Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Piko (Uhlenbrock)

Gestart door Rangeerduivel, 18 juni 2013, 12:50:35 PM

Rangeerduivel

Vraagje voor techneuten,

Ik heb een afstandsbediening van Piko (Uhlenbrock) digitaal.
Met dit item kan ik niet alle opties uit de decoder van mijn loc's (bvb B-models 55 sound) halen.
IK heb de mogelijkheid om f1,f2,f3,f4,f5,f6,f7 en f8 op te roepen.
Doch bij f+8,1,2,3 en 4 komt er geen enkele reactie,alhoewel er nog andere geluidsopties in de decoder zitten zoals stationsmededelingen,zandstrooien ed.
Moet ik daar leren mee leven of is dat op te lossen?
Wie heeft daar ervaring mee?
In mijn Piko-handleiding is hierover niets terug te vinden.

mvg,Rudy

OlivierV

Ik heb zelf geen ervaring met de Piko digitale sturing, maar ik heb wel nog al gehoord dat het niet altijd optimaal werkt..., zeker icm locs met niet Uhlenbrock decoders.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Ik weet niet welke decoders B-models en Van Biervliet gebruiken
Wat ik wel weet is dat hetzelfde zich ook voordoet bij een Esu

Rudy

Jurgen

Het ligt toch niet aan je afstandsbediening zeker? Het is een domme inval en je kan ermee lachen, maar kijk toch maar even na vooraleer je al je decoders gaat vervangen.

Verder heb ik er ook geen ervaring mee, ik gebruik een Central Station.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dani

doen die functies het dan wel goed op een andere centrale ?  heb je dat al getest of kan je dat testen ?  En doen andere loks het op jouw bediening wel goed ?
Een eliminatieproces zal raad brengen vermoed ik.  Mogelijke combinaties uitproberen (maar daar moet je natuurlijk wel het gerief voor hebben)

Je mag altijd eens van waar je woont naar Aalst komen om het  te proberen op een Ecos-2.   (is zo te zien niet echt ver)  Ik heb wel nog een stukje 2-rail spoor liggen waar ik kan op testen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Aja Dani

En wanneer past dat eens?
En wat moet ik allemaal meebrengen?
Zit jij op den Tragel misschien?

@ Jurgen
Bij mijn elocs werkt alles naar behoren,maar  die hebben dan ook maar een gewone decoder en die hebben dan ook maar 4 funkties
vooruit,achteruit,lichten aan/uit en halve snelheid
Ik vind een sounddecoder op een eloc zinloos (persoonlijke mening),Meer dan 100€ voor enkel wat gepiep,gefluit en gepruttel!
Locs met sound,
B-models hld 55 (Sound af-fabriek)Kan niet alle funkties activeren
VBV         hld 60 (sound af-fabriek)  "      "     "       "           "
Roco        hld 62 (Esu decoder)         "      "     "       "           "
roco         hld 52 (oud type decoder af-fabriek)niet veel mee aan te vangen
Mehano    hld 77 (Sound af-fabriek,heeft maar 4 funkties)
Mehano    hld 51 (sound af-fabriek, heeft 5 funkties)of méér waar ik niet van weet?

Jurgen

Citaat van: Rangeerduivel op 18 juni 2013, 22:04:59 PM
Mehano    hld 51 (sound af-fabriek, heeft 5 funkties)of méér waar ik niet van weet?

Hij heeft er 7!  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dani

Citaat van: Rangeerduivel op 18 juni 2013, 22:04:59 PM
En wanneer past dat eens?
En wat moet ik allemaal meebrengen?
Zit jij op den Tragel misschien?

Neen ik zit niet op de Tragel, maar niet zo ver daar vandaan.   We kunnen gerust nekeer op nen avond afspreken of in een weekend.
Meebrengen.... misschien die lokomotieven ?  voor de rest heb ik denk ik wel alles ///
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

 Beste Jurgen,

Ik tel er in mijn vorige bericht maar 6... :-\

Ik heb bovenop de vermelde loc's ook nog 15 diesels zonder sound,en 14 elocs ook zonder sound.
Er zijn er die het met minder ook moeten doen!

Ik vermeld dit niet om te stoefen :-[,maar moet je er een zeker aantal hebben om in aanmerking te komen voor iets misschien?  ???

Grtjs


dani

Citaat van: Rangeerduivel op 19 juni 2013, 09:10:29 AM
Ik vermeld dit niet om te stoefen :-[,maar moet je er een zeker aantal hebben om in aanmerking te komen voor iets misschien?  ???
Oops....  ik heb er geloof ik maar 2 met sound en zo'n 70 zonder dus ik ben een sound-noob:-)

Maar ik denk niet dat Jurgen het aantal loks  bedoelde, maar het aantal gelouiden dat die lok heeft...   :-) :-) :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

@ Jurgen,

Oké Jurgen,

Dank zij de uitleg van Dani is mijn frank gevallen,soms wat traag,de leeftijd begint door te wegen :(

Als je die Mehano 51 bedoelt,
Hij kan er al 7 hebben,maar ik kan er nochtans maar 5 uithalen,'t zal dus toch wel aan die Piko besturing liggen denk ik...
Onderzoek bij Dokter D. zal het uitwijzen ;)

Jurgen

Euh, ja, ik bedoelde dus het aantal functies van de 51 hé, het had niks met het aantal locs te maken.  ;D

'k Was al aan't denken toen ik je eerste reactie las: "allé, wat heb ik nu miszegd". De volgende reactie maakte alles duidelijk. ;)


De functies van de 51 zijn:

  • front- en sluitsein
  • dieselmotor
  • fluit 1
  • fluit 2
  • perslucht
  • conducteursfluit
  • rangeergang

Met andere woorden, 5 geluiden, verlichting en rangeergang. In totaal dus 7 functies.

Maar bij mijn Central Station moest ik wel het tweede adres van de decoder activeren om de 2 laatste functies te kunnen gebruiken. Ik rijd 3-rail, misschien daarmee, ik weet niet of je dat bij een 2-railbaan ook moet doen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dani

#12
Ik denk niet dat het met het aantal rails te maken heeft, Jurgen.   Eerder met het protocol.  Rijd je 3rail met een CS en met een tweede adres, dan heb ik een donkergrijs vermoeden dat jij   Märklin Motorola protocol voert op je baan ?   (MM decoders).
Als je kijkt naar de 2-railers, die voeren meestal  ofwel DCC ofwel Railcom  protocol, en dan is volgens mij dat extra adres niet aan de orde.    Je kan ook op een 3rail baan perfect  DCC of Railcom gebruiken, en zelfs gemengd met MM en MFx en alles door elkaar.   Heb ik al uitgetest met de Ecos-2 en werkt prima.

Kijk ook hier eens over het muurtje  (de eerste post verklaart al wat) :  http://www.marklin-users.net/forum/yaf_postst26219findunread_Motorola-vs-DCC--Using-older-and-newer-decoders-and-options.aspx#post395276

We zullen het eens uitvoerig bekijken met de loks van Rudy.

@Rudy : antwoordje op je PB is verstuurd
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Jurgen

Dani, je hebt gelijk. Ik werk ondertussen ook met DCC op mijn baan, alleen dat tweede adres is nooit verwijderd geweest. Vandaar mijn verwarring.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dani

No Worries, man !   8) 8) 8)

maar het is inderdaad zo, en ik ben intussen nog wat gaan snuffelen en vond dit bij TAMS :    (en heb een gevoel aan mijn elleboog dat het bij UhlenBrock ook zo werkt)

[/quote]
Funktionsausgänge
Der Decoder hat sechs Funktionsausgänge mit einem maximalen Strom von je 500 mA, an die nach Bedarf Verbraucher angeschlossen werden können (z.B. Beleuchtung, Rauchgenerator, Soundmodul, elektrische Kupplung). Der maximale Gesamtstrom des Decoders (einschließlich Motorstrom) beträgt 1.500 mA.
Die Funktionsausgänge werden im DCC-Format über die Funktionstasten F0 bis F12 geschaltet. Im Motorola-Format werden die Funktionsausgänge über die Funktionstasten F0 bis F4 geschaltet. Die Funktionen F5 bis F9 können über die Funktionstasten F1 bis F4 und F0, die einer zweiten Decoderadresse zugeordnet werden, geschaltet werden. Die Funktionen F10 bis F12 stehen im Motorola nicht zur Verfügung.
Die Zuordnung der Funktionstasten zu den Funktionsausgängen des Decoders ist frei wählbar. Es ist möglich, einem Funktionsausgang mehrere Funktionstasten zuzuordnen. [/quote]

misverstandje opgehelderd.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.