Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

m-spoor herbeginner

Gestart door n/a, 29 januari 2006, 20:16:12 PM

n/a

Goedenavond allemaal,

Na bijna 21 jaar heb ik m'n M?rklin HO trein, op m-spoor, weer eens uit de kast gehaald.

Helaas blijkt dat de locs op het merendeel van de rails stil blijven staan of haperen.

Is dit een bekend probleem? De rails zijn niet roestig of vuil, maar kennelijk is er toch geen contact tussen de locs en de "puntjes" tussen de rails.

Kan ik iets op de rails smeren? Of moet ik de slepers van de locs ergens mee insmeren?

Hopelijk heeft iemand een oplossing. Na een hele dag proberen heb ik een klein ovaaltje dat werkt, ik heb echter nog meer dan honderd stukken rails liggen die ik ook best zou willen gebruiken.

Ik hoor het graag.

Alvast bedankt.

Groeten,

Charles

55erke


Na 21jaar zult ge tog eens alles goed moeten kuisen.
En ge ga nergens iets moeten opsmeren (gaat zeker niet goed zijn!)
De railstaven en puntkontacten met wasbenzine en een vodje
de sleper van de loc ook.
En eventueel locs openhalen en helemaal uitkuisen , trug smere.


eibtrain

Troost je, 3 jaar geleden verkeerde ik in hetzelfde geval.
zelf ben ik voor de zichtbare delen overgestapt naar K-rail, daar deze heel wat realistischer zijn.
Over naar je probleem nu: de rails eens licht behandelen met een railgum zal wonderen doen qua contact.
Maar het probleem situeert zich volgengs mij meer bij de loc. Geef deze eens een volledige revisie (of laat dit doen) alvorens verder te testen en je locs rijden weer als nieuw.

succes!

Rik