Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Minibaantje - Pierre Le Port (Industriebaantje jaren 50-60)

Gestart door philippe_007, 15 juni 2013, 22:46:49 PM

philippe_007

Hey vrienden,

Ik ben reeds een lange tijd bezig met het uittekenen van "de ideale baan", na enkele valse starts, bouwen van een vaste baan, ... Heb ik besloten mijn baan te bouwen met segmenten.
Ondertussen was het startschot in zicht van de minibaantjeswedstrijd 2014.
Dus waarom niet starten met een segment met welk ik kan deelnemen...
Zo gezegd zo gedaan.
Het vorig reglement was simpel, minder dan 0,9m²... Dus een baan van 1m65 x 0m44 + de fileyard, zo kwam ik juist onder de 0,9m².
Zo gezegd, zo gedaan, het startschot was gegeven...
 
Ruwbouw van het segment:




Uitleggen van de K-rails (jaja ik heb de slepende ziekte  ;D ;D ;D ;D )





philippe_007

Ondertussen is het nieuwe reglement verschenen,
lap nieuwe maten 122x61cm...
Daar sta ik dus met mijn segment, maar voor alle problemen is er een oplossing.
Dus ik begin gewoon aan de bouw van het 2de segment. Maar na veel plannen en tekenen kwam ik niet aan een stukje segment dat op zichzelf kan functioneren of met de nodige rijmogelijkheden.
Ik heb dus beslist deel te nemen met het eerste segment.

En nu kan ik rustig verder doen met wat ik al had gemaakt...

Zoals jullie in de vorige post hebben kunnen zien, ik ben de een wisselstroom rijder met K-rail. Maar de originele motoren vind ik maar niets. Ben dus beginnen zoeken naar alternatieven.
Uiteindelijk zijn het de onderbouw motoren van conrad geworden. Nu zou ik servo's nemen en besturen met een Arduino. Wie weet verander ik dit misschien nog wel in de toekomst.




philippe_007

Dit was in het kort wat ik al heb gedaan (de rails zijn ondertussen ook al in een roestkleurtje...

Vandaag heb ik het segment vergroot van 1m65x0m44 naar 1m65x0m60.





En nu hoor ik jullie al denken, dit valt niet binnen de normen om deel te nemen.
Dit weet ik, maar geen probleem. Er zal nl maar 1m22 x 60cm zichtbaar zijn....

Hier een klein overzicht van het sporenplan...
op het extra stuk komen er nu 2 paradesporen...



om het paradespoor wat beter te laten uitkomen, is deze 2cm hoger gebouwd dan de rest van de baan.
Dit heeft verschillende redenen, als het na het landschap een zakt naar de achtergrond toe, dan heb je een groter diepte effect. Een tweede reden is dat ik zo wat met niveau's kan spelen.



Wordt vervolgd

oetbeem

Ik ben benieuwd naar het vervolg

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

Kautenbach

leuk plan, goed dat je hebt gekozen niet alle sporen even hoog, en niet parrallel aan elkaar, en niet parrallel aan de voorkant te leggen.

succes met de bouw, je hebt nog ff ;)

wel deel wordt uit het zicht ontnomen?

philippe_007

Links en rechts gaat er 20cm van de baan weg,
Als ik het zo doe, dan kan ik juist een 90° bocht nemen om naar een schaduwstation te gaan dat achteraan komt...   

philippe_007

Vandaag het overtollig PUR weggesneden en 4mm kurk geplaatst/geplakt op het stukje paradespoor.
Deze week de rails leggen en aansluiten.
foto's volgen nog... 

philippe_007

Vandaag 1 paradespoor gelegd.


buitenkant 0,5mm verhoogd, het is tenslotte een bocht  ;D


Verder ook reeds een stuk van de kaaimuur gemaakt (foto is wat onduidelijk)


wordt vervolgd

OlivierV

Me dunkt dat dit een leuk dingetje gaat worden.  8)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

sneeuwregen1

Ziet er goed uit! Ben benieuwd wat dit gaat worden.

Groet,

Daniel

philippe_007

Vandaag het 2de paradespoor gelegd.

ik had hier op het forum een foto gezien van iemand die een simpel hulpmiddel heeft gemaakt om sporen steeds parallel aan te leggen, heb ik dus even snel nagemaakt  ;D Bedankt voor de tip (weet niet meer van wie het was  :-[ )



en dan hier het resultaat van het 2de spoor.



Deze week de elektrische bedrading nog aansluiten en dan de overige onderbouwwissels plaatsen en dan kan ik beginnen testrijden  ;D

wordt vervolgd

OlivierV

Philippe, dat zijn echt de beste stylo's ooit, aan het begin van het academiejaar heb ik er zo een gehad en 'k was er helemaal weg van, schrijven dat dat ding deed, tot hij leeg was. :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

philippe_007

Inderdaad heel goede stylo's, maar ik geraak er op het werk nog maar moeilijk aan :|

niko

ziet er goed uit en een erg handig hulp middel voor de flex parallel te leggen .
mvg Niko

philippe_007

Vandaag wat zitten chicken op een naam voor mijn minibaantje.
Het is "Pierre le Port" geworden.

Enfin, na enkele maanden vakantie en niet veel te hebben gedaan, hier een kleine update.

Aan het paradespoor is ondertussen de berm geplamuurd en is het tussen de sporen voorzien van balast.
De nodige motoren zijn reeds een tijdje geleverd, dus nu kan ik de wissels eindelijk voorzien van aandrijvingen.
Verder ga ik dan de berm van het paradespoor afwerken, de module voorzien van poten en al eens beginnen denken hoe ik de achterwand en verlichting ga plaatsen. Moet nl allemaal later nog bruikbaar zijn daar het de bedoeling is dat dit minibaantje een deel van mijn baan gaat worden.