Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Modules en schaduwstation/sporen

Gestart door Koen, 08 juni 2013, 17:35:43 PM

Klaas Zondervan

Citaat van: OlivierV op 21 juni 2013, 22:19:01 PM
Die vlindermoeren lijken mij uitermate handig, zeker wanneer een baan meegenomen wordt op verplaatsing.
Dit is al jaren de meest toegepaste manier van koppelen bij verplaatsbare banen.

Koen

@Olivier,
Bedankt. Ik ben van mening dat nauwkeurigheid belangrijk is om nadien miserie te voorkomen.
Die vleugelmoeren zijn inderdaad handig. Alleen ben ik wel verschoten van de prijs.
Ik heb deze bij de groothandel per doos aangekocht en kreeg een factuur van iets meer dan 100€. Ergens wel begrijpelijk daar het toch moeren M10 zijn.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Michael

Koen ik koppel de module bakken op dezelfde manier, het is een hele investering zo'n baan, maar je hebt d er dan ook uren (jaren) plezier van.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Koen

Inderdaad Michael.
Het aanleggen van een goede baan begint met het maken van een degelijke structuur. Dit is één van de redenen waarom ik ruim de tijd neem om aan deze basis te werken.
Bovendien creëer ik hierdoor ook de tijd om systemen te vergelijken en mij goed te informeren (met dank aan dit forum  ::) ).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Kautenbach

netjes gemaakt, ik koppel overigens ook alles met vlindermoeren, gaat snel en je kunt het met 1 hand doen, ook best een voordeel bij vaak op- en afbreken ;D
Overigens, ik trek met de vlindermoeren de bakken lekker strak tegen elkaar, maar dmv deuvels zorg ik ervoor dat de modules goed op elkaar aansluiten. ik heb enige speling in het "gat" waar de bout vd vlindermoer verbinding doorheen gaat

Hoe zet je de poten vast aan het frame, ook weer met vlindermoeren?

ben benieuwd naar je vorderingen en ervaringen

Koen

@Wim,

De poten moet ik helaas met bouten vastzetten. Er is te weinig plaats om vleugelmoeren te gebruiken. Bij M10 zijn deze ongeveer 5cm. De balkjes zijn 4cm. Ik had deze natuurlijk niet in de hoek moeten zetten en dan was dit geen probleem geweest  ::) :-[. Vandaag ben ik aan de bakken begonnen die onder hoek moeten komen. De kortste zijde van deze modules bedraagt 80cm. De onder hoek geplaatste modules moeten een zachte bocht van 90° vormen.
Niet zo eenvoudig daar elke kopse kant onder 15° komt te staan. Gelukkig bestaat er autocad om dit minutieus uit te tekenen en kan men alle maten op de tekening aanbrengen :D. Om niet te veel tijd te verliezen, heb ik een mal gemaakt waarop alle onderdelen kunnen uitgelegd worden zodat alles planken onder een juiste hoek komt te staan.
Dan is het alleen maar een kwestie om alles mooi voor te boren en in elkaar te schroeven.

Ik hou jullie op de hoogte van het verdere verloop.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Havoc

M10? Is dat niet wat overdreven? Mijn werkbank met draaibank erop en een hoop andere rommel eronder zit in elkaar met "maar" M8. En dat gaat prima.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Koen

@Johan,

Misschien wel. Ik had nog een deel van deze bouten liggen en ben dan met dezelfde maat verder gegaan. Ik probeer alles zo uniform mogelijk te houden. Een bijkomend voordeel van een M10 bout is de grootte van de vleugelmoer. Deze is vrij groot zijn waardoor je ze behoorlijk vast kan zetten.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Klaas Zondervan

M10 is inderdaad wel erg fors. Ik gebruik zelf voor alles M6, is dik zat.

ERVIN

Ziet er super strak uit Koen , ik ben blij voor je dat je " terug" kan beginnen. ;)

Koen

Ja Erwin,

Het heeft wat tijd gevraagd maar ik zie het helemaal weer zitten  ;D. Nu de vakantieperiode begint en de examens voorbij zijn, is er wat minder studiewerk voor mijn instrument. Ondanks de tijd die vrij komt, neem ik de tijd om alles goed te overwegen. Plannen moeten rijpen, niet?  ::). Het traject zit al helemaal in mijn hoofd. Een eenvoudig station en een lang dubbel traject, gebaseerd op een spoortraject 20km voorbij Vienne (tegen Lyon) in Frankrijk. Ondanks de Franse inspiratie, kan je dit traject even goed situeren in de Belgische Ardennen. Het leuke er aan is dat het spoor gedurende enige tijd de Rhône volgt. In een later stadium zal ik trachten één en ander uit te tekenen.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Deze week zijn de messing uitlijningspennen en hulzen geleverd. Ik heb ze deze morgen in de vier modules aangebracht. Per kopse zijde werden er drie voorzien. In verhouding tot de grootte van de kopse vlakken zijn de pennen relatief klein maar ze doen hun werk met succes.
Bij deze nog even een dankwoordje aan Michiel, Loebaske (en natuurlijk alle anderen) voor alle tips die ik reeds gekregen heb. Stap voor stap gaan we (hopelijk) in de goede richting.







Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

loebaske

Ziet er netjes uit Koen, beter veel tijd spenderen aan je constructie heb je nadien geen kopzorgen bij het monteren en demonteren van de modules.

Gerolf

Ik vraag me wat af hoe die dingen vastzitten in je hout. Stel dat het hout indeukt ...

Het systeem lijkt me zeker nuttig, maar ik zou geneigd zijn om aan de achterzijde een bevestigingsplaat te voorzien.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

Dag Gerolf,

Ik heb gaten geboord die zeer nauw passend zijn (zowel in diepte als in diameter). Daarna heb ik lijm in de geboorde gaten aangebracht de pennen er in geklopt met een rubber hamer. De resterende lijm kon weg via een zeer klein centergaatje dat ik vooraf geboord heb.
De pennen zitten naar mijn mening behoorlijk vast.
Waar zou jij een bevestigingsplaat aanbrengen?

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren