Minibaantje - Pierre Le Port (Industriebaantje jaren 50-60)

Gestart door philippe_007, 15 juni 2013, 22:46:49 PM

philippe_007

Vandaag zijn er nog enkele bestellingen binnen gekomen,
de relaiskaarten zaten er ook bij.
Deze zijn ondertussen ook aangesloten en de besturing is nog eens uitgetest. 

Op aanraden van een collega modelbouwer uit het spoor ga ik de reedcontacten vervangen door optocouplers. Deze zijn ondertussen ook besteld.  Praktisch veranderd dit niets aan de code. Ik kan dus rustig verder experimenteren.

OlivierV

Zitten de arduino's rechtstreeks op het schaduwstation of gaan ze naar mijn mening logischerwijs nog langs een centrale?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

philippe_007

Nope, de arduino's zulles stand alone staan.
Deze dienen enkel voor de bediening van de wisselstraten, detectie en op/afzetten van de stroom.
De snelheid van de locs wordt wel via een centrale geregeld, maar onafhankelijk van het schaduwstation.

Mss zoek ik later iets uit om de treinen te laten vertragen en stoppen via digitaal signiaal, maar momnteel zullen deze stoppen door de stroom af te zetten.

philippe_007

Tes lang geleden dat ik nog een update heb gegeven...

Het programmeerwerk voor de besturing van het schaduwstation is afgewerkt en getest (momenteel enkel met leds en relais).
Detectie van de trein zal niet gebeuren met reed-contacten, maar via optocouplers, deze zijn maandag toegekomen. Dit stukje moet ik nog testen.
Vandaag is het LCD-scherm toegekomen, dit moet ik nog integreren, maar dat is onafhankelijk van de besturing. Dit zal enkel ter info worden gebruikt zodat ik zie in welke routine het programma zit.

Vorig weekend heb ik een lichtbak gemaakt om prints te belichten met UV-licht,
Voor het etsen heb ik vandaag een "roermachientje gemaakt", dit met behulp van een oude PC ventilator, op deze moet ik nog 2 magneten kleven (een met N-pool naar boven en een met Z-pool naar boven). De ventilator zit in een klein kistje.
Voor het etsen ga ik starten met een maatbeker, deze kan ik dan op het kistje plaatsen, door de ventilator te starten en in het etsmiddel een magneet te plaatsen dat voorzien is van een coating zodat deze bestand is tegen chemicaliën, zal het vloeistof steeds in beweging zijn. Verwarmen zal gebeuren via een aquarium verwarming.

Het eerste ontwerp van een printplaatje is gemaakt met behulp van Eagle, de volgende stap is wat experimenteren met het belichten en etsen.
Nadien kan ik de definitieve opstelling maken en de sporen van het schaduwstation aansluiten en test rijden.




philippe_007

Vandaag eerste testprint gemaakt....
ben best tevreden van het resultaat.

3min 30 belichten,
30 seconden ontwikkelen en dan een 90 sec in het etsmiddel



Voor de tekst ga ik iets grotere letters.cijfers gebruiken zodat het beter leesbaar is.


philippe_007

Vandaag de laatste bedrading gelegd van de besturing:
Nu kan ik de sporen beginnen plaatsen en dan test rijden




philippe_007

Vandaag nog wat bekabeling gelegd voor het controlebord en wat getest,

En ik had pech, een van de optocouplers was stuk waardoor de besturing in noodfunctie ging... Na wat zoeken toch gevonden wat het probleem was. Met de nodige uren vertraging natuurlijk  :(

Enfin, nu werkt het toch allemaal,

https://youtu.be/FlnwxIVGlg8

daar de sporen nog niet liggen simuleer ik maar manueel de detectie :-)
Voor de rest ziet het er momenteel ok uit, enkel de tekst op de LCD display is nog niet in orde, dit zijn zorgen voor later... Nu eerst de sporen leggen en wissels en sporen voorzien van de nodige bekabeling.
En dan eindelijk test rijden.

philippe_007

Gisteren de sporen terug op de module geplaatst (tijdelijk vast gezet).



Zojuist de draadjes allemaal door de plaat gestoken en de ringleiding (wat eigenlijk in Z-vorm ligt  ;D ) geplaatst.



Deze avond in de club de bedrading van de middengeleider (deze van de puko's  ;D ;D ;D ;D ;D ) solderen aan de ringleiding.
Maar eerst naar de les nog wat auto's uit een halen, met een beetje geluk krijgen we ze terug in een :-)



philippe_007

Vandaag de sporen geplaatst op de 2de module en allemaal bevestigd.



Morgen de middengeleider aansluiten en dan de wissels voorzien van de nodige bedrading.

philippe_007

Vandaag de wissels aangesloten aan de relaiskaart,
deze worden gevoed aan de hand van een klassieke Marklin 32VA transfo.
Maar deze laatste geeft storing op de Arduino's, bij het opstarten va, de Arduino wordt deze steeds geresset en start opnieuw.

Als ik de transfo uitschakel dan werkt de besturing via de Arduino's perfect.
Als ik eerst de Arduino's opstart en na initialisatie van de wissels de Mä transfo aansluit, dan werkt het.

Nu wordt het zoeken naar een oplossing...

1op32

Philippe proper die kaarten in de plastiek doosjes en handig dat ze open kunnen  ;)
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

philippe_007

Geert,
ik heb de Arduino's en andere elektronica in deze dozen gestoken zodat deze wat beschermd zijn tijdens transport en tegen stof. 

Deze week wat verder gezocht naar een oplossing voor de storing van de Mä transo.
Op aanraden van een collega modelbouwer (elektronicus van beroep) heb ik de relaiskaarten en de optocouplers op een afzonderlijke voeding geplaats, doch nog steeds het zelfde probleem.
Morgen ga ik langs bij de elektronica boer en ga ik enkele 10µF elektroliet en 100nF Keramische condensatoren halen om tussen de voeding en de Arduino's te plaatsen.


sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

raf

philip heb je de marklins op gelijkstroom staan

ik ben hetzelfde bezig maar dan met pic processoren en gebruik ook deze relais kaarten voor de voeding naar de loco's
de wissels worden gestuurd via servo's
maar ik ben nog bezig met ombouwen dus niet alle wissels zijn reeds gedaan dus daarom ik had op wissel stroom ook dit probleem
na gelijkrichten en een dikke condensator was dat probleem opgelost

doe je ook volledige baan detectie zoals ik of werk je met contact stroken
ik heb twee melders per sectie in gebruik
het inloop spoor waar als het signaal rood word de loco over heel de lengte begint af te remmen
indien het groen word trekt hij terug op als hij niet hoeft te stoppen
de laatste 30 cm van de inloop is op standaard minimum snelheid dat hij  dan blijft door lopen tot de stop strook waar hij ook effectief stopt
de verlichting blijft wel branden (analoge baan )door de pwm niet volledig uit te schakelen
de relais valt af maar blijft dan via de standaard pwm schakeling een puls geven aan de loco zodat de verlichting toch blijft branden
door het omschakelen van de relais krijg je een miniem uitgaan van de led ( de afstand die de relais nodig heeft om om te schakelen)
dit werkt alleen maar bij loco's met led verlichting

ik blijf volgen
gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

philippe_007

Hey Raf,

goed hint ivm de wisselspanning voor de wissels.
Als ik inderdaad de 18V wisselspanning vervang door een gelijkstroom transfo dan heb ik het probleem niet meer.

Ik heb dan maar direct de sporen eens onder spanning geplaatst om te zien of ik dan geen problemen heb, maar dat lijkt te werken.

De detectie van de treinen zal gebeuren door een stukje van een railstaaf te gebruiken als detectie.
Daar ga ik wel gebruik maken van een diodebrug zodat het gelijkspanning is dat op de optocoupler komt.
Dit laatste moet ik nog uittesten, maar alle materiaal heb ik ondertussen.

Nu ga ik een diodebrugje plaatsen tussen de wissels en de Mä transfo, das dan weer een probleem dat opgelost is.

De  voedingen naar de Arduino's ga ik nog voorzien van een spanningsregelaar 7805