Scheelt roch rap wat centen per lok.  Ik heb er nu intussen al zo'n slordige 30-tal omgebouwd en ze doen het vrij aardig toch.

@Erik: inderdaad dat zijn VEEEEEEL  Ledjes.  maar met 6 uitgangen terbeschikking kan je al wat doen hee, zoals ik al zei ga ik waarschijnlijk niet in een lok of wagon inbouwen maar ik zit eerder te denken aan een stationsgebouwtje...   Toch leuk om de verlichting te kunnen besturen via de PC, en er een aantal geluiden bij te hebben die je typisch ook in een station hoort.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

even een update hier....  het is al zo lang geleden.

Het geluid is niet meteen om een boek over te schrijven maar dat had ik dan ook niet verwacht.
Aansturen van de uitgangen op basis van de ingangen werkt vrij aardig   (bvb met magneetjes en reedcontact)   en het ding doet eigenlijk netjes wat het hoort te doen.
Ik had de versie met draadjes er al op voorhand aan, en dat werkt eens zo prettig voor die euro extra.


Binnenkort komt mijn "Mess-Wagen" en dan ga ik er eentje proberen bij in te bouwen...  dan volgt er zeker nog een update.
Op basis van de 4  "setting" toetsen op de centrale doet de meetwagen immers andere metingen en geeft andere gegevens op het display weer.  Dus het leek me interessant om bijvoorbeeld....

1) de "meet elektronica" te kunnen uitschakelen wanneer niet in gebruik (via een micro relaisje)
2) de 4 functie instellignen met LEDjes te tonen, dan zie je ook wat je meet   (m/s, km/u,  stopwatch, afstand, ...)
3) de wagonverlichting te sturen op afstand
4) er wat geluidjes bij te hebben om de aandacht te trekken....  bvb bij het voorbij komen op specifieke meetpunten op de baan   (ingangen gebruiken)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.