Piko (Uhlenbrock)

Gestart door Rangeerduivel, 18 juni 2013, 12:50:35 PM

dani

Rudy, het enig wat ik kan zeggen is dat je niet op een euro mag kijken als je een "centrale" wil.
Je wil immers niet het risico lopen dat je nu iets van 50 euro koopt en dan binnen een paar weken terug tegen beperkingen aan loopt.  Met een Mobile station is die kans reëel, of het nu een V1 of V2 is van Trix of Märklin.

Ik heb ook al een aantal "impulsieve aankopen" gedaan in de 2 jaar dat ik met modelspoor bezig ben, en meestal ligt dat spul hier nu gewoon te liggenen heb ik dan toch het "degelijke" gekocht naderhand.   Bezint eer ge begint.

Ik wil de MMaus of de MS1 of MS2 zeker niet afbreken of bekritiseren... maar denk goed na.  Voro een "snelle test" van Marklin treinen gebruik ik ook meestal de MS1 nog steeds maar om er een hele baan meet e gaan aansturen heb ik twijfels.   Als je enkel met 1 of 2 digitale loke tegelijk wil rijden, is het geen slechte keuze, maar denk wel aan je aantal functies .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Jurgen

Hier de uitleg van het Trix Mobile Station 66950:
CiteerDigitale DCC-Handregler-Steuereinheit. 11 Lokomotiven im Direktzugriff steuerbar. 16 Lokfunktionen und 320 Magnetartikel schaltbar. Anzeige der Funktionszustände im integrierten hintergrundbeleuchtetem s/w Vollgrafikdisplay. Integrierter Lokkartenleser. Rot beleuchtete Stop-Taste.

Met andere woorden: 16 locfunties schakelbaar, 320 magneetartikels schakelbaar en 11 locs die je kan opslaan in de centrale. Achtergrondverlichting van het schermpje en icoontjes van de functies worden afgebeeld. Lockaartlezer en rood verlichte stop-knop.

Kan later aangesloten worden op een Central Station of je kan 2 Mobile Stations naast elkaar gebruiken (waarmee je dan tot 22 locs kan bedienen).


Maar zoals ik voordien al zei, ik heb geen ervaring met 2-rail. Ik heb ook geen MS2, dus daar heb ik ook geen ervaring mee, ik weet alleen dat het beter is dan een MS1.

@ Rudy: Als je die Trix Mobile Station op Ebay ziet staan, die komen normaal dagelijks langs en wisselend in prijs. Je kan beter nu even wachten en luisteren (of beter gezegd lezen) wat de ervaringen van de medeforummers zijn.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Rangeerduivel

Iedereen kan nu gerust slapen,zonet Multimaus gekocht(70€)

Goed weekend,
Rudy

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 22 juni 2013, 19:20:03 PM
Iedereen kan nu gerust slapen,zonet Multimaus gekocht(70€)

Goed weekend,
Rudy
Daar kan je heel wat locadressen in opslaan en zal je normaal heel tevreden van zijn. Via een S88bus (weet ik het fijne niet van) kan je via de Multimaus je pc met koploper ed besturen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Dat klopt Olivier,
Ik heb de nederlandstalige handleiding gedownload en afgeprint,36 blz.
Ik ben al aan't leren.
Dat zal meevallen denk ik,het is hetzelfde principe als de Piko,maar idd. met veel meer mogelijkheden.

grtn

Michael

Rudy, veel plezier met je aankoop.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Rangeerduivel


dani

allez vooruit, een nieuwe Maus gebruiker.  proficiat met de aankoop en veel plezier er mee, Rudy !!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Jurgen

Citaat van: Rangeerduivel op 22 juni 2013, 19:20:03 PM
Iedereen kan nu gerust slapen


Ah nee, ik wacht op Rian zijn argumenten waarom een Multimaus beter is dan een Mobile Station. Als het zo is dan is het zo, maar ik wil weten waarom.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

conducteur

Ik zie dit nu pas, ik hoop dat je toch goed hebt kunnen slapen zonder antwoord van mij.  Wat ik bedoelde is hier min of meer aangehaald, dat zo'n  multimaus een volwaardige centrale is. Je hebt 9999 aan te sturen adressen, of je kunt werken met de bibliotheek met 64 plaatsen. Als je een ms koopt zit je vroeg of laat toch aan de limieten van het ding (10 locomotieven bv).


Wat ik mij nog kan herinneren van mijn eerste generatie MS is dat ie zeer omslachtig was in gebruik, eerst op knopje loc duwen dan tien keer draaien aan het wieltje dan kon je de snelheid veranderen om de botsing te voorkomen die dan al lang had plaatsgevonden... Multimaus is nummertje intikken voldoende.


Ik denk wel dat het programmeergedeelte verbeterd is, maar dat was vrij omslachtig met de eerste generatie. Je moest een  'programmeer'locomotief invoeren vanuit de databank om alle cv's te kunnen programmeren.

Ik weet niet hoe het zit met het max vermogen van de mobile station, maar ik heb nog met de eerste generatie gewerkt en die had moeite om 2 treinen te laten rijden.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Jurgen

Duidelijk antwoord waarvoor dank.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: OlivierV op 21 juni 2013, 09:20:43 AM
Dit is een voorbeeld van een Multimaus met zware trafo bij op MP
Dit is een voorbeeld va neen multimaus met lichte trafo op MP

Het verschil is vrij duidelijk, de ene z'n trafo lijkt een beetje op een gsm oplader en bij de andere is het gewoon nog een losse blok die erbij ligt. De Multimaus is er ook van Fleischmann te verkrijgen, maar buiten een verschil in kleur is verder geen verschil, zeker aangezien Roco en Fleischmann onder dezelfde groep vallen.

Groeten,
Olivier



Olivier,
Ik was even in onze topics aan'tbladeren en stootte hierop.

De Multimaus die ik (nieuw) aangekocht hebt heeft zo'n gsm-lader model trafo,Maar dat is er ene van 36VA,dus ook weer niet zo licht.
De originele van de Pikoset,ook een gsm-ladermodel,heeft er (maar) 12VA.
Dus men mag niet voortgaan op het model,maar op de letterkes die er op staan.
Ik heb ondertussen al op een fotoachtergrond gezien dat je ook al een "muis" hebt,en ze ziet er nieuw uit,dus wrschlk dezelfde trafo.

Grtn,Rudy

OlivierV

Ik heb wel een losse zware trafo bij die van mij van 50VA ;)
Nu gebruik ik die niet dagelijks en die zit nu mooi opgeborgen in een schoenendoos. De bedoeling is om ze later wel permanent aan/onder bak vier van mijn modulebaan te bevestigen.

groetjes,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

ratje

Ik spoor met een prodigy express. Niet zo duur in aankoop via Amerkia. Ben blij dat ik niet meer met de Piko centrale rijd. Is goed als start, maar nadien toch iets te beperkt.
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor