Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

"antieke" computers?

Gestart door Havoc, 06 juni 2013, 22:04:48 PM

Havoc

Ik ben serieus aan het opruimen (er is spijtig genoeg geen emoticon dat niest of een helm opheeft). En ik ben een redelijke stapel "antiek" computerspul tegengekomen.
- 386...
- moederborden voor: dual pentium 2, (2x) dual athlon (cpu's en memory moet ook ergens liggen)
- AT-bus parallel IO kaart met 8 stuks 8255 op (kabels moeten ook ergens liggen)
- pci netwerk, audio, ide kaarten
- agp video kaarten
- 64bit pci scsi U-160 kaart
- scsi cdrom, dat backup, LTO drive, misschien ook nog een externe behuizing voor scsi.
- enkele ide cdroms, floppy's
- massa kabel
- 2x Motorola 3265 Fast modems

Ben waarschijnlijk niet de enige met zo'n schat in huis. Maar moest er iemand iets zoeken om zijn collectie te vervolledigen dat hij/zij iets laat weten want de 15-de ga ik naar het container park ermee. De keyboards (4x), muizen, kapotte voedingen gaan zowiezo al weg  :'(
Met vakantie voor onbepaalde duur.

OlivierV

Van antieke computers gesproken, hier draait er bijna 24/7 zo'n 15 jaar oude AMD K6 3D now van 500Mhz met 256mb ram, 10gb schijfje met Windows XP als boven als printserver (dan moeten mijn zus en ik niet naar beneden lopen wanneer er iets afgedrukt is en moet die pc van de ouders zoveel niet aanstaan). Printen van MAC OSX en Win7 naar het dingetje gaat prima. Het is enkel een stuk miserie wanneer je hem opnieuw moet opstarten, dan ben je een kwartier zoet.

Dus dat oude spul heeft nog zijn nut.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

philippe_007

Olivier,
al eens gerekend wat dit oudje u kost (of uw ouders) aan elektriciteit?
Die oude bakken hadden vroeger een voeding van 180 a 250Wat
250wat x 24 x 365 = 2190KWat aan de huidige prijs van 22cent/KW = 480€/jaar
Voor deze prijs koop je snel een netwerkprinter met een lan-wake-up

OlivierV

Philippe, ik weet dat het niet de meest zuinige oplossing is, maar 't is niet omdat er in een pc met een voeding van 180watt, dat die pc ook constant 180watt trekt...

Een laptop zou waarschijnlijk zuiniger zijn, of met de termijn een netwerkprinter (met vast kabeltje). Maar tegen die termijn ben ik hier wel buiten denk ik.

Gelukkig staat die niet altijd aan, soms ook gewoon lange tijd uit.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

Citaat van: OlivierV op 07 juni 2013, 00:06:40 AM
Philippe, ik weet dat het niet de meest zuinige oplossing is, maar 't is niet omdat er in een pc met een voeding van 180watt, dat die pc ook constant 180watt trekt...

Inderdaad, dat klopt als een bus.  Mijn PC hier heeft 2 voedingen van elk max 450 watt.   In "normale" toestand verbruikt hij in totaal  zo'n 150 a 180 watt.  Als er zwaar gerekend en op de schijven gewerkt wordt kan dat oplopen tot 300 a 350 watt en als het dan warm wordt en de 7 fans nemen wat snelheid dan gaan we naar de 400 a 450 watt in totaal maar dat gebeurt zelden of bijna nooit.

Veel mensen nemen aan dat een voeding altijd het maximum verbruikt wat ze kan (de nominale), zoals een gloeilamp van 40 watt ook 40 watt verbruikt.   Dat is niet zo, die voeding onttrekt  maar van het electriciteitsnet wat de PC zelf vraagt plus zo'n 10% max in warmte dissipatie...


Wat inderdaad (to Philippe's point) niet wegneemt dat een pc die 24x7x365 draait toch flink wat energie verstookt op een jaartje.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Het blijft veel verbruiken dat wel, maar nu staat hij uit omdat er enkele dagen niet geprint moet worden ...

Van die voedingen dat is hier ook zo, in mijn vaste pc zit er eentje van 650 en als ik gewoon bezig ben trek ik hooguit 100w, uiteraard gaat daarvan al 28w naar mijn waterpompen (eentje van 10 en eentje van 18w).

Vroeger was het ietsje meer omdat mijn cpu toen van 2.8Ghz naar 4Ghz opgevoerd was.

Maar goed terug naar oude/antieke toestanden.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

Allemaal schoon materiaal, Johan, maar weinig kans dat je er wat van kwijtgeraakt denk ik.
Uiteraard gaat er later iemand spijt hebben omdat hij dat toch kon gebruiken...

Wat dat energieverbruik betreft: kan die PC niet in slaapstand gezet worden?

OlivierV

Citaat van: Huugooke op 07 juni 2013, 10:32:48 AM
Allemaal schoon materiaal, Johan, maar weinig kans dat je er wat van kwijtgeraakt denk ik.
Uiteraard gaat er later iemand spijt hebben omdat hij dat toch kon gebruiken...

Wat dat energieverbruik betreft: kan die PC niet in slaapstand gezet worden?
Uit slaapstand krijgen duurt maar een beetje korter dan hem opstarten. Voor de moment staat hij uit dus kan hij niet veel verbruiken.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

Citaat van: OlivierV op 07 juni 2013, 10:34:46 AM
Citaat van: Huugooke op 07 juni 2013, 10:32:48 AM
Allemaal schoon materiaal, Johan, maar weinig kans dat je er wat van kwijtgeraakt denk ik.
Uiteraard gaat er later iemand spijt hebben omdat hij dat toch kon gebruiken...

Wat dat energieverbruik betreft: kan die PC niet in slaapstand gezet worden?
Uit slaapstand krijgen duurt maar een beetje korter dan hem opstarten. Voor de moment staat hij uit dus kan hij niet veel verbruiken.
Met dat materiaal van Johan kan je die up-to-date brengen! Proficiat dat je "oud" materiaal nog een laatste leven geeft.
Die toekomstige netwerkprinter gaat ook wel wat verbruiken in "rust". En tegen de tijd dat die opgewarmd is en het eerste vel uitspuwt, ben je ook al naar beneden gelopen!

Sattrickske

Citaat van: Huugooke op 07 juni 2013, 11:07:21 AM
Citaat van: OlivierV op 07 juni 2013, 10:34:46 AM
Citaat van: Huugooke op 07 juni 2013, 10:32:48 AM
Allemaal schoon materiaal, Johan, maar weinig kans dat je er wat van kwijtgeraakt denk ik.
Uiteraard gaat er later iemand spijt hebben omdat hij dat toch kon gebruiken...

Wat dat energieverbruik betreft: kan die PC niet in slaapstand gezet worden?
Uit slaapstand krijgen duurt maar een beetje korter dan hem opstarten. Voor de moment staat hij uit dus kan hij niet veel verbruiken.
Met dat materiaal van Johan kan je die up-to-date brengen! Proficiat dat je "oud" materiaal nog een laatste leven geeft.
Die toekomstige netwerkprinter gaat ook wel wat verbruiken in "rust". En tegen de tijd dat die opgewarmd is en het eerste vel uitspuwt, ben je ook al naar beneden gelopen!
Hihi, misschien nog een projectje om de uitvoer van de printer te koppelen aan zo'n buizen transportsysteem met perslucht (of hoe heet zo'n ding).  Hoef je niet meer achter je papiertjes te crossen ;D

OlivierV

Allemaal leuk en wel hoor. Hier staat er beneden een pc van mijn ouders met een all-in-one, maar die staat niet altijd aan, anders moet je naar beneden gaan om die aan te zetten.

Hierboven staat mijn vaste pc en de vaste van mijn zus het meeste aan, vandaar dat er op de extra kamer die vroeger de speelkamer was onze allereerste pc in de behuizing van de 2e met de oude printer als printserver dient. Die printer is ook de enige die op mijn macbook pro geconfigureerd staat, maar een windows printer toevoegen in osx is ook een eitje.

