Imitatie raillassen

Gestart door GVL, 04 juni 2013, 23:05:55 PM

Binco

Op een hoofdlijn kan je het altijd nog wat aanvullen met wat kabels en signalisatie ...
Dat wordt wel eens iets om te proberen, maar na de examens  ;)

mark7758

Als je het in modelbouw namaakt. Let op bordjes. Hoogspanning en dergelijke.
Ik ken genoeg plekjes waar er borden bij staan van Hoogspanning en gevaar.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Havoc

Dat is een electrische scheiding dacht ik op de foto hierboven.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

mark7758

Klopt. Maar met een trafo om de retourstroom door te laten terug naar het onderstation.

En HIER KAN !!!! spanning op staan. Tot 3000V in Belgie en bij aanraking kan dat echt Dodelijk zijn. !!!
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Havoc

CiteerEn HIER KAN !!!! spanning op staan. Tot 3000V in Belgie en bij aanraking kan dat echt Dodelijk zijn. !!!

"dat kan echt dodelijk zijn"... understatement of the year.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

3000V op de railtrafo's? Dan staat er ook 3000V op de spoorstaven. Lijkt mij alleen mogelijk in een uitzonderlijk storingsgeval.

Michiel

Tweede poging. Gezien de vorige versie nog te dik was en erg lastig te kleven, heb ik het nu met een snipper van een zelfklevend papieren etiquette gedaan. Het op maat snijden en het op de rails kleven was een stuk gemakkelijker, en de flensen hebben er geen probleem mee. Het resultaat is natuurlijk even onooglijk als de vorig versie. In macro is de nieuwe namaak raillas net onderscheidbaar.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Dit zijn de mijne, ook beter dan de vorige:

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Binco

#38
Zien er mooi uit Gerolf!
Ze zijn zeker beter als de vorige!

Kleine tip: misschien moet je ze eens op een stuk rail zetten, want op deze manier krijg je moeilijk een idee van de grootte.
Edit: tip reeds aangehaald  ::)
;)

Michiel

Hoi Gerolf,

jouw test is meteen veel grondiger en degelijker dan de mijne. Het ziet er zo al erg goed uit. Nu hopen dat het past. Is dit voor code 100 of code 83 rails? Ik ben in elk geval erg benieuwd naar jouw bevindingen in schaal H0.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

GVL

In N zou ik persoonlijk de railverbindingen niet toepassen. Lijkt me moeilijk om een bevredigend en voldoende zichtbaar resultaat te bereiken.

Zoals Peter verder opmerkt, moeten de raillassen gecombineerd worden met een dubbele dwarsligger (of 2 dwarsliggers op korte afstand). Dus dient er bij het leggen van de rails al rekening gehouden te worden met dit detail, wil men het correct weergeven.

Onder het motto 'beter geen detail dan een slecht uitgevoerd detail'  reserveer ik alvast railverbindingen voor mijn volgend baantje. Ik probeer wel nog iets met het superen van wissels.

Klaas Zondervan

Citaat van: GVL op 08 juni 2013, 19:08:01 PM
Zoals Peter verder opmerkt, moeten de raillassen gecombineerd worden met een dubbele dwarsligger (of 2 dwarsliggers op korte afstand).
Hangt ook af van het tijdperk dat je uitbeeldt. In Nederland wordt het tegenwoordig zo gedaan:



Men wil geen dubbele dwarsliggers meer, want daar kom je met een stopmachine niet tussen.

evan

#42
Wat de foto van Binco betreft..., gaf Mark reeds wat uitleg in de goede richting.  ;)
Het is een Inductieve verbinding.  De Raillas is voorzien van een geisoleerde voeg.  Dit gebruikt men in volle baan bij seinen, overwegen en omgeving van wissels.  Het bakent de zone af waarin een SK of Spoorkring in gebruik is.  De SK dient om treinbezetting te signaleren.  Je kan het vergelijken met een "Bezetmelder" in ons Modelspoorwereldje :)

Vermits het signaal dat ze gebruiken om een trein te detecteren een wisselspanning is, wordt deze beperkt tot aan de inductieve verbinding.  De sporen (railstaven) van een geëlektrificeerde lijn dienen echter wel voor de terugstroom naar het tractie-onderstation.  Deze inductieve verbindingen laten de terugstroom door, maar zijn dus isolatie voor de SK.

Bij een loskoppeling van deze terugstroomkabels aan de inductieve verbinding, kan er een gevaarlijk potentiaalverschil optreden en een "onderbreking" in de terugstroom.  Gevaarlijk dus.

Deze verbindingen zijn in de omgeving van een Tractie onderstation vaak rood geschilderd met de vermelding:  "Niet onderbreken...!"

Dus bij een moderne modelspoorbaan naar B voorbeeld kan men een onderbreking voor een bezetmelding (S88, ea) voorzien van een styreen tussenstukje, Raillas van GVL of Gerolf ;) en wat draad en detailwerk :)

Groetjes  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

Citaat van: Michiel op 08 juni 2013, 17:27:45 PM
Het ziet er zo al erg goed uit. Nu hopen dat het past. Is dit voor code 100 of code 83 rails? Ik ben in elk geval erg benieuwd naar jouw bevindingen in schaal H0.

Dank je  ;)
Misschien probeer ik er vandaag enkele op een stuk rail te plaatsen. Ik heb de maat genomen op een stukje Tillig 83. Normaalgesproken zorgen ze niet voor hinder voor de flenzen.

Dubbele dwarsliggers heb ik niet voorzien en veruit de meeste zichtbare rails op mijn baan liggen al vast  :-[
Bielzenmatten losmaken en opschuiven zie ik eigenlijk niet zo zitten  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Voila, op een stuk rail gekleefd:



Stuk rail moet nog verder afgewerkt worden (kleur en zo), maar je kan zien dat vorm en grootte van die raillas wel OK is  ;)
De rail is overigens een RocoLine code 83, geen Tillig
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw