Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Gebruiken en gewoonten der voorvaderen

Gestart door Huugooke, 23 juni 2013, 18:38:01 PM

Huugooke

Zojuist in het Vlaams Trammuseum een stapeltje TAO-band uit de jaren zestig gekocht. Vooral omwille van de verhalen en verslagen. TAO is "Tramwegen van Antwerpen en Omstreken" tussen haakjes.
Een artikel over de barre winters en de rotslechte zomers; de oorzaak: de atoombom!
Toen al werd gewezen op de dichtslibbende verkeersaders in de grote steden.
Een tramritje koste vier frank, tien eurocent.
Men maakte zich zorgen over de tijd dat de jongeren voor de TV doorbrachten! Het zal ne vette geweest zijn met twee "posten". TV was toen bovendien nog educatief (of probeerde dat te zijn).
Een aantal echtgenotes gaven bijles in rietbewerking, om allerlei dingen te maken, want "aangenaam inrichten met beperkte middelen is toch de wens van elke huisvrouw "!
En dan die advertenties voor kolenkachels, en kolen uiteraard.
Een "lichtarmatuur", een bak met TL-lampen (toen juist populair geworden) om "zonder breken" tegen het plafond te bevestigen (ACEC) koste 1571 frank.
Ik heb er een paar boekjes dubbel, als er interesse voor is, geef maar een seintje.

Havoc

Citeereen bak met TL-lampen (toen juist populair geworden) om "zonder breken" tegen het plafond te bevestigen (ACEC) koste 1571 frank.

Dat is dan toch iets dat goedkoper geworden is. :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Ludwig

Tja, die mooie tijd van vroeger.
De mensen hadden amper te eten en leden de helft van het jaar honger. ???
En wij nu maar klagen als het internet of zo een dagja plat ligt.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Huugooke

Citaat van: Ludwig op 23 juni 2013, 21:56:41 PM
Tja, die mooie tijd van vroeger.
De mensen hadden amper te eten en leden de helft van het jaar honger. ???
En wij nu maar klagen als het internet of zo een dagja plat ligt.
Jamaar Ludwig, dat van dat honger  lijden moet ik toch tegenspreken hoor. De generatie van de sixties, oftewel de "babyboomers" (die tegenwoordig voor alles verantwoordelijk worden gesteld) werden door de ouders volgepropt met vettige kost, veel was niet genoeg: "doe der maar wat "goei boter" op!"
Gelukkig konden we dat nog af-fietsen.

Ludwig

Ik bedoel wel de tijd voor de sixties. ;)
Het is pas vanaf de jaren 60 dat de weelde waar we nu in leven begonnen is.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2