Programmer

Gestart door conducteur, 02 juni 2013, 22:41:45 PM

conducteur

Omdat dit een belangrijk onderdeel is als je wil beginnen met µC, vraag ik het in een apart draadje. Wat gebruik je als programmer voor je µc (ik denk dat ik de vraag al eens gesteld had, maar weet niet meer waar, en kan geen kwaad om het eens opnieuw te doen in onze nieuwe rubriek...)


liefst USB zodat ie laptop compatibel is.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Net ook in het andere draadje geplaatst:
Kijk eens bij Velleman: K8076.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

#2
Niet compatibel met de 16f887 waar ik er nog een aantal van heb liggen en niet compatibel met usb-serieel omzetter... Wel handig met zon zif-voetje
..
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

#3
Citaat van: Steam.N op 02 juni 2013, 22:43:32 PM
Rian, als je met PIC werkt, vind je bij Velleman een goeie programmer (K8076) .

Helaas wel één probleem:

BELANGRIJK

niet compatibel met een USB naar seriële poort (RS232) omvormer!


Ik heb geen PC meer met een 'echte' seriële poort...

De PicStartPlus werkt wel met een USB-Seriëel omzetter maar is dan wel een heel pak duurder...
Bij mij gaat die al meer dan 10 jaar mee en nog nooit problemen mee gehad (wel regelmatig een firmware-update uitgevoerd).


Als je een In Circuit Programmer wil, zou ik je een Pickit3 aanraden (bij Conrad te 'verkrijgen') - staat op mijn verlanglijstje.

Groetjes, Peter


conducteur

Hij moet inderdaad laptop compatibel zijn (=geen seriele poort). Mijn pa zijn pc is een vaste en heeft er nog een, maar is erg omslachtig als ik telkens zijn de deur van zijn bureau moet platlopen om eens een programma uit te testen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Citaat van: conducteur op 02 juni 2013, 22:54:14 PM
Niet compatibel met de 16f887 waar ik er nog een aantal van heb liggen en niet compatibel met usb-serieel omzetter... Wel handig met zon zif-voetje
..
Vreemd: ik heb met díe K8076 programmer, via een USB-Serieel omvormer, een 16f887 geprogrammeerd vanaf een laptop.
Ging vlot en foutloos, nadat het probleem van de COM-poort toewijzing snel opgelost was.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

De ene USB/seriëel omzetter is de andere niet (hangt af van de chipset).  Diegene die ik gebruik voor mijn programmer mag bijna zijn plechtige communie doen.  Ik heb enkele recente modellen en niets anders dan miserie (zowel voor installatie als bij gebruik).  Blijkbaar weten de producenten van modern materiaal niet meer aan welke standaard RS232 moet voldoen...

Groetjes, Peter


Gerolf

Ik heb me een Diamex USB-ISP (voor AVR's) aangeschaft. Maar moet hem nog testen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwig

Ik gebruik Elnec.
Zeer tevreden over.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

conducteur

Google op Elnec levert mooie programmers op, maar wel prijzig. (400-1000€). Ik denk voor een Pickit 3 van Microchip te gaan (65€). Iemand ervaring mee? Wat ik vind is dat de oude versie wat meer functionaliteit had, maar die is niet meer te verkrijgen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

even off topic maar eigenlijk ook weer niet...

OFF : omdat het niet over PIC  µCs gaat maar over ATMel's
ON : omdat het toch ook µC's zijn.

Ik gebruik een Arduino Mega als programmer voor mijn ATMel 328  microcontrollers en ook voor de ATTiny4x en 8x reeks.   Die heeft USB en komt met een volledige SDK (software development kit)

Als alternatief gebruik ik ook sinds vorige vrijdag  een hele simpele   USBASP  controller.  Die plug je in de USB van je PC en dan de seriële aansluitingen op je  programmeerprintje (zelfbouw) .  Kijk eens op mijn baan-draadje, daar staat het uitgelegd.

Dani
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

De Pickit 3 is wel een in circuit programmer. Je programmeert je controller wanneer die al in een schakeling zit. Met een `normale` programmer steek je een controller in een ZIF socket en programmeert die zo.
ICP heeft dan als voordeel dat je SMD controllers kan programmeren zonder speciale socket.
Groetjes, Peter


conducteur

Dat bordje met een zif-voetje is wel zelf te bouwen zeker, indien je dat wil?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Citaat van: conducteur op 03 juni 2013, 19:05:41 PM
Dat bordje met een zif-voetje is wel zelf te bouwen zeker, indien je dat wil?

Lijkt me moeilijk: andere controller zijn andere pinbezettingen (voedingspinnen en ICP pinnen).

Edit: of je maakt een socket per type controller die je gebruikt.
Groetjes, Peter


conducteur

Waren niet alle 40 pins dip µC pin compatibel met elkaar voor dat soort zaken? Net als de 28, 20,18 ,14,8 pin µC? Als ik voor enkele van deze een zif voetje voorzie, kan dat toch voor veel dienst doen? En voor die exotische voorzie ik dan maar de header op het printje.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum