Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

expeditie gebouw opwaarderen

Gestart door Stieven76, 10 juni 2013, 20:56:10 PM

Stieven76

Hi all,

Ik heb hier een gebouwtje wat ik graag wil gaan gebruiken op mijn module, die nog te maken is  :)
Echter ik vind die kleuren niet mooi en zou het liever in baksteen rood met witachtige voegen willen.
Nu heb ik hier al heel veel gelezen en gezien, maar nu ik er dan toch eindelijk eens zelf wil aan beginnen zit ik er hier maar op te kijken zonder dat er iets gebeurd  ;D

Enkele vragen:
1 - de ankers aan de voorkant van het gebouw, kan ik die er nog met iets afkrijgen? Liefst in zijn geheel.
2 - welke kleur van verf zou ik best nemen om het te schilderen?
3 - eens geschilderd, kan ik dan de voegen nog wit maken met bv witte schoensmeer? Zijn de voegen dan niet dicht geschilderd?
4 - het tinnen of zinken dak heb ik hier ook al ergens zien passeren, aangezien het al groen is best met wat zwart/grijze wash overgaan?

Eens te meer respect voor wat jullie hier allemaal presteren. Sommige dingen lijken zo simpel maar zijn het zeker niet.

Hieronder de foto's. Niet op het stof letten, staat al zeker 12 jaar op de zolder  :D




Grts en al bedankt voor de tips,
Stieven

Gerolf

Voegen met schoensmeer zou ik zeker niet doen. Gebruik verf, een dunne wash bijvoorbeeld
Als je muren airbrusht zijn je voegen zeker nog in reliëf.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stieven76

Merci voor je reactie Gerolf.
Een airbrush heb ik (nog) niet dus die techniek kan ik nu niet gebruiken.
Ik ga seffens eens proberen om het te schilderen met lichtjes verdunde acryl verf. Eens zien wat dat geeft.

Kan je, eens iets aan elkaar gelijmd, dit nog terug losmaken op de één of andere manier?

Dirky

als die plastic-kits met de juiste plastic-lijm gekleefd zijn wordt het wel moeilijk zonder breuk te demonteren...

Tjalling

Hallo Stieven,

Je kunt die kit heel goed met een penseel en de gebruikelijke modelbouw-verven schilderen. Dan hoef je ook niets los te halen. Als je de muren doet, gebruik dan een aantal (dicht bij elkaar liggende) kleuren, en meng deze tijdens het verven.
Voor de randen kun je gebruik maken van hele fijne penselen, in andere gevallen is het eenvoudiger af te plakken.

Kozijnen waar glas achter zit: niets aan doen. Krijg je nooit goed.

Je zult zien dat het gebouw enorm opknapt van een schilderbeurt.

Groet,
Tjalling
 

Stieven76

Hey Tjalling,

Ben ik idd mee bezig en het valt me redelijk goed mee  :)
Ik heb wat rood met een klein beetje zwart gemengd en dat geeft me de kleur die ik voor ogen had.

Nu ga ik eens kijken op het net naar de kleuren van tinnen of loden daken.

Zal straks of morgen eens wat foto's posten. Klaar zal het nog lang niet zijn, maar het ziet er al veel beter uit dan de gele plastiek look  :)

@Dirk,
Dat heb ik ondertussen gemerkt  :P

greetings

Stieven76

Ondertussen heeft het gebouw zijn eerste schilderbeurt gekregen. Op de foto's ziet het er wel roder uit dan het effectief is, foto's zijn getrokken met mijn gsm..

Het is alleszins een pak beter dan het origineel  :)

Denk er nog met een lichte zwarte waas over te gaan en daarna een poging doen om de voegen te kleuren. Het laadperron zou ik wat meer een betonlook willen geven en ook het dak moet nog gedaan worden.
Zowel voor de betonlook als de voegen ga ik toch nog eens goed moeten zoeken wat de beste manier is..









Grts,
Stieven

guy holbrecht

Inderdaad wat rood /paars op het eerste zicht. Als ik je nog een goeie tip mag geven: Vallejo Model Color nr 70818 Red Leather. Daarmee heb ik wel mooie resultaten als basiskleur voor het metselwerk.

Groeten,
Guy

Tjalling

Dat ziet er al heel anders uit!

Kijk maar eens heel goed op foto's van de echte wereld hoe metselwerk er uit ziet. Hier op het forum staan een hoop adviezen hoe je goed metselwerk kunt schilderen. dan zie je toch meer kleurschakeringen.

Het overtuigend uitbeelden van beton is heel erg moeilijk, een mooie, lichte grijs is al een aardig begin.

Groet,
Tjalling
 

dani

om je voegen te kleuren :

1) er met wat verdunde witte acryl verf over gaan
2) direkt met keukenpapier of watten afvegen

Dan heb je bleke voegen en is meteen het rood van je bakstenen wat "valer" van kleur...  net echte muur dan.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Thommy

Citaat van: dani op 13 juni 2013, 20:22:09 PM
om je voegen te kleuren :

1) er met wat verdunde witte acryl verf over gaan
2) direkt met keukenpapier of watten afvegen

Dan heb je bleke voegen en is meteen het rood van je bakstenen wat "valer" van kleur...  net echte muur dan.

klopt, zo doe ik het ook...
en vooral, krijg je ook effecten...
Greetz

Thommy

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

ik zou eerder gaan voor oker tinten. En ook "washen" zoals Gerolf...


Stieven76

Bedankt voor de reacties.
Ik heb het op exact dezelfde wijze gedaan als Dani zegt (was er reeds aan begonnen).
Verdunde licht grijze (bijna wittte) acryl verf op de muur zodat het goed tussen de voegen loopt en dan afwrijven met een doek.
De nogal felle rode kleur is nu ook volledig verdwenen  :)

De laadperrons heb ik ook een lichtere grijze kleur gegeven en dan met bijna zwart water er een aantal maal over geweest om het vuiler te maken. Vind het zelf al aardig gelukt, al is het verre van perfect.

Foto's zal voor morgen zijn, daar is het nu te laat voor. Morgen is het weer werkendag  :D

@Gerolf, wat is het verschil tussen washen en de manier met verdunde verf? Ik dacht eigenlijk dat dit hetzelfde was...
@Dirk, oker is idd ook mooi. Had ik je bericht eerder gelezen had ik wss dat wel gedaan. Dat zal dan voor het volgende gebouw zijn.

Grts,
Stieven

dani

ik ben benieuwd naar de foto's..

Bij "washen" is de verf heeeeeel erg verdund (zoals je beschrijft : je zwart water)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.