Modules en schaduwstation/sporen

Gestart door Koen, 08 juni 2013, 17:35:43 PM

Havoc

Hoe meer pennen en hoe verder van elkaar hoe kritischer de maatvoering en de stabiliteit worden en hoe moeilijker het opstellen.

Ik had het eerder anders begrepen, nl dat Koen modules wil met daarop een "hoog" landschap waar het schaduwstation onder zit. Niet noodzakelijk het schaduwstation "een verdieping lager".
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Maar ook, meer pennen en verder uit elkaar is een betere uitlijning!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Koen

@Gerolf,

Bedankt voor het idee. Ik ga het soms veel te ver zoeken terwijl de oplossing in eenvoudige dingen ligt. Dit ga daar zeker eens mee experimenteren.

@Havok,

Het is inderdaad een verhoogd landschap met daaronder een schaduwstation (direct op de draagstructuur).
Het gebruik van de scharnieren zal het opstellen inderdaad bemoeilijken maar anderzijds weegt dit niet op tegen de problemen waar men anders mee geconfronteerd kan worden.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

conducteur

Is het niet mogelijk om een structuur te zoeken warbij het bovenste niveau steunt op een basis, waar het onderste ook op steunt, maar niet fysisch met elkaar verbonden, zodanig dat beide niveau's apart af te regelen zijn?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Koen

@Conducteur,

CiteerIs het niet mogelijk om een structuur te zoeken warbij het bovenste niveau steunt op een basis, waar het onderste ook op steunt, maar niet fysisch met elkaar verbonden, zodanig dat beide niveau's apart af te regelen zijn?

Misschien wel maar eens de afstanden bepaald zijn, zouden deze toch steeds dezelfde moeten zijn? Zolang de gebruikte materialen dezelfde zijn, vermoed ik dat er maar weinig problemen kunnen ontstaan daar ze dezelfde uitzettingscoëfficient hebben.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Steam.N

Citaat van: Koen op 09 juni 2013, 20:36:17 PM
... Misschien wel maar eens de afstanden bepaald zijn, zouden deze toch steeds dezelfde moeten zijn? ...

Lijkt me ook.
Maar stel dat je toch de hoogteregeling wil doen, kun je het bovenste niveau met vier draadstangen op het onderste laten steunen.
Zijdelings moet je natuurlijk met de aanliggende modules aantrekken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Koen

Citaat Gerolf:
CiteerVoor zulke pennen en gaten bestaan er misschien modellen in de handel,
desnoods lijkt het me dat sommige deurscharnieren ook bruikbaar zijn:

Ik heb een aantal testen uitgevoerd met scharnieren om een zeer stabiele verbinding tussen twee modules te maken. Helaas ben ik niet echt tevreden over het resultaat. Er is nog teveel speling tussen de twee modules. Verkeerde scharnieren gebruikt? Mogelijk. Ik heb scharnieren gebruikt die ik nog had liggen. Waarschijnlijk ga ik morgen eens langs bij de schrijnwerker in het dorp. Hopelijk kan hij mij helpen.
Toch heb ik ook nog aan een andere oplossing gedacht nl. gebruik maken van beuken pennen met een diameter 22mm. Ik heb een test uitgevoerd tussen twee lossen plankjes en daar zit zo goed als geen speling meer op. Natuurlijk komt daar geen kracht op.
Toch maak ik mij de bedenking dat vocht en temperatuur wel eens een spelbreker zou kunnen zijn. Ik denk maar wat voor effect de temperatuur en vocht hebben op mijn muziekinstrumenten. Heeft iemand hier ervaring mee op modelbouwgebied?


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

conducteur

Is staal geen beter materiaal dan hout in deze toepassing? Of een of andere slijtvaste kunststof. Ik heb zo het idee dat hout minder geschikt is?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Voor het moment gebruik ik M8 bouten die ik door gaten van 8mm steek. Dat geeft bijna geen speling (ongeveer 1mm), en vrij snel op te stellen. Ik zet de bakken tegen elkaar, schroef de bouten handvast, geeft nog een kleine correctie-duw indien nodig, en schroef dan de bout met een sleutel vast.

Indien je voor de kopse kanten dikke multiplex kiest (vb 12mm of meer), en de kopse kant niet te breed maakt (60 cm of minder) dan is deze erg vormvast. Als dan de 2 uiterste sporen goed uitgelijnd zijn, zal de rest dat ook meteen zijn, en blijven. Je kan volgens mij zonder probleem een schaduwstation verwerking in de bakken.

Ik denk zelf nog eens een paar centreerpennen uit te proberen, hopende dat die halve mm speling dan ook weg is.  (ik heb deze gekocht, nog heen ervaring)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#24
(Oops, weer verkeerd draadje... Probleem met de forumsoft, wanneer je een bericht leest, en dan inlogt om te antwoorden, verspringt het topic naar het laatste waar je was toen je uitlogde... of zoiets....  :-[)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Ik ben benieuwd naar je bevindingen met die ebay pinnen... (en Michiel, gaat dat goed om modulebakken met luidsprekers aan elkaar te verbinden? Ik denk dat je je weer hebt gemist van topic ;) )
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Koen

@Conducteur,

Staal of slijtvaste kunststrof is inderdaad interessanter maar het probleem is dat je niet iets kant en klaar hebt. Je moet dus een draaibank hebben.
Ik heb iets in gedachte maar het probleem is dat ik dit moet laten draaien in de school waar mijn broer les geeft en de ervaring leert dat je daar zeer veel geduld moet hebben  ???.
Bovendien kan ik niet starten met het leggen van sporen zolang ik deze centreerunits niet heb.

@Michiel,
Ik maak gebruik van M10 die door 10mm gaten gaan. Elke bout wordt vastgezet met vleugelmoeren. Je hebt inderdaad een beperkte speling maar deze is nog te groot. De kopse kanten zijn 80cm x 15cm uit 18mm dikke multiplex. Ik denk dat dit geen problemen geeft naar vormvastheid.
Die centreerpennen lijken mij wel interessant. Dit ga ik eens van naderbij bekijken. Misschien is dit een oplossing.
Ik maak gebruik van 2 bouten. Zou een groter aantal per kopse kan interessanter zijn of is dit naar jou mening voldoende.
Ik zal dadelijk eens een foto maken van de constructie.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Michiel

Normaal zijn 2 bouten ver van elkaar (vb op 10cm van de rand) voldoende om alles uit te lijnen, meetkundig en ook in de praktijk met 18mm kopse plaat. Jouw systeem lijkt heel veel op de mijne.

Ik zal met deze pennen maar in september kunnen prutsen, want de zomervakantiereis staat op til.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Koen

@Michiel,

Deze pennen lijken mij zeer interessant. Ik heb er net een aantal besteld. Ik laat je weten wat het resultaat hiervan is.
Onderstaand een aantal foto's van de drie modules (basisstructuur) die ik tot nu toe gebouwd heb.

Bij deze wil ik iedereen nog even bedanken voor de ideeën en opmerkingen en suggesties  :).






Nooit te oud om te leren

OlivierV

Ineens een mooie manier van modules aan mekaar koppelen die ik kan kopiëren. Die vlindermoeren lijken mij uitermate handig, zeker wanneer een baan meegenomen wordt op verplaatsing.

Strak werk Koen!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan