Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Modules en schaduwstation/sporen

Gestart door Koen, 08 juni 2013, 17:35:43 PM

Gerolf

Dat die pennen mooi, stevig en passend vast zitten in de gaten betwijfel ik niet, jouw zorgvuldigheid kennende  ;)

Waar ik wat bezorgd voor ben is dat je hout op de duur indeukt, en je pennen dus met hout en al uit center gaan
Ik zou daarom een plaat bevestigen aan de pen (en het buisje) en die plaat fixeren op je hout
Het zuiverste, meest efficiënte, is dat die plaat aan de buitenkant van je bak zit.
Dat wil zeggen dat je wat hout moet wegfrezen om de plaat te verzinken.
Het gemakkelijkste is een plaat aan de binnenzijde van je modulebak,
maar dan is je steunpunt misschien wat ver verwijderd van de plaat, en krijg je misschien toch nog een probleempje

... maar misschien redeneer ik nu wat té voorzichtig  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Niet alleen indeuken, ook het "werken" van het hout op termijn is niet te compenseren.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

#47
verbinden/uitlijnen van segmenten/modules:

'k Durf vermoeden dat die Alignment Dowels al te snel zullen gaan klemmen/wringen.  Als je    -op z'n minst-    de koppanelen van de segmenten zou schilderen, zal het laagjeshout (multiplex)  MISSCHIEN  iets minder gaan "leven".  De recentste segmenten die we hebben gebouwd, werden helemaal (binnen/buiten) grondig geschilderd met grond- & dekverf. 'k Merk op je foto's:  nu staan uw segmenten in een garage, straks misschien op een kurkdroge zolder (bijvoorbeeld).
Met groeten,
Herwig
                                                                                 

Koen

#48
@Gerolf,

Uw reactie stemt tot nadenken. Ik ga dit even rustig laten bezinken. Misschien kan ik die plaat uitwerken in plexi of zelfs in aluminium.

@Suske,

CiteerNiet alleen indeuken, ook het "werken" van het hout op termijn is niet te compenseren
Daar ben ik eerlijk gezegd ook bang voor.

@Herwig,

Dat schilderen was ik ook van plan in een volgend stadium. Of dit al dan niet voldoende zal zijn, daar zal de toekomst uitsluitsel over geven. Ik stel mij de vraag of ik niet beter gekozen had voor betonplex of watervaste multiplex. Maar ja, spijt komt steeds te laat  :-[.
De modules blijven wel in de garage staan. Deze is voorzien van verwarming. Hierdoor blijft de vochtigheid vermoedelijk relatief constant.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Dirky

Uitzetting is voor de multiplex die je gebruikt al minimaal door de gekruiste lagen. En er is geen reden waarom de ene module meer zou uitzetten dan de andere. Dus de afwijking compenseert zichzelf...
Maar een laagje vernis kan "long term" zeker geen kwaad...

Mooi werk b.t.w....


Koen

Dag Gerolf,

Even controleren of ik je goed begrijp. Ik heb even een tekening gemaakt.
Is dit wat je bedoelt?



Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

#51
Ik denk het niet, Koen. Ik zal proberen zelf wat te tekenen  ;)

EDIT: gebeurd:



Dus tegenover deze plaat-met-buis komt er een met een pin  ;)
De voorzijde van de bevetsigingsplaat licht in hetzelfde vlak als de module-zijkant. Uiteraard verzonken schroeven...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

Dag Gerolf,

Ik heb jou reactie nog eens herlezen. Ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Ik vrees dat ik niet goed gelezen heb  :-[.  Ik ga mijn tekening nog even aanpassen en opnieuw posten (dat bespaart je werk  ;)).


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

@Gerolf,

Ziet er goed uit. Bedankt voor alle moeite. Ik had ondertussen volgende tekening gemaakt:



De blauwe platen worden in kunststof gemaakt waardoor het risico op slechte uitlijning door het zetten van het hout verkleind wordt. Ik denk dat jou oplossing doeltreffender is.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

Een plaat over heel de grootte zou ik niet doen. Verschillende uitzettingscoëfficiënten en zo  ;)
Een plaat-met-gat zoals ik tekende, vind je misschien in de loodgieterij-afdeling ...

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

Bedankt Gerolf.

Ik ga eens ten rade bij een vriend. Deze doet in verwarming en loodgieterij. Hij zal mij zeker kunnen verder helpen.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Havoc

Citaat van: Koen op 02 juli 2013, 13:04:36 PM
Is dit wat je bedoelt?


Dat is eigenlijk nog zo geen slecht idee. Misschien iets moeilijker om mooi passend te maken maar wel een systeem dat heel robuust is.

Die platen in kunststof zou ik toch niet doen. Kunststof aan iets anders lijmen is meestal niet simpel. En 2 verschillende materialen op elkaar lijkt me ook niks. Zelf zie ik meer heil in niet uitlijnen met pennen of zo, maar gewoon met de bouten de zaak dicht bij elkaar zetten (bvb gaten met een mm spelling) licht aanschroeven en dan uitlijnen tov elkaar en aanspannen.

CiteerMaar een laagje vernis kan "long term" zeker geen kwaad...

Met multiplex de 2 kanten afwerken met vernis.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

OlivierV

Dat hout leeft enzo kan ik begrijpen. Maar als ik Koen goed snap dan bouwt hij in modules voor het gemak, eens zijn baan zal staan zal die niet veel verplaatst worden en is die uitlijning er in geval van verplaatsing...

Nu ja, hoe netter hoe beter uiteraard!

Dus nog even de bouw van mijn modules uitstellen en kijken hoe dit verder loopt.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Koen

Ondertussen ben ik volop an het bouwen aan deze modules.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de klassieke opstelling en maak geen gebruik van een twee niveau's.
De vorige dagen heb ik de sporen even uitgelegd op de houtconstructie. Alles verloopt volgens plan maar ik stoot op één vervelende zaak nl. ofwel moet het station asymmetrisch worden opgesteld ten opzichte van de perrons ofwel moet ik het station in twee splitsen en verdelen over twee modules.
Eerlijk gezegd heb ik de eerste optie nog niet in realiteit gezien, anderzijds zie ik mij het kant en klare stationsgebouw nog niet in twee splitsen.
Wat is jullie mening hierover? Bestaan er asymmetrische stations of is het verdelen van het stationsgebouw een must?


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

OlivierV

#59
Ik denk wel dat die er te vinden zijn hoor asymmetrische stations, zo even 1-2-3 enkele stations in de buurt uit mijn hoofd.

Schellebelle bv (3 sporen), het stationsgebouw staat quasi aan de overweg maar het perron loopt nog een hele eind verder het veld in.

Beervelde, dat is helemaal een scheefgeworteld geval. stationsgebouw en het ene perron aan de ene kant van de overweg (gebouw weer dicht tegen de overweg), het perron aan de overzijde ligt aan de andere kant van de overweg.

Wetteren ligt ook niet helemaal gelijk verdeeld. Als ik het goed heb staat het stationsgebouw meer naar links van het perron.
Dus zeg je stationsgebouw neer waar jij het goed vindt, dan moet je het niet tweeëndelen.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan