Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Nieuwe locomotieven bij de NMBS?

Gestart door Tom, 02 februari 2006, 18:57:31 PM

ERVIN

WAAW Kedeng Kedeng,hoe speel je het toch klaar man!![:p]
Telkens als jij iets op het forum zet,krijg ik een oogorgasme!![:p]
Zaaaalig[:D][;)]

Havoc

Die reeks 56 heeft precies tussen de deur gezeten. :)

Arnenys: je sig is fantastisch!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Arnenys


doomslu

Arne, jouw sig is je handtekening (signature), maar die heb je ondertussen gewijzigd...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Arnenys

dat was die een met de trein die een kilobyte vertraging had
maar geen nood, wanneer ik ben gepromoveerd zal ik hem terughalen!

svvander

Blijkbaar zijn er al een heel pak constructeurs gesneuveld in de strijd om de plannen van onze nieuwe 56-reeks.
Het zou dus een diesel-electrische loc moeten worden, met groot vermogen (lees 4000pk) en 6 assen (CoCo).
Voor het ogenblik is er nog maar 1 constructeur die zoiets gelijksaardig gemaakt heeft: Bombardier heeft met de Blue Tiger, een zesasser met 3300PK. Maar de NMBS, zou geen locomotieven willen met motoren onder motorkappen. (Wat bij de Blue tiger dus het geval is).

Overblijvende opties zijn:
* EMD Class 66 ("Goedkoop" in aan- en onderhoudskost)
* Voith Maxima 40cc (is nog maar een project, maar zou met een hydraulische transmissie werken... waardoor er veel twijfel bestaat of deze het grote vermogen wel zou kunnen verwerken).
* Siemens Eurorunner (maar dan in zesassige uitvoering, zoals de Litouwse spoorwegen er besteld hebben).
* Alstom Prima (ook weeral als zesasser, maar doordat deze uitvoering zijn degelijkheid nog niet heeft kunnen bewijzen...)
* Vossloh Euro 4000 (is tot nu toe de enigse die zowel voldoet aan kracht, als as-indeling en die ook nog eens voldoet aan het UIC 518-ruimteprofiel... wat dat ook mag wezen).

Volgens mij zal het tussen de Vossloh Euro 4000 en de EMD Class 66 gaan. (Ik hoop eigenlijk een beetje op de 66)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

janjozef

dromen zijn bedrog. De NMBS kennende zal het wel weer frans worden dus ik gok op de prima, als ze dan zo slim zijn er dubbel zoveel te bestellen als ze nodig hebben is het goed. de helft staat toch steeds in panne

jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

mark7758

Even ter info de Euro 4000 is de opvolger van de Class 66.
Er zouden al geen nieuwe classe gebouwd worden.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

svvander

Mark, volgens mij ben je daar toch een beetje verkeerd. Het gaat om een nieuw concept. Kijk maar is op http://www.gmemd.com/pdf_files/2.4.1%20EURO%204000%202005-09-30.pdf
Trouwens, de 66 is voorzien van een V10 van 3.300 pk (dacht ik toch), terwijk de Euro 4000 voorzien zou worden van een V12 van 4.000 pk. Deze zou het mogelijk moeten maken, dat de locomotief een lange en zware sleep, zonder probleem tussen het reizigersverkeer kan trekken, zonder dit verkeer te storen.
En de bouw is 100% voorzien om makelijk aan alle Europese normen te voldoen, vandaar ook de UIC 518 norm.

Ik heb gisteren met iemand van Alstom gesproken (is een klant van mij) en hij vreest dat ze het contract niet zullen binnenhalen, doordat ze nog geen enkele loc hebben die voldoet aan de vraag van de NMBS. Al hun Prima's zijn BoBo as-indelingen en ze zouden veel duurder zijn in onderhoud.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

mark7758

Half Half.
De Class 66 is puur GMEMD. En de Euro 4000 is een samenwerking.
Ik had gehoord dat de laatste serie class 66 gemaakt worden en dat hierna men begint aan een gezamelijke loc. (De Euro 4000).
Men wil voor de grote bedrijven een degelijke loc zoals een class 66 maar dan luxer voor de machinisten. Een soort verbouwde class.
En ja. Laten we afwachten.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.