Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Prijzen

Gestart door Huugooke, 14 juni 2013, 00:01:11 AM

Rangeerduivel

Die kennen alleen maar "just in time payment!" ;D

conducteur

En jij denkt dat een (modelspoor)winkel zonder stock iets zal verkopen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Jurgen

@ Janie: het is juist de producent die de modellen zo snel mogelijk uit zijn magazijnen ziet verdwijnen. Zoals ik al zei, waar een model staat kan geen ander model staan. Met andere woorden, als hun magazijn vol staat kunnen ze ook geen nieuwe modellen produceren.
Geen nieuwe modellen betekent geen winst, meer zelfs, dat is gewoon verlies want de vaste kosten blijven wel bestaan ook al produceren ze niets.

Daarom wil men alles zo snel mogelijk de deur uit naar de winkels, maar ook zij zitten met beperkte ruimte. En men kan een handelaar niet verplichten om een volledige stock op te kopen. Dat probeert men met kortingen wel te bekomen, maar dan maakt men weer minder winst en de ruimte van een handelaar blijft altijd beperkt. Daar komt dan ook bij dat die niet met een stock wil blijven zitten waar hij niet van af geraakt, dus koopt die ook maar een beperkt aantal modellen, ook al wordt de korting groter naargelang het groter aantal modellen dat hij zou bestellen.

Een voorbeeld met fictieve aantallen:
LS Models heeft plaats om 1500 modellen te stockeren. LS Models produceert een model met oplage van 500 stuks, voor dat bepaalde model zijn er echter 600 geïnteresseerden.
Er zijn 40 handelaars in België en nog eens 60 handelaars in het buitenland. Gemiddeld heeft een handelaar plaats voor 8 modellen, dat betekent dat die 500 modellen meteen uitverkocht zijn.
LS Models kan dus meteen een nieuw model gaan produceren.

Zelfde voorbeeld, maar LS Models produceert 1500 stuks van datzelfde model waar uiteraard nog steeds maar 600 geïnteresseerden zijn, die creëer je niet bij door meer te produceren. De opslagplaats van LS Models zit dus volledig gevuld met hun modellen.
Er zijn nog steeds in totaal 100 handelaars die ook nog steeds gemiddeld 8 modellen kunnen stokeren. Ah ja, het is niet omdat er een grotere productie is dat die handelaars ineens meer plaats hebben! Er kunnen dus maar 800 modellen verkocht worden aan de handelaars waar zij op hun beurt maar 600 modellen van verkopen want er zijn niet meer geïnteresseerden in dat model.
Dat betekent dat LS met een stock van 700 modellen blijft zitten. Zij kunnen van hun volgende model dus slechts een maximum oplage van 800 stuks maken want hun magazijn ligt nog vol met die andere 700 modellen die ze niet meteen verkocht krijgen. De handelaars hebben tenslotte nog een stock van gemiddeld 2 rijtuigen waar geen vraag naar is, dus gaan ze geen nieuwe modellen kopen.
Bij een volgende model gaan de handelaars iets voorzichtiger zijn en minder modellen bestellen waardoor LS Models nog meer stock gaat hebben. Uiteindelijk zit hun magazijn vol en moeten ze stoppen met produceren met als gevolg een faillissement.


Het is heel simplistisch, maar volgens mij is het zo wel duidelijk voor iedereen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

SuSke

Verder denk ik dat een "just in time delivery" voor een paar loc's een beetje duur zal uitvallen.

We praten hier over "kleinhandel" niet over een of ander productiefirma die half afgeleverde producten aankoopt om dan zelf hun eindproduct te maken. En wees gerust dat ze daar ook zo snel mogelijk van af willen en geen stock opbouwen voor hun klanten, tenzij die daar weer voor betalen en dus aan het einde van de rit dus de consument.

Edit: Jurgen is meet net voor met een soortgelijk antwoord  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

We hadden het wel over modellen waar het productieaantal te KLEIN was,dus van stockeren is weinig sprake,die zijn onmiddelijk de deur uit.
En dan is er nog de mogelijkheid om "just in time" zoals hier eerder in dit draadje aangehaald
Niemand vraagt hen ook om veel stock te maken van een model dat weinig verkoopt.
Als ze zouden beginnen met een kleine oplage dan hebben ze een idee van de verkoopbaarheid van een model en kunnen ze hun tweede oplage hieraan aanpassen.
De grote kost zit hem volgens mij in de ontwikkeling van een model,niet in de productie omwille van die lage-loonlanden
Veel mensen zien het niet zitten om op bestelling te kopen,met bijhorend voorschot(lees voorafbetaling),Wanneer er dan iets gebeurt zoals bvb bij Jocadis,dan zit je met de gebakken peren
Dan is de vraag of het voorschot al doorgestort is naar de fabrikant,zoniet kan je afwachten wanneer je je centen terug ziet!(Er van uitgaande dat het hier effectief om een faillisszement gaat,wat wij niet met zekerheid weten.

Jurgen

Ja Rudy, de productieaantallen zijn te klein om aan de vraag te voldoen. Maar dat is het hem nu juist, de fabrikanten hebben liever een te laag productieaantal (zij zijn er vanaf en hebben hun geld) dan dat ze met een overproductie zitten (kosten om te stockeren, verzekering,... = minder winst).

Meer moet je daar volgens mij niet achter zoeken. Geld is alles waar het om draait, de rest is bijzaak.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Rangeerduivel

Voila sé,en daarmee zijn we der uit! ;D
Dat ze dan maar gewoon voortdoen lijk ze bezig zijn hé,wij zullen ons en ons portefeuille wel aanpassen...en zo blijft dit deel spanning in onze hobby nog voortduren,zo van "zal ik 'm kunnen bemachtigen of niet"4t heeft ook zijn charmes ::)
Groeten

rgp

Hallo,

Het klopt wat Jurgen zegt, maar wat de AM betreft en ook andere modellen: er worden maanden op voorhand aangekondigs dat er ooit eens een model gaat uitkomen.  Je hebt dus een ZEE van TIJD om eentje te reserveren, zodat de winkelier/fabrikant een zo gunstig mogelijk aantal kan laten produceren.

Ja, als men dan nog te laat is om te bestellen, ....

Roland

Mattias

Maar er zijn ook mensen die liever eerst willen zien hoe het uiteindelijk uitgeleverd zal worden, want foto's kunnen soms geweldig bedriegen..
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

OlivierV

Citaat van: Mattias op 24 juni 2013, 20:50:58 PM
Maar er zijn ook mensen die liever eerst willen zien hoe het uiteindelijk uitgeleverd zal worden, want foto's kunnen soms geweldig bedriegen..

Klopt, ik zie graag eerst een model voor ik het koop, tenzij ik al een gelijkaardig iets heb en er volledig zeker van kan zijn dat de afwerking en kwaliteit van dat nieuwe model minstens evenwaardig aan dat oudere is.

Verder moet ik me niet zo heel veel van die prijzen aantrekken aangezien ik veel tweedehands aanschaf.

Maar het gaat in grote lijnen volgens hoe Jurgen het uitlegt.

Te weinig produceren is goed en niet goed, soms zouden een model in een iets grotere oplage geproduceerd mogen worden, ipv 500 600, zeker als je weet dat er op dat moment 600 geïnteresseerden zijn. Het gevaar is echter dat er geïnteresseerden kunnen afvallen (wat de reden is voor kleiner productieaantal), het positieve is dan weer dat er kunnen bijkomen.

Een ander iets wat ik me soms afvraag is of het wel verstandig is om nu "veel" treinen duur aan te kopen aangezien de gemiddelde leeftijd rond de 50 ligt bij deze hobby. Wat gebeurt er als deze komen te gaan en er ineens een overvloed aan hele collecties op de markt gestort wordt. Het aantal mensen onder de 30 die ik ken met deze hobby kan ik gerust op 20 handen tellen. (niet dat ik er negatief over wil doen, ik amuseer me er geweldig mee).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Hela Olivier,
Ik ben 59,dus hoor ik er ook bij,

WIJ GAAN NIET ALLEMAAL TEGELIJK STERVEN ZULLE,!!!

dus is dat geen reden om de productie van modeltreinen te reduceren :D :D :D

janieburton

Citaat van: rgp op 24 juni 2013, 19:31:52 PM
Je hebt dus een ZEE van TIJD om eentje te reserveren, zodat de winkelier/fabrikant een zo gunstig mogelijk aantal kan laten produceren.

Roland

Maar soms worden er door de verschillende fabrikanten x-aantal modellen aangekondigt op het zelfde tijdstip(meestal na Nurenberg) en men maakt een keuze want men kan ze niet allemaal bestellen en uiteindelijk het model dat men heeft gereserveerd/besteld laat langer op zich wachten dan voorzien en een ander model dat men ook graag had maar niet bestelde(omdat men moest kiezen) komt wel vlugger uit en is niet meer verkrijgbaar voor wie niet reserveerde en dan....... als klap op de vuurpijl zegt de eerste fabrikant dat het model( dat men bestelde/reserveerde) niet wordt geproduceerd wegens te weinig belangstelling :o

En uiteindelijk heeft men niets ::)

 

Huugooke

Of zo: laat de prijs zodanig zakken dat we er twee of drie van kunnen kopen.
Opslagplaats: wat nemen zo'n paar honderd dozekes nu voor plaats in?
En ge kunt doen zoals met de solden: den overschot tegen een prijske van de hand doen.

Jurgen

Die 3 argumenten hebben dan weer met de winst te maken en daar raakt men niet graag aan.

De prijs laten zakken? Minder winst met nog steeds het risico dat men met een stock blijft zitten die men niet kwijt geraakt waardoor de prijs weer moet zakken.

Een paar honderd dozekes nemen op die duizenden modellen die men per jaar maakt inderdaad niet veel plaats in, maar dan kom ik weer op het feit dat dat ook weer geld kost om die op te slaan waardoor de winst naar beneden gaat en dat dozeke uiteindelijk geld gaat kosten ipv opbrengen.

Solden? Ik denk dat er ieder jaar wel verschillende malen kortingen gegeven worden door onze handelaars tijdens beurzen en opendeurdagen. Alleen moet je geen kortingen verwachten zoals in de kledingsector want dat is iets totaal anders, kleding geraakt uit de mode en een wagonnetje niet hé. Kijk naar de I6-rijtuigen van Roco, die gaan ook al van ergens in de jaren 80 mee. Wijzigingen? Enkele details, maar daar is het bij gebleven en tweedehands kunnen ze nog steeds perfect de nieuwprijs halen.
Ik denk dat onze handelaars ook wel weten welke modellen ze in "solden" moeten zetten en welke niet hoor, dat heet marketing.  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Huugooke

Het idee is niet van mij, maar deze verklaring "waarom de rijken rijker worden (en de armen armer)" wil ik toch even weergeven.

Een rijke koopt dure maar stevige schoenen, voor 100 euro.
Deze schoenen zijn na vijf jaar nog niet versleten.
Een arme man kan dat niet en koopt schoenen voor 20 euro
Deze zijn na zes maanden totaal versleten, en hij moet nieuwe kopen.
De arme heeft op die manier 200 euro uitgegeven, de rijke is dus 100 euro rijker geworden.