Prijzen

Gestart door Huugooke, 14 juni 2013, 00:01:11 AM

Huugooke

In het draadje over "wat is er mis met modelspoorwinkels" gaat het over de prijs "der dingen".
Plezant opzoekwerk gedaan. Een brood bleek in mijn jeugd 25 eurocent te kosten.
Een TV kostte in 1960 zomaar eventjes 30.000 frank, €750.
Nu heb je voor €200 al een flinke bak.
Dat die TV toen in eigen land werd gemaakt, en niet in China, en dat het een prachtig meubel was en geen plastic bak, dat gaan we even negeren.

marc goovaerts

Een brood 25 cent ? Een pistolee nu 45...

Gerolf

Vergelijk ook even met de lonen in die tijd  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Citaat van: Gerolf op 14 juni 2013, 01:39:23 AM
Vergelijk ook even met de lonen in die tijd  ;)


inderdaad je moet de" levensstandaard" van die tijd ook meetelen en die was verre van schitterend  ( behalve de rijken van toen en nu ook nog)  daar kan ik van mee spreken ( °1952).   Goede oude tijd...... sorry hoor liever nu.  ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

chef garde

De zon schijnt vandaag!  Laptopke dicht en allen naar buiten ipv aan de komkommertijd mee te doen ...   ;)

Huugooke

Citaat van: Gerolf op 14 juni 2013, 01:39:23 AM
Vergelijk ook even met de lonen in die tijd  ;)
Als je de statistieken mag geloven is het uurloon sinds 1960 zowat vertienvoudigt.
Een "laaggeschoolde" arbeider had 25 frank per uur.
Die 30.000 was trouwens voor (de eerste) kleur TV, en niet in 1960, maar tien jaar later.
De prijs van een TV  einde jaren vijftig was zo'n 12.000 frankskes. Reken nog 500 frank voor een goede antenne (niet geplaatst), en geniet van "Brussel Vlaams" en "Brussel Frans", en voor de geografisch goed gelegenen: "Holland" en Rijsel.
In het licht van de inkomsten (25 frank uurloon) was die TV dus peperduur. Toen zijn dan ook de "aankopen op krediet" populair geworden.

Huugooke

Citaat van: chef garde op 14 juni 2013, 09:41:16 AM
De zon schijnt vandaag!  Laptopke dicht en allen naar buiten ipv aan de komkommertijd mee te doen ...   ;)
Een gelukkig mens die dat kan!

Dirky

Wat ik me kan herinneren van prijzen:
-   Mijn eerste vakantiejob in 1972 aan 44 Bef/uur...
-   Mijn eerste RC zendinstallatie van Multiplex 27.000 Bef (daar heb je nu een volledig RC vliegtuig voor inclusief 24GHz zendinstallatie)
-   Pakje sigaretten halen voor mijn pa  13,5 Bef
-   Electronica componenten voor mijn eerste Formant synthesizer (project uit Elektuur in 1976)  48.000 Bef (daar heb je nu al een super-de-luxe fantastisch keyboard voor)
-   1 pint in de pistoolschuttersclub  10 Bef
-   Een autooke van Matchbox  25 Bef
-   Een Marklin setje (loc, 2 wagonnen, ovaal spoor)  475 Bef
-   ...

Gerolf

Zo ken ik er nog wel:
- 1992: Harde schijf voor mijn Amiga 500: 28.000,- Bfr (voor 50Mb)
- 1970: Groot brood 15,- en klein brood 7.75 Bfr
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

Mijn allereerste "echte" PC.   Een  PC-XT  IBM-clone, met   de volle 1MB   geheugen, FLoppy van 5 1/4 en  3 1/2 inch en een Hercules paperwhite schermpje  (monochrome CRT van wel bijna 13 inch en met 640x400 pixels resolutie van de videodriver), met een keyboard en seriële mouse, en een  harddisk van 32 MB er in  (jawel, 32 MB was toen top of the bill, we gingen net switchen tussen MFM en RLL controllers en daardoor kon je een schijf van 20 M gebruiken als 32).    De prijs van dat systeem in 1989 :   92.000  Oude Belgische Franken.  Een gigantisch bedrag voor een laatstejaarsstudent maar ik MOEST hem hebben ik wou mijn eindwerk deftig maken.    Tel daarbij nog   18.000 Bfr voor een dot matrix printer (wel al een 24 pins Epson) en  je wist het wel !!!   Een maandje vakantiewerk in een ploegenstelsel met een dik pak overuren bracht toen 38.000  Bfr of zo netto op.

Een pakje sigaretten kostte toen denk ik reeds rond de 40 Bfr en voor 21 Bfr per pint dronken we ons elk weekend ziek  aan  "Tango's" en "Mazoutekes"  op de TD's en fuiven waar de inkom nog gratis of max. 25 frank was.!!!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

En nu heb je voor de prijs van 20 pakjes sigaretten al een degelijke loc,terwijl 30jaar geleden en loc maar half zoveel pakjes sigaretten kostte...is het leven dan duurder geworden,of enkel de sigaretten?

Verwarrend,hé... ;D ;D ;D

Jurgen

Citaat van: Rangeerduivel op 14 juni 2013, 14:50:14 PM
En nu heb je voor de prijs van 20 pakjes sigaretten al een degelijke loc,terwijl 30jaar geleden en loc maar half zoveel pakjes sigaretten kostte...is het leven dan duurder geworden,of enkel de sigaretten?

Verwarrend,hé... ;D ;D ;D

Tja, eigenlijk heb je geen van beide echt nodig hé. Probleem is dat ze beide even verslavend kunnen zijn.  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dani

Citaat van: Jurgen op 14 juni 2013, 14:59:22 PM
Tja, eigenlijk heb je geen van beide echt nodig hé. Probleem is dat ze beide even verslavend kunnen zijn.  ;D

De verslaving aan treinen is beter voor de gezondheid dan die aan sigaretten, geloof me.   Ik heb 22 jaar gerookt en nu al 4 jaar "rookvrij" .   
Met de huidige prijs van de sigaretten en wat ik toen rookte kan ik in principe elke maand een mooi setje wagonnen of een lokje betalen....    Een super suggestie, Jurgen !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Grote pech...ikkan geen van beide laten!

Huugooke

Technologie is inderdaad spectaculair goedkoop geworden in vergelijking. Komt uiteraard door de massaproductie en de lage loonkosten in het land van herkomst.
Nog een weetje: we geven nu blijkbaar vijf keer meer uit aan kleding dan in '60.
Als ik zo eens rondkijk in de stad zijn dat ook de enige winkels die overleven.
Dat en (fastfood) eetgelegenheden.