Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Oldtimers

Gestart door Huugooke, 06 juni 2013, 20:17:52 PM

Huugooke

Gisteren reden we in ons ecologisch verantwoord dieselke achter een oldtimer uit de jaren 70 (een auto bedoel ik wel).
Mens, dat stonk!
Is dat omdat die op ouderwetse benzine rijden? Ik dacht dat de benzine van tegenwoordig niet goed was voor die oudjes.
Daarstraks achter een 2PK: idem, een stank om misselijk van te worden.
Rook het in de jaren '70 dan overal zo? Zijn we dat gewoon niet meer gewoon?

Havoc

Waarschijnlijk ben je dat inderdaad niet meer gewoon. Net zoals ik nu problemen heb als er ergens gerookt wordt.

Die oldtimers kunnen de spullen die ze eruit gehaald hebben gewoon als additief in hun tank gieten bij het tanken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

al die oude dingen verbruiken/verbranden effectief ook olie!

Hier op de Leberg passeert zowat alle weekends een bende geiten van "2CV EVENTS" en die ruik je inderdaad!

Als dan echter de echte oldtimers weer eens een rit georganiseerd hebben via onze deur dan is het helemaal in orde als de wind verkeerd zit... ;)

gardevil

Niet helemaal mee eens.

Mijn Opel GT 1973 loopt op gewone benzine, zonder additieven. De kleppen van de Opel motor zijn voldoende hard zodat geen loodvervanger nodig is.

Stinken doet hij ook niet. Maar hij moet wel regelmatig correct afgesteld worden.  Die oude motoren worden immers niet geregeld door een computer.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

dani

zelfde hier...  Mijn kevers  verbruiken allebei een heel klein beetje olie (niet om echt van achterover te vallen) en dar ruik je.  Maar een correct afgestelde motor  zou in feite niet zo heel erg mogen stinken.

Wat je wel hebt bij deie oudere motoren is dat hun verbranding niet zo efficiĆ«nt is als bij onze moderne motoren met injectie en electronica en lambda sondes en zo voort.  Dus er blijft altijd onverbrande benzine achter in de uitlaatdampen en dat ruik je inderdaad.   Beetje zoals achter een diesel hangen die op gerecycleerd frituurvet rijdt...  die geeft ok een geurtje af.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.