Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Programmer

Gestart door conducteur, 02 juni 2013, 22:41:45 PM

Steam.N

De K8076 grbruikt patch kabeltjes, om de signalen op de juiste pootjes te krijgen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Sattrickske

Ik gebruik voor PIC voornamelijk de ICSP (In Circuit Serial Programming) omdat ik bijna altijd met SMD werk.  De programmatie gebeurt aan de hand van een PIC+PRO programmer (eBay) die op m'n USB aangesloten is.

Gerolf

Citaat van: conducteur op 03 juni 2013, 20:42:12 PM
Waren niet alle 40 pins dip µC pin compatibel met elkaar voor dat soort zaken? Net als de 28, 20,18 ,14,8 pin µC? Als ik voor enkele van deze een zif voetje voorzie, kan dat toch voor veel dienst doen? En voor die exotische voorzie ik dan maar de header op het printje.

Ik vrees er voor, Rian. Bij AVR's in elk geval niet, en ik betwijfel of dat bij alle PIC's zo is.
Ik heb me net een printje ontworpen om 4 types AVR met mijn nieuwe Diamex USB-ISP te programmeren.
(dat ding kostte trouwens maar 20,- ipv dan de 65 en 400+ die je eerder noemt)
Slechts 2 van de 4 AVR's zijn pin-compatibel (toegegeven, één type is 28-pins ipv 40)

Ik ben trouwens niet van plan om een ZIF te gebruiken, maar goede kwaliteit printconnectoren
Het gaat om maximaal 12 pennen, en dat is naar mijn idee "zero-force" genoeg.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sattrickske

Mijn PIC Programmer heeft een ZIF-40 waarin ik alle PICs (althans de 12-, 16- en 18- reeksen) kwijt kan.  Voor elk type PIC wordt aangegeven op de computer waar precies in de ZIF je de chip dient in te steken.  De programmer past zich aan het sort PIC dat je wil programmeren; als je de chip verkeerd insteekt, geeft ie een waarschuwing.

conducteur

Is het iets dat je zelf in elkaar gestoken hebt, of niet? Is het nog verkrijgbaar?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sattrickske

Citaat van: conducteur op 04 juni 2013, 12:50:48 PM
Is het iets dat je zelf in elkaar gestoken hebt, of niet? Is het nog verkrijgbaar?
Is een standaard programmer, komt gewoon van eBay.  Zoek maar eens achter 'K150 programmer', voor minder dan 8€ heb je er eentje.  Voor deze prijs ga ik niet zelf liggen klooien ;)

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Citaat van: Sattrickske op 04 juni 2013, 13:35:17 PM
...Zoek maar eens achter 'K150 programmer', voor minder dan 8€ heb je er eentje...

Patrick, werkt die rechtstreeks vanuit de MpLab IDE?


Citaat van: Sattrickske op 04 juni 2013, 13:35:17 PM
...Voor deze prijs ga ik niet zelf liggen klooien ;)

Mijn gedacht...
Groetjes, Peter


Geert

Om PIC's te programmeren ben ik  begonnen met de kit van Velleman. Deze werkt goed, en je kan er diverse PIC software via RS232 er op laten draaien. De volgende zal waarschijnlijk deze van microchip zelf zijn?  Ik heb behoefte om debugging te doen in de hardware schakeling zelf...

Ik heb gezien dat de k150 programmer geen PIC16F887 aankan, deze staat niet in de lijst? Toch wel een probleem voor Rian die er al enkel van liggen heeft...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Sattrickske

Citaat van: PeterC op 04 juni 2013, 16:56:13 PM
Citaat van: Sattrickske op 04 juni 2013, 13:35:17 PM
...Zoek maar eens achter 'K150 programmer', voor minder dan 8€ heb je er eentje...

Patrick, werkt die rechtstreeks vanuit de MpLab IDE?
Bij mijn weten niet; maar is niet echt een probleem.  De PC-software van K150 refreshed automatisch  wanneer de HEX file door MpLab aangepast wordt.

Citaat van: Geert op 04 juni 2013, 17:09:53 PM
Ik heb gezien dat de k150 programmer geen PIC16F887 aankan, deze staat niet in de lijst?
Bij mij wel hoor! Misschien effe je software eens updaten?

Een ander heel handig hebbeding als je met PICs wil werken is zo'n development board met in-circuit debugger (ICD).  Er bestaan er heel wat (ik heb een QL200) en het helpt je bij prototypes te maken.

conducteur

#25
Wel handig zo'n QL200...
Edit, het filmpje dateert wel van 2009, maar blijkbaar is volgens hem de pickit 2 beter. Reichelt heeft blijkbaar nog pickit 2 liggen, welke zou je aankopen? Tenzij het ondertussen al met software-updates verbeterd is? Dat laatste moet ik nog eens uitzoeken.


Indien nee, zou je voor de laatste nieuwe gaan, of de iets oudere 2?
http://www.youtube.com/watch?v=LjfIS65mwn8
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Niemand? Anders koop ik de pickit 2? (die heeft ook een kleine eenvoudige logic analyzer aan boord)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sattrickske

Wel een grappig gastje in dat filmpje :D
PICkit 2 kan de nieuwe chips niet aan omdat Microchip de software niet aanpast.  Maar ondertussen heeft Microchip wel de firmware aangepast van de PICkit 3, dus ik zou voor de PICkit 3 gaan.  Maar zelf blijf ik bij m'n QL200, deze heeft een pak meer mogelijkheden.

conducteur

Ben toch voor de 2 gegaan, lees weinig positieve reacties op fora over de pickit 3, wel veel positief over de 2. Als alles goed is heb ik dus vrijdag een nieuw stukje in mijn uitrusting...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sattrickske

Is inderdaad niet slecht, alleen jammer dat er geen ondersteuning meer is voor de nieuwere PICs.  Dus kijk een beetje uit welke PICs je aanschaft.