Een klein diorama van een Hollandse spoordijk

Gestart door tomenriet, 04 juni 2013, 01:08:08 AM

tomenriet

Mijn baantje St.Barbara is een bergachtig gebied ergens in Allgäu.
Daar zal ik ook nog wel eens iets over gaan vertellen maar nu ben ik met een klein diorama bezig waar ik een Hollandse spoordijk probeer weer te geven.

Omdat er ook veel onderdelen aan te pas komen die betrekking hebben op de scenery leek me dit weer eens iets anders dan bergen en rotswanden maken.

Ten slotte heeft het Hollandse landschap ook heel veel mooie beelden zoals de spoordijken met aangrenzende weide's en vergezichten.

Het begin is eenvoudig.
Gewoon wat MDF, piepschuim en oude fijngemalen oude kranten vermengd met water en houtlijm.





De eerste stappen om een slootje te maken beginnend met wat blauw.



Vervolgens gaat er wat groen doorheen.



En verder de spoordijk en landerijen ook maar groen geverfd.
Ik gebruik gewoon eenvoudige verpakking acrylverf die ik koop bij de A*tion voor nog geen 3 euro.



De spoorbaan krijgt een bruine kleur.



Dan wordt het tijd om het gras aan te brengen, ik gebruik hier eerst een laag voorstrijk waar over heen een eerste laag fijne turf gaat.



Om wat reliëf aan te brengen, zoals molshopen, gebruik ik zwart/bruine fijne turf wat ook weer gebruiikt kan worden om koeienvlaaien na te bootsen.



En met een theezeefje strooi ik er dan groene turf overheen, ook dat in de voorstrijk gestrooid.



wordt vervolgd
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

Michael

Hoi Tom, ben benieuwd naar het resultaat van het gras, je hanteert een andere methode (volgorde) dan diegene die ik ken. Het ziet er in ieder geval netjes afgewerkt uit. Jammer vind ik de rechte lijnen, maar voor een test diorama is dat minder erg.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154


tomenriet

Nu is alles bewerkt met voorstrijk en fijne turf.
Even de boel laten indrogen en dan met de grasmaster met platte onderkant gras zaaien.
De platte onderkant geeft een betere verdeling van de vezels dan de bolle ronde vorm.
De volgende foto is door 2 x klikken te vergroten zodat het detail van het gras beter is te zien.



Na het gras komt er natuurlijk het onkruid, wat struikgewas en in het slootje het riet.
Ook heb ik inmiddels een stukje rail gelegd en geballast met gewoon aqauriumgrind.



Het riet verdiend wat meer aandacht, naarmate het voorjaar warmer wordt komen de lisdoddes omhoog.
Die zie ik dan ook wel graag langs de slootkant.



Paar koeien er bij en we hebben een Hollands stukje landschap met typerende rechte lijnen  ;) welke nog steeds de verkaveling van de landerijen aanduiden.



Nu vind ik die achterwand wel leuk maar daar gaat wel gelijk je blik naar toe, het eerste wat men ziet is de molen, die gaat weg, er komt een rustiger achterwandje met een dorp aan de horizon.



Verder zullen er nog een stuk of 3 knotwilgen bij komen en moet het slootje nog voorzien worden van wat kroos.
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

oetbeem

Schitterend diorama
Komt er ook een locje op voor wat sfeer plaatjes?

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

Gerolf

Het lijkt me een leuk stukje om locs op te fotograferen.
Ik zou daarom die knotwilgen er niet per sé voor zetten  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Erg leuke oefening met een heel mooi, geslaagd resultaat tot nu toe. Bedankt om het met ons te delen. Maar sta me toe om toch een aantal dingetjes op te sommen die mij persoonlijk opvallen:

  • ik vind de achtergrond met de molen beter passen kwa textuur en kleurenpalette
  • het riet zou je misschien nog wat wild kunnen inknippen, want met die rechte bovenkant komt ie net van de kapper
  • de vrij hevige groene ondergrondkleur vind ik niet zo mooi doorkomen langs de sloot, misschien zou bruin of gevlekt beter passen?
  • Het slootwater lijkt nog te melkerig wit, is de lijm/hars als volledig droog?
Maar nogmaals, ik vind dit stukje er al erg mooi uit zien. Ik ben benieuwd naar het vervolg...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

philippe_007


tomenriet

Citaat van: Michiel op 04 juni 2013, 11:23:28 AM
Erg leuke oefening met een heel mooi, geslaagd resultaat tot nu toe. Bedankt om het met ons te delen. Maar sta me toe om toch een aantal dingetjes op te sommen die mij persoonlijk opvallen:

  • ik vind de achtergrond met de molen beter passen kwa textuur en kleurenpalette
  • het riet zou je misschien nog wat wild kunnen inknippen, want met die rechte bovenkant komt ie net van de kapper
  • de vrij hevige groene ondergrondkleur vind ik niet zo mooi doorkomen langs de sloot, misschien zou bruin of gevlekt beter passen?
  • Het slootwater lijkt nog te melkerig wit, is de lijm/hars als volledig droog?
Maar nogmaals, ik vind dit stukje er al erg mooi uit zien. Ik ben benieuwd naar het vervolg...

Kijk dat zijn de tips waar we wat aan hebben, daarom zet ik dit ook op het forum.
Juist omdat het als een oefening is en was bedoeld kunnen er nuttige tips toe bijdrage dat het beter wordt.
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

tomenriet

Zo de knotwilgen staan ook op hun plek, de foliage viel niet echt mee, eerst met super foliage van Anita maar dat leek helemaal nergens op, daarna met gevriesdroogd kroos wat ik bij J&J Vriend vandaan heb.
Dat lijkt me toch een stuk beter.





Nu nog op zoek naar een klein scherp schaartje om het riet langs de slootkant wat hier en daar in te korten.
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

Tjalling

 

dani

misschien eens proberen met een neusharen-trimmertje, Tom  ?    Dat is vrij scherp en nauwkeurig.  (hoop ik tohc, anders   "AUW me neus")


Prachtig diorama, by the way....   The master at work :)    En een hele goeie keuze om de achtergrond iets minder druk te maken.  Nu is alle aandacht op het landshap en de trein die er op komt te staan.    Leuke "kontwilgen"   ook ...   (neen, geen tikfoutje van jou, maar mijn dyslexie die even opkwam...)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

Citaat van: conducteur op 05 juni 2013, 18:59:42 PM
Die molen is inderdaad véél beter

Nou, ik bedoelde net het omgekeerde, zonder de molen is het rustiger.  Maar smaken verschillen, en gelukkig maar ook , anders was de wereld saai.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.