Met dat gerief van Johan kan die inderdaad wat geupgrade worden, maar het is niet echt nodig, alhoewel zo'n dual athlon bord wel vet lijkt, moet ik wel nog een behuizing vinden, maar dat staat hier ook nog wel.

Computers, het is me wat en upgraden, het is een straatje zonder einde.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

bellejt

heb hier ook nog van die dingen liggen.Mogen ook buiten.Ook HDDkes van 80 GB.
Sorry voor het inbreken maar laat maar horen en ik stuur op.

Huugooke

Citaat van: OlivierV op 07 juni 2013, 18:44:02 PM

Computers, het is me wat en upgraden, het is een straatje zonder einde.
'tis nen 'obby hé

Havoc

Ja, wel het is eigenlijk gekomen met een nogal uit de hand gelopen gebabbel vorige zaterdag. Tot de conclusie gekomen dat het zo niet verder kan. Het appartement is aan het dichtslibben met overbodige rommel. En de loodgieter moet in de badkamer/keuken/berging zijn.

Al die rommel is inderdaad nog bruikbaar en misschien zit er iemand op zo'n onderdeel te wachten om iets dat voor hem belangrijk is terug te doen werken of langer te laten werken. Of iemand zoekt onderdelen voor een testje. Vandaar ook de vraag of er iemand iets nodig heeft. Maar als je eerlijk bent...zo'n dual athlon is misschien "vet" maar als je nog een voeding en kast moet kopen, dan ben je meer kwijt dan je een 2-de hands pc koopt die 5x sneller is en maar de helft electriciteit verbruikt. Zelfs als dat allemaal de deur uit is dan staat er nog een reserve pc, 2 laptops, een mini-itx (1-ste generatie) en de desktop. Printerserver heb ik niet nodig, de laatste printer die ik gekocht heb zit direct zelf op het netwerk. Heeft een ingebouwde webserver, stuur een email als er iets mis is etc. Kost minder dan de toner die erin steekt. (er staat nog een deskjet 3820 ook onder het bureau moest er iemand goesting hebben)

HD's... liggen er hier 9 op het schap (een collega wil er wel eentje voor de pc van de kinderen). En dan heb ik er eind vorig jaar al 10 naar het containerpark gedaan. Gaande van een 40MB RLL, een weet-ik-veel scsi full height tot 4.3GB U-160 10k disks. De PDP11/73 en Sparcstation IPX (met extra cdrom, hd en 19" scherm: nooit gebruikt!) zijn al enkele jaren naar een museum.

Eigenlijk is het zelfs niet verantwoord van die desktop te houden: dual opteron, 16GB geheugen, 11 HD's (8 daarvan op raid controller en eigen voeding) ongeveer 7TB, RME audio kaart en 2 voedingen van 700W anders wil dat zelfs niet meer opstarten. Kan op zijn eentje het bureel warm houden als ik de deur toe trek. Langs de ene kant werkt die nog prima, maar de laatste nieuwe laptops verbruiken 1/10-de en doen meer.

PC's upgraden? Vroeger kocht ik ook pc's met het idee om dan later de cpu of video of geheugen up te graden. Maar behalve eens een extra harde schijf is dat eigenlijk nooit gebeurt. Enige uitzondering is de dekstop waar ik nu achterzit. Daarvan zijn de cpu's al vervangen, memory is 2x uitgebreid en HD's zijn toegevoegd. En in de vorige laptop is het geheugen eens uitgebreid. Anders? Nooit!

Eerlijk gezegd, 10 jaar geleden volgde ik dat allemaal van dichtbij. Wist ik welke processoren de laatste nieuwe waren, welke in welk moederbord gingen, hoe het zat met videokaarten en geheugen. Maar nu? Toen ik mijn laptop moest vervangen ben ik naar een winkel gegaan, heb gezegd wat voor scherm ik wou (<17", meer dan 1378x786 en mat), ethernet connector en minstens 8GB geheugen. Het eerste voorstel van die kerel was binnen budget en ik heb gezegd dat het ok was. Als het nu een roze was geweest had ik misschien een ander kleurtje gevraagd (is een blauwe) maar voor de rest kan het me allemaal niet veel meer schelen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.