Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Prijzen

Gestart door Huugooke, 14 juni 2013, 00:01:11 AM

Havoc

Het is volledig nieuw voor mij dat je op huur 21% btw moet betalen...

Dat van die prijzen voor vastgoed is niet enkel aan de euro te wijten. Sinds de rente voor leningen onder de 4-5% gedaald is en men zonder moeite tot 120% kan lenen op 30 jaar zijn de prijzen serieus de hoogte in gegaan. Misschien dat het sinds de bankencrisis wat minder is, maar als ik naar de prijzen hier kijk is het toch nog niet aan het dalen.

Hier staat al een tijdje een huis met 500m² "werkplaats" (oa een auditorium erin) voor 555000 euro. Niet zoveel grond meer aan, 500m van station en 1km van de Brusselse ring en E40. Dus die prijs hierboven is niet onredelijk in vergelijking.

Gekker vind ik appartementen (nieuwbouw, 2 piepkleine slaapkamers) met een huurprijs van 950 euro in de maand die vlotjes verhuurd geraken. Zo'n leuke buurt om wonen is het hier nu ook niet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Jurgen

Citaat van: Havoc op 18 juni 2013, 21:48:27 PM
...en men zonder moeite tot 120% kan lenen op 30 jaar zijn de prijzen serieus de hoogte in gegaan. Misschien dat het sinds de bankencrisis wat minder is,...


Sinds de bankencrisis is het inderdaad al wat minder, de meesten willen hun geld op maximum 20 jaar al terug! De langste looptijd is tegenwoordig nog maar 25 jaar of je moet een hele goede klant zijn met héél veel geld.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Martin Welberg

Citaat van: Havoc op 18 juni 2013, 21:48:27 PM
Het is volledig nieuw voor mij dat je op huur 21% btw moet betalen...



Zakelijke huur hier in NL zijn prijzen per m2 exclusief BTW

Huugooke

950 in de maand voor een appartement? En ik dacht dat het hier duur was!
Enfin, het is dan nieuwbouw, hier betaalt ge 750 voor een oud kot.
Het strafste dat ik gezien heb was de volgende voorwaarde: je moet bewijs voorleggen dat je inkomen minstens drie maal de huurprijs bedraagt.
Ergens anders was de voorwaarde dat je een "vast" inkomen had! (Joepie gepensioneerden!)
Allemaal angst van de verhuurder dat ze niet aan hun centen gaan geraken. Niet te verwonderen in deze tijden.

Huugooke

Juist gelezen in "het smalfilmboek" van de onvolprezen Dick Boer. (ja, smalfilm, zo een rolleke van 8mm breed; drie minuten filmen en dan opsturen om te ontwikkelen; en dan projecteren op een groot scherm in een verduisterde kamer; geen LED TV die daar aan kon tippen! Wat anders dan joetoeb zulle!)
Enfin, van duur hobby gesproken: de prijzen zijn in guldens , dat zijn halve euro's dacht ik.
een eenvoudige uitrusting kostte u  f395 .
voor de vakantie trok hij zes filmpjes uit; voor huis-tuin-keuken ook zes, dat maakte f129  aan filmkosten per jaar.
Een "deluxe" uitrusting kostte wel f1236 , en de welgestelden filmden op 16mm, dat was f1800  voor de uitrusting en hetzelfde  filmverbruik koste wel f366.

Zes filmkes van drie minuten om een vakantiefilm te maken! Knip daar wat mislukte stukken uit en wat blijft er over? In elk geval was het resultaat stukken beter, ondanks de nul-kost van tegenwoordig! Je keek wel even uit voor je de ontspanknop indrukte!

Sattrickske

Amai nie, geef mij dan toch maar effe de 'nul' kost van tegenwoordig!  900€, da's mijn vakantiebudget en dan nog zwaar overdreven!

En 950€/maand voor een (nieuw) appartement is nog niet overdreven.  Hier mijn buurt is het 1200€ voor een (vernieuwd) appartement en ong. 1600-2000€ voor een huis met garage en een tuin van niemendal.  Kruipkoten kunt ge wel nog vinden voor 500-600€, maar dat zou bij mij nog niet kunnen doorgaan als hondenhok.

Havoc

Je koopt toch niet elk jaar een nieuwe camera? De kost voor de vakantie was 65 gulden per jaar (33 euro) in 8mm en 183 gulden (92 euro) voor 16mm. In het ergste geval 10% van je vakantiebudget. (inflatie nog meerekenen)

CiteerAmai nie, geef mij dan toch maar effe de 'nul' kost van tegenwoordig!

"Nul-kost"? Denk je echt dat je dat niks kost?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Sattrickske

Neen, daarom dat 't ook tussen quotjes staat...

Huugooke

Toch kan je die filmpjes vergelijken met het modeltreinhobby. Er werd goed over na gedacht; zelfs goed vooraf gepland.
Na het nakijken en plakken van de film kwam de afwerking, de titels, eventueel geluid erbij.
In de lange winteravonden werd het resultaat getoond aan buren, vrienden en kennissen en familie.
Je kon ook lid van een cine-club zijn; dan werd je kunststuk vertoont in de clubzaal, en onderworpen aan de kritiek van je mede-cineasten. Eventueel was er een wedstrijd.
Na de opkomst van de videotape (oh, gruwel!) was drie euro voor twee uur opname een schijntje!
Arme buren, vrienden enz. die blootgesteld werden aan drie uur opname van de vakantie aan het zwembad in Ibiza!
"Kijk dat is ons Marie die zwaait: en dat is de barman, en daar wuift Marie weer......"
Dat was meteen de ondergang van de cine-hobbyist.


janieburton

Citaat van: Huugooke op 19 juni 2013, 16:37:06 PM
Het strafste dat ik gezien heb was de volgende voorwaarde: je moet bewijs voorleggen dat je inkomen minstens drie maal de huurprijs bedraagt.

vb.: 750€x3=2250€ dat je netto moet verdienen ::)

Welke modale werknemer verdient dat  netto in de maand?(zie ook posting wat is er mis met de modeltreinwinkels, daar is er ook gesproken over netto inkomen)
 

dani

reken ze dan de eventuele 'meerwaarde' van een firmawagen, pc, gsm en andere voordelen in natura mee in je inkomen ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

janieburton

Citaat van: dani op 20 juni 2013, 13:06:40 PM
reken ze dan de eventuele 'meerwaarde' van een firmawagen, pc, gsm en andere voordelen in natura mee in je inkomen ?

Ik denk het niet, netto is wat je op je bankrekening krijgt.
 

argilla

Citaat van: janieburton op 20 juni 2013, 10:41:06 AM
Citaat van: Huugooke op 19 juni 2013, 16:37:06 PM
Het strafste dat ik gezien heb was de volgende voorwaarde: je moet bewijs voorleggen dat je inkomen minstens drie maal de huurprijs bedraagt.

vb.: 750€x3=2250€ dat je netto moet verdienen ::)

Welke modale werknemer verdient dat  netto in de maand?(zie ook posting wat is er mis met de modeltreinwinkels, daar is er ook gesproken over netto inkomen)


die zou ik allemaal geen boterham willen geven hoor !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rangeerduivel

@ Argilla,

Het zijn die sukkels die de boterhammen juist nodig hebben joh!

Iemand met een hoger inkomen die huurt meestal niet,maar woont doorgaansweg in een sjieke villa met zwembad en paardestallen.
Wie verhuurt meestal....? En zij zitten dan meestal aan het roer als het er om gaat de prijzen en voorwaarden te bepalen.
Het is hier weer eens zoals het al eeuwen is ; armelui < rijkaards
Grtn
(arme) Rudy


janieburton

Citaat van: argilla op 20 juni 2013, 15:11:48 PM
Citaat van: janieburton op 20 juni 2013, 10:41:06 AM
Citaat van: Huugooke op 19 juni 2013, 16:37:06 PM
Het strafste dat ik gezien heb was de volgende voorwaarde: je moet bewijs voorleggen dat je inkomen minstens drie maal de huurprijs bedraagt.

vb.: 750€x3=2250€ dat je netto moet verdienen ::)

Welke modale werknemer verdient dat  netto in de maand?(zie ook posting wat is er mis met de modeltreinwinkels, daar is er ook gesproken over netto inkomen)


die zou ik allemaal geen boterham willen geven hoor !

Zoals ik al zei in een andere posting, ik heb blijkbaar een verkeerde beroepskeuze gemaakt :(