Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Pizza-time !!!

Gestart door Roderik, 02 februari 2006, 11:10:50 AM

Roderik

Hieronder vinden jullie een spoorplan dat ik uitgewerkt heb voor mijn schaal N-baan. De inspiratie komt van de site urlhttp://www.carendt.com/url vol layouts voor kleinbehuisden.
Op de site noemen dit een pizza. Eigenlijk is het plan een opgerold hondebeen. De buitencirkel van de grondplaat heeft een doormeter van 160cm. de binnencirkel is 100cm doorsnede.Er wordt gewerkt in 2 niveaus. Groen is het benedenniveau, rood is bovenaan. Het rode gedeelte kan zoveel uitgebreid worden als nodig. Het gele gedeelte is een fiddle-yard.

Wat denken jullie ervan? 't Is iets speciaals maar op een kleine oppervlakte heb je toch een zichtbare spoorlengte van meer dan 4 meter.

imghttp://users.skynet.be/bdiesel/images/Treinbaan2.jpg/img
Always be modelling!

Gerolf

#1
Heel leuk concept, Roderik!
Zowel het hondebeen met gemeenschappelijke keerlus als de fiddle-yard in een doorlopend spoor zijn oplossingen die het onthouden waard zijn, en inspiratie kunnen geven voor mensen die in hun planningsfase 'vast'zitten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

#2
Het is wel enkel bocht.
Als hij groot genoeg is lijkt mij dat geen bezwaar.Maar lange Dtreinwagens in die bochten en dan ook nog met de opstaande zijde tussen de wagens naar voren vind ik niet zo mooi
Leuke goederen spoorlijn dat wel
In de bergen b.v

wim

Roderik

#3
Wel Wim, je slaat de nagel op de kop! Ik ben inderdaad van plan om vooral met goederenverkeer en diesellocs te werken, maar het wordt het Pajottenland (lijn 122/123) en daar zijn nu niet echt bergen.
Always be modelling!

Havoc

#4
Dit eens rustig bekeken. De in elkaar gewerkte lussen voor het hondebeen, liggen die op hetzelfde niveau? Als dat zo is, dan geeft dat een hele hoop mogelijkheden, maar de beveiliging lijkt me niet zo simpel. Heb je ook nog genoeg plaats met die fiddle om zelf in het midden te staan? Er lijkt maar een goeie 60cm over te blijven.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Roderik

#5
De beide uiteinden van het hondebeen liggen inderdaad op hetzelfde niveau.
Wat de beveiliging betreft, daar heb ik nog niet bij stilgestaan... Ik weet daar eigenlijk nog niet zo veel van af. Waarom is deze dan niet zo eenvoudig?
Wat die ruimte binnenin betreft: alweer een reden om op mijn gewicht te letten[;)]. Nee hoor, dat valt reuze mee. En ik ga er ook niet echt in staan. Met m'n 1.92m moet ik dan teveel bukken. Ik heb een bureaustoel gekocht waarvan het zitvlak tot 1.15m kan stijgen en da's een aangename zit- en werkhoogte als het niveau van de treinbaan op 1.30m ligt.
Always be modelling!

loco

#6
Roderik,
Ik heb eerst wat naar je plan zitten kijken. Eerst kon ik het niet laten even te glimlachen met het ontwerp Pizza. Daarna ernstig met enkele bedenkingen.
De Pizza vorm zou ik ruilen voor een ovaal waarin je gebruik maakt van overgansbogen. Concreet betekent dit dat je de baan langer of smaller zult moeten maken.
Tevens vind ik het een goed idee dat je in het midden staat. Dan zie je de treinen en wagens mooi tegen elkaar gekoppeld rijden. sta je aan de buitenkant, dan zie je naar de spleten tussen de rijtuigen. Ook kun je gemakkelijk bij alle rijtuigen indien je in het midden staat. De scherpere bogen zou je verdekt kunnen opstellen. Zit je nog eens op ooghoogte dan krijg je het mooiste zicht waarvan je nu nog kunt dromen.
Het voordeel van je ontwerp is dat je lange treinen probleemloos kunt laten rond rijden.
Ik weet niet of die lus echt nodig is.

Loco



Gerolf

#7
Ik wil toch even mijn vorige reactie wat verduidelijken: ik vind het het een mooi concept, waarmee ik bedoel dat een uitbreiding in de lengte of breedte wenseljk is.
Het hondebeen met gemeenschappelijke keerlus vind ik origineel (dwz ik kende het nog niet). De fiddle-yard zou ik langer maken, zodat je langere treincombinaties kan wisselen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rgp

#8
Dag,

Knap, en zoiets in ....0 [:)]  Doormeter: 8m

Roland

Havoc

#9
citaat:
Knap, en zoiets in ....0  Doormeter: 8m


Een tuinbaan Roland...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Roderik

#10
Ik heb het plan eens langer gemaakt. De breedte is nu 2.80m. Dit is de maximale breedte die ik kan gaan. Het biedt nu nog meer voordelen want je kan veel langere treinen laten rijden. De twee fiddle-yards kan je ook vervangen door 1 lange. In de keerlus kunnen nu ook extra treinen gestationeerd worden.
Ik vind wel, als enige puntje van kritiek, dat het ontwerp er nu meer doorsnee uitziet. Het speciale is er wat af.

Always be modelling!

Havoc

#11
citaat:
Ik vind wel, als enige puntje van kritiek, dat het ontwerp er nu meer doorsnee uitziet. Het speciale is er wat af.


Dat is inderdaad zo. Maar je hebt wel meer mogelijkheden.

Die 2 fiddles na elkaar zou ik niet direct doen. Zelf zou ik de opstelsoper in de keerlus vervangen door een fiddle. Dan zijn daar alle sporen even lang. En dan de 2 fiddles vervangen door 1 langere.

Je kan nu ook bij het stuk dubbelspoor bovenaan een station maken of zoiets. Dat was bij het vorige ontwerp niet zo makkelijk.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Roderik

#12
Voila! Het begint te groeien [:)]. De kriebels om te gaan bouwen, beginnen serieus op te komen.
Ik heb de fiddle-yard aangepast en ook het tweede spoor verwijderd. Er is nu ook meer plaats in het midden.

Always be modelling!

doomslu

#13
Het begint inderdaad te komen, Roderik. Zeker niet mis ! [;)]

En wat als je nu de rechte sporen vooraan (onderaan het plan) nog eens heel licht laat buigen, zodat je een langgerekte boog hebt ? 't Is maar een idee h?, en indien je plaats hebt...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

#14
Dit wordt inderdaad iets moois, en ik hoop dat Sven (Svandder) meekijkt, want hier groeit een idee dat voor zijn zolderke mogelijkheden biedt!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw