Ideeën gevraagd

Gestart door Doornroosje, 07 juni 2013, 14:46:43 PM

Doornroosje

Allen,

de zolder thuis is afgewerkt geraakt en op enkele kleinere werkjes na zijn de verbouwingen uiteindelijk achter de rug. De treintjes hebben niet meer gereden sinds ik verhuisd ben 5-6 jaar geleden. De meeste staan nog steeds op mijn oude baan bij mijn ouders thuis. Tijd om eens verandering in te brengen. Na wat rondjes op de nagelnieuwe vloer kriebelt het toch om terug een grote baan te maken. En dan komt het probleem: een definitieve baan vraagt een definitief sporenplan.

Ik blijf maar in de schets-fase, dikwijls kom ik bij eenzelfde ontwerp terug uit, maar tevreden ben ik er niet van. Ik weet wel wat ik graag wil hebben en de meeste dingen wat ik wil liggen wel vast, het sporenplan zelf komt er echter niet uit mijn vingers. Dus graag had ik even jullie creatieve insteek gehad om mij op weg te helpen.

Ik som even op wat het is dat ik zoek/beperkingen:

- ik rij met H0-materiaal
- tijdperk I en II, volledig Duits
- max treinlengte is 1 loc met 5 lange rijtuigen = 160cm ongeveer.
- graag Zwarte-Woud stijl
- ge-automatiseerd treinverkeer met mogelijkheid tot manuele bediening voor de aansluitingen
- uiteraard enkele aansluitingen zoals een (kolen)mijn, overslag, zagerij, ...
- minstens 1 groot station met nadruk op reizigersverkeer en een locdepot
- dubbelsporig, dus ik dacht aan een hondebeen structuur
- graag een lang paradebaanvak
- ik werk niet met modules, dus geen overgangen noodzakelijk.

Op wat moet dat passen:
Ik beschik over een grote ruimte op zolder. De vloer meet 7.5m op 9m. Twee muren zijn echter een hellende dak van 45°. Dus als de tafel op 80cm hoogte komt, is er een ruimte van 6m op 9m. In de helft van de 9m muur zit aan elke kant een steunpaal die ongeveer 30cm naar binnen uitsteekt op 80cm hoogte. Er is een metalen buis van de kachel van het verdiep eronder dat bijna in het midden van de ruimte van de vloer tot het plafond loopt, niet direct een probleem. In het midden van de muur van 7.5m is een raam dat bereikbaar moet blijven. Hopelijk kunnen jullie het wat voorstellen, anders teken ik het wel, of neem een foto.

Ik schets graag, maar er moet ook wel ooit eens een einde aan komen. Barst maar los!

Dirky

veel realisme (weinig sporen) of minder realistisch (vol met sporen) lijkt me ook een belangrijke keuze...

Peter

Ha, nog een Zwarte woud fan.
Welkom

Hierbij alvast een foto met een ideetje van mijn baan.
Eind volgende week zitten we weer in ons geliefde Schwarzwald (gelukkig zonder overstromingen)

Met vriendelijke groeten
Peter

Kautenbach

Heb je ook wat voorbeelden die voor jouw de WOW factor hebben? en heb je een plattegrond van je ruimte, inclusief de deuren, ramen, schuine wanden ect?

is het ge elektrificeert of niet?

en wil je 1 station en de rest baanvak(ken) en met dorp of stad?

en heb je je eigen plannen ook zichtbaar, waarbij je misschien kunt aangeven wat je leuk/minder geslaagd vindt?

Michiel

Hoi Dennis,

Bij het lezen van jouw wenslijstje schoot bij mij het volgend concept te binnen. Een baanvorm in associatie met Schwarzwald relief. Centraal (oranje) ligt een vrij groot station (Neustadt?) met depot, onderhoudsplaats en een paar goederensporen om de plaatselijke nijverheid te bedienen. De twee uiteinden lopen uit in landelijke gebied waar het dubbelspoor verwijnt via helix naar schaduwstation, dat onder het hoofdstation station ligt. Op elke "lob" ligt een complementair stukje industrie, vb zagerij rechts en rivierhaven links. De achtergrond kronkelt door de ruimte zodat je nooit je hele baan in 1 oogopslag kan zien. Een snelle schets (met nadruk op snel) ter illustratie hieronder.

Bon, het is een uitgangspunt, dat als inspiratie kan dienen. Vind je het niets, ook goed. Geen probleem. 't Is maar een wild idee.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

OlivierV

Ik vind die schets van Michiel zeker niet verkeerd, als je een lang station wilt (wisselstraten nemen sowieso veel ruimte in), dan kan je inderdaad best je station diagonaal over je ruimte leggen.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Havoc

Als je nu eens je schetsen die je zelf tot nu toe het beste vond postte? Misschien dat er iemand wel iets van weet te maken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Doornroosje

Als ik het in orde krijg om tekeningen te laten zien, doe ik het direct.
Momenteel zie ik ongeveer maar 10% van alle afbeeldingen dat anderen gepost hebben (over het hele forum), dus zal nog even duren vrees ik. En kennelijk moet ik de tekeningen nog eerst ergens anders uploaden, op een site die geblokkeerd wordt...

OlivierV

Upload je prentjes op tinypic/photobucket/flickr...

Slechts 10% is wel heel weinig. De enige afbeeldingen die niet te zien zijn, zijn degene diennkg zonder volledige img-tags van voor de overgang naar het nieuwe forum.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Doornroosje

Michiel, bedankt. De piste om diagnonaal het groot station te zetten over de volledig lengte had ik nog niet aan gedacht. Ik hield vast aan de toegankelijkheid en had de baan in een soort van E-vorm getekend. Als ik die afbeelding nu eens ergens kon uploaden, plaats ik ze direct. Maar alles is geblokkeerd op het werk, en thuis zijn er andere chefs die mij verhinderen op pc iets te doen.

The Railwarrior

Beste,

ik sukkel zelf nu al een tijdje met hetzelfde probleem, ik heb nu al diverse denkpistes gevolgd en het is al zeer belangrijk dat je toch een idee hebt over het concept wat je wil bereiken.  Ik kan je mss mijn situatie even schetsen en mijn ervaringen meegeven op die manier ga je misschien zelf ook wat ideëen hieruit kunnen putten... Vele mensen hebben me al geadviseerd om het al bij al niet te groot te zien.  Kleine baantjes zijn soms mooier dan grotere exemplaren en ik kan alvast zelf vaststellen dat op diverse expo's de kleinere banen mij soms meer wisten te charmeren als de grotere...

de grote van je zolder is royaal althans zo lijkt het toch, ikzelf heb een zolder die op 80cm 6m20 op 7m50 is, als ik mijn schaduwstation maak op die hoogte waardoor deze nog makkelijk bereikbaar blijft en nog ruimte overblijft om materiaal op te bergen dan begint te scenery op 1m hoogte (wat ik eigenlijk al wat laag vind maar goed) daarbij komt dat je voor je scenery toch al snel 50cm mag tellen als je met wat niveau wil werken, zoniet nog meer zelfs, maar goed, dan kom ik dus op 1m50 hoogte.  aangezien je altijd tegen je scenery aan gaat kijken wil dat zeggen in dit geval dat ik al snel 1,4m verlies, want dakhelling van 45° maakt dat 70cm in de hoogte ook 70cm naar voren moet komen dan blijft er nog een goeie 4m80 over in de andere richting heb ik evenwel nog 7m50 althans aan 1 kant, want aan de andere kant verlies ik zomaar eventjes 3m50 door het sas wat daar de zolder van de rest van het huis afsluit, dus conclusie: 3 benen van respectievelijk 4m, 4,8m op 7m50.  op zich nog steeds een mooie lengte zou je denken maar in het midden van het verbindende been heb ik nog een venster wat ook bereikbaar zou moeten blijven dus daar kan ik al niet al te veel bouwen, maar goed, geen probleem blijft er nog altijd een been van 4m en 7,5m over... althans zo lijkt het, na heel veel compromissen sluiten en denken heb ik deze denkpiste echter opgegeven en heb ik besloten om aan 1 kant een baan te maken in L vorm van 3m60 op 2m60 (dit om deze ooit nog in een andere kamer hier te kunnen herbergen.) en aan de andere kant van de kamer een modulebaan te maken in schaal1. althans dat is het huidige idee, maar tot nog toe kom ik er ook niet uit hoe ik dit baanplan zou maken, ik weet dat het mogelijk is, ik heb al zeer mooie baantjes gezien van deze afmetingen.  alleen ik kom er zelf niet uit... het thema is wel helemaal anders dan het jouwe, ik ga belgisch bouwen en zal ook een bovenleiding nodig hebben....

enfin eigenlijk is de conslusie de volgende vergis je niet in je afmetingen van je zolder zeker als je met een hellend dak zit, dit kan soms nefast zijn voor je baan en heeft mij eerdere denkpistes doen verlaten, en anderzijds kan ik je alleen maar aanraden je licht eens op te steken in diverse modelspoorclubs, expo's, mss zelfs eens langs te lopen in diverse modelbouw winkels... deze mensen hebben soms ideeën waar wij nog niet aan gedacht hebben...

MVG
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Doornroosje

Het lijkt alsof we ongeveer dezelfde ruimte hebben, met mijn 2 benen net wat langer. Ik probeer nu eens wat schetsen met een diagonaal geplaatste baan en heb zelfs al aan een eiland-baan gedacht die nergens de muren meer raakt. Mijn eerste ontwerp heb ik net naar thuis gemaild, dus als ik even tijd heb, upload ik het ergens. Op het werk wordt hier zo goed als alles geblokkeerd - daarom dat ik bijna nergens foto's kan zien op het forum.

Doornroosje

#12
Eindelijk gelukt. Hoop ik toch, want ik kan de afbeeldingen zelf niet bekijken.

Hier de ruimte. Er staan nog wel wat zetels en andere rommel, die verhuis ik wel naar hun definitieve plaats als ik begin aan de onderbouw.


Die rechtstaande plank heeft geen functie. De buis is de doorvoer van de kachel, het achterste raam moet wel bereikbaar blijven.

En dan mijn vorige ontwerp:


Van het groot station-gedeelte ben ik redelijk tevreden. Op de tekening ontbreekt nog het schaduwstation (aansluiting linksboven via spiraal) en het lokdepot (links van het groot station, boven de spiraal). In het echte plan zullen meer flexrails gebruikt worden. Ik ben er over aan het nadenken om het depot naar rechts te verschuiven en de rechtse aansluiting links van het station te brengen. En misschien zoals Michiel aangaf, het grote station diagonaal over de ruimte te leggen...

Michiel

Hallo Dennis,

jammer genoeg is het beeld niet zichtbaar. Kan je emails van je werk sturen met het het baanplan erbij? Dan zou je dat naar iemand hier kunnen sturen, of naar een Luc of Gerolf. Die persoon kan het dan hier in het draadje plaatsen. Ik stuur je alvast per PB mijn email adres. Dan beslis je maar naar wie je het plan eventueel zou willen opsturen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Ik heb de eerste link gecorrigeerd om te tonen hoe het moet.
Je moet in Flickr rechts klikken en dan de link kopiëren ('Copy image location').
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *