Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Minibaantje - Pierre Le Port (Industriebaantje jaren 50-60)

Gestart door philippe_007, 15 juni 2013, 22:46:49 PM

Rangeerduivel

De 'kleintjes' blijven niet klein,doch de poten blijven wel afgezaagd... ;)

Sattrickske

Citaat van: Rangeerduivel op 14 oktober 2013, 12:35:52 PM
De 'kleintjes' blijven niet klein,doch de poten blijven wel afgezaagd... ;)
Bedoel je de poten van de kleintjes ;D
Neen alle gekheid op een stokje, mijn neefje (6j) komt ook kijken en staat daarvoor op een bakje.  En ik sluit me aan bij Rudy, de meeste banen staan veel te laag.  Nu als je er bij kan gaan zitten, komt het ook weer goed anders zou je toch maar snel rugklachten gaan krijgen.  Ik zou de poten dus ook niet afzagen...

Herwig

Hoogte van de HO-baan:


1,30m H  = minimum:  in Genk stonden er inderdaad verschillende merkwaardig-lage banen.  Banen, die m'n moet bekijken vanuit vogelperspectief, zou men toch als voorbijgestreefd behoren te beschouwen... .

Hedendaagse (tentoonstellings-)baantjes worden bij voorkeur ongeveer  (een gemiddelde) op ooghoogte gepresenteerd.

Maar...ieder zijn/haar goesting...

Groeten,   Herwig.

philippe_007

Vandaag wat verder gedaan...
Daar het solderen van de SMD's niet vlot verloopt heb ik het project van mijn vorig huis even op een zijspoor geplaatst.
Zolang de SMD's niet klaar zijn kan ik het interieur niet afwerken op de gelijkvloers en niet starten met het volgende verdiep... Maar mits deze vermoedelijk geen plaats zou krijgen op dit minibaantje is dit geen ramp.

Ik ben dan maar gestart met de loods dat wel op deze baan moet komen.
Eerst heb ik een schets gemaakt (niet volledig op schaal/grote, maar het was maar om een idee te hebben):


Nu ik weet hoe het er moet uitzien, heb ik alles op schaal getekend op een blad en even op de baan geplaatst. Ik vond dat het niet groot genoeg was, dus maar een verdiep erbij geplaatst.

en dan maar beginnen uitmeten en snijden in de polystyreen platen (plasticard)


wordt vervolgd

Gerolf

Citaat van: philippe_007 op 24 oktober 2013, 23:54:38 PMDaar het solderen van de SMD's niet vlot verloopt heb ik het project van mijn vorig huis even op een zijspoor geplaatst.
Zolang de SMD's niet klaar zijn kan ik het interieur niet afwerken ...

En wat is het probleem bij het solderen? Wat gebeurt er (niet)?
Misschien kunnen we wel tips geven  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

philippe_007

Gerolf,

de smd's zijn zo klein dat ik ze bijna niet zie (0.8 x 1.6mm),  :-\

Na wat zoeken op het net heb ik een methode gevonden:

eerst de smd vastkleven op dubbel zijdige kleefband,
spoeldraad ver tinnen
beetje flux op de smd
een kant het draadje solderen,
smd vastnemen met pincet
beetje flux
tweede draad solderen
en klaar zijn we

maar zo simpel gaat het niet,
het ver tinnen van de draad lukt niet
dit doe ik door eerst de hars er af te doen met soldeerbout op 450° er enkele sec tegen te houden
en dan vertinnen

dus tips zijn welkom


Gerolf

De door jou gebruikte 0603-smd zijn inderdaad pokke-klein.
Als het voor binnenverlichting in een gebouw is, gaat een 0804 of 1206 (dubbel zo groot) ook wel kunnen

Dubbelzijdige plakband is OK. Een niet te sterke zelfklemmende pincet kan ook.

Emaildraad vertin en strip ik in één keer:
flink hete bout (450 is prima), met een hangende druppel tin eraan
Tip van de emaildraad in flux, en even in die druppel laten hangen
Email smelt weg, en draadeinde is vertind.
Dat gaat vlot indien de emaildraad niet te dik is (0.2 max)

Probeer eens ergens aan soldeerpasta te geraken: dat is zéér fijngemalen soldeertin met flux
Dat breng je met een tandenstokertje aan op de contactvlakken van je smd
Daarna je vertinde draad tegen je contactvlak-met-pasta, en door kort aan te tikken is je verbinding klaar.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

philippe_007

Dit zal ik eens proberen, thx voor de tip.

moet eerlijk toegeven dat ik  mij mis kocht heb, het was niet de bedoeling zo klein.

maar nu ik ze heb, heb ik er toch wat plannen mee, oa verlichting in een kast of bureau bevoorbeeld.

vyncky

Citaat van: philippe_007 op 24 oktober 2013, 23:54:38 PM
Vandaag wat verder gedaan...
Daar het solderen van de SMD's niet vlot verloopt heb ik het project van mijn vorig huis even op een zijspoor geplaatst.
Zolang de SMD's niet klaar zijn kan ik het interieur niet afwerken op de gelijkvloers en niet starten met het volgende verdiep... Maar mits deze vermoedelijk geen plaats zou krijgen op dit minibaantje is dit geen ramp.

Ik ben geen soldeer wonder  :D en ik heb dit als volgt gedaan:

Smd's op de dakplaat gelijmd. alsook de draad. Vervolgens verbinden met geleidingslak!
En dat werkt perfect!

Yannick

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Sattrickske

Citaat van: Gerolf op 25 oktober 2013, 09:53:34 AM
De door jou gebruikte 0603-smd zijn inderdaad pokke-klein.
Als het voor binnenverlichting in een gebouw is, gaat een 0804 of 1206 (dubbel zo groot) ook wel kunnen
Ik vermoed dat je een 0805 bedoelt.

Ik gebruik een gewone pincet die ik klem in een 'derde-handje' (zo'n metalen dingen met vergrootglas en grote krokodilklemmen.  De 0603 of 0805 positioneer ik in m'n pincet, die ik op haar beurt dichthoudt met een krokodil van de derde hand.  Dan heb ik m'n beide handen vrij en gebruik ik evt. het vergrootglas.

philippe_007

Terug van een weekje verlof, en ondertussen heb ik 's avonds een beetje kunnen verder doen aan mijn depot.
Straks nog wat styreen strips gaan kopen van 0,5mm en dan kan ik de ramen afwerken.
Dan de binnenmuren tot een geheel samen brengen en de gevels beginnen aan te kleden.

Hier enkele foto's:

De voorgevel:


De achtergevel:


De zijgevels:




En dit is het resultaat met geschilderde profielen van de ramen:



Jefftrack

Ipv het dubbelzijdig tape klem is de LED in de bek van een schuifmaat die ik vervolgens vast zet. Dit werkt stabieler als de tape en als je er eens naast zit stinkt het ook een stuk minder.



Maar het resultaat kan er zijn met die kleine ledjes



Jeffrey

philippe_007


philippe_007

De eerste gevel met ramen is klaar (zonder de bakstenen bekleding  :) )



Morgen de drie andere gevels, maar dat zal iets minder werk zijn, er zijn een pak minder ramen  ;) ;) ;) ;)

philippe_007

Het is even geleden dat ik nog gepost heb, maar ik heb niet stil gezeten.

ondertussen zijn de ramen wat bijgeschuurd en hebben ze een nieuw laagje verf gekregen.
De 4 gevels zijn aan elkaar geplakt en het metselwek is begonnen  ;D
de eerste halve gevel is gedaan, nu ben ik werkloos, deze week nieuwe plasticcard gaan halen maar momenteel zijn ze uitverkocht.
Deze morgen naar een andere winkel gegaan, en idem daar. In de loop van volgende week zouden ze binnen moeten zijn.
Nu hopen maar dat het de zelfde zijn. Ik dacht dat ik er nog had, maar blijkbaar miskeken, het zijn andere steen motieven.





Ik zal dus ondertussen iets anders doen, er moeten nog 2 wissels aangesloten worden en het bedieningspaneel moet nog gemaakt worden, eens dit klaar is kan ik wat testrijden.
Nog werk genoeg en oktober 2014 is dichter aan het komen, maar geen stress ;-)