Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Programmer

Gestart door conducteur, 02 juni 2013, 22:41:45 PM

conducteur

Vandaag toegekomen...
Ben de nodige software aan het installeren en dan testen maar.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

#31
Mijn USB-ISP-programmer-printje is klaar:



3 mogelijke ingangen voor 4 types AVR: AtMega8, AtMega16, AtMega32 en AtMega162
... meer denk ik er niet onmiddellijk te gebruiken  :)

Alleen ... dat USB-ding wil maar niet communiceren met Bascom. Het gaat om de Diamex USB-ISP-Stick (www.diamex.de) gekocht bij conrad (842379)
Volgens Diamex zou ik de STK500 als programmer moeten "kiezen" in de Bascom-opties, en AVRStudio moeten installeren.
Het apparaatje is succesvol geconfigureerd in Windows, maar die AVRstudio krijg ik niet geïnstalleerd  :(
Ik heb intussen wat andere fora gecheckt, en daar spreekt men van AVRCommandLineTools, en die AVRStudio niet te gebruiken. Vond ik ook wat stom, want die studio is een andere programmeeromgeving, het gaat alleen om de communicatie tussen Bascom en de USB-programmer.
Seffens eens proberen wat die CLI-tools doen ...  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

#32
Ik hoop dat je het aan de praat krijgt, Gerolf. Hier gaat het ook niet echt goed maar dat zal aan mij liggen. Bij de pickit zit een demobordje met ledjes aan de C-poort die ik bij wijze van test eens wil laten oplichten om mijn nieuwe programmer uit te proberen. Maar dat zal wellicht aan de instellingen liggen.  Hier moet ik de interne klok configureren (er zit geen kristal op het bordje) maar vindt niet direct het juiste commando die geen fout geeft met de compiler.

/***************************************************************************
*    HITECH C for PIC Program A_02- 08/11/2010                                                          *
*      Processor:     PIC16F877(A)                                                                                    *
*      Compiler:      HI-TECH C PRO v9.65PL1 Lite                     *
•   Discription:  led aan poort C aan   *
•   PIN Assignments:   led aan C                                            *
**************************************************************************/
#include <htc.h>


#define _XTAL_FREQ  19660800     // oscillator frequency for _delay()


// Config: HS ext Xtal- Watchdogtimer disabled - LVP Disabled
__CONFIG(HS & WDTDIS & LVPDIS);


void main()
{
       
      TRISC=0x00;
      PORTC=0x37;
   
   for (;  ;)
   {
           
}


}
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

MickeyMouse

#33
eh?
Uw 'for' is niet afgewerkt...denk ik
Als het de bedoeling is om in een loop te blijven hangen:
-->  for(; ; )
Geert

conducteur

#34
vreemd, want in mijn MP-lab project staat wel degelijk for (; ;) { }....  ik denk dat het iets met de smileys te maken heeft die nu uitstaan (puntkomma haakje toe levert een knipogend gezichtje op)
fout in vorige post bij deze dus ook aangepast.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Rian,

Zoek eens in de richting van een fuse zoals 'INTOSC_NOCLKOUT'.
Je #define _XTAL_FREQ moet op de interne clock frequentie gezet worden (default interne klokfrequentie is afhankelijk van het type PIC) anders kloppen je delay waarden niet.
Groetjes, Peter


conducteur


****************************************************************************   
HITECH C for PIC Program A_02- 08/11/2010                                                         
**      Processor:     PIC16F877(A)                                                                               
     **      Compiler:      HI-TECH C PRO v9.65PL1 Lite               
     *•   Discription:  led aan poort C   *•   PIN Assignments:   led aan C                                         
  ***************************************************************************
/#include <htc.h>
#define _XTAL_FREQ  8000000      // oscillator frequency for _delay()
#FUSES INTOSC_NOCLKOUT;
void main()
{             
TRISC=0x00;     
PORTC=0x37;     
for (;   {           
}
}



Nu zit dit in de uC, maar werkt ook niet. (zonder problemen door de compiler gekomen). Ik ga stoppen mijn tijd te steken in die ambetante ledjes. Ik heb de indruk dat het boeltje wel werkt maar zie het gewoon niet op het demobordje.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Rian, ik lees dit waarschijnlijk fout, maar je loop doet toch niets ?
Hoe kan je led dan knipperen ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#38
Rian,

Volgens mijn bescheiden mening heeft die 877 zelfs geen interne oscillator?


2001-2013 Microchip Technology Inc. DS39582C-page 145
PIC16F87XA
14.2 Oscillator Configurations
14.2.1 OSCILLATOR TYPES
The PIC16F87XA can be operated in four different
oscillator modes. The user can program two configura-
tion bits (FOSC 1 and FOSC 0) to select one of these four
modes:
• LP Low-Power Crystal
• XT Crystal/Resonator
• HS High-Speed Crystal/Resonator
• RC Resistor/Capacitor


En...  Je lus doet niets...

Misschien een afzonderlijk draadje voor je programma?  Allen samen zorgen we voor een oplossing!

[Edit] Een 887 heeft een interne osc!

Groetjes, Peter


conducteur

Het programma heb ik overgenomen uit de cursus elektronische systemen, waar we met de 877 werken, maar hier thuis werk ik met de 887 en op het demo bordje zit een 887. Het commentaar dus vergeten compleet te wijzigen.


-->knipperen hoeft (voorlopig) niet. Blijkbaar is het wel van belang voor je programma dat het 'nooit' eindigt. vandaar de for [;;] die eigenlijk niets doet.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Citaat van: conducteur op 08 juni 2013, 20:12:29 PM
...Blijkbaar is het wel van belang voor je programma dat het 'nooit' eindigt. vandaar de for [;;] die eigenlijk niets doet...

Laat in die main-loop je Ledje knipperen zodat je weet dat het werkt  ;)

[Edit] hier een voorbeeldje (in JAL) van een knipperende led.  Bedoeld om de algemene instellingen te begrijpen.
Groetjes, Peter


conducteur

Dat is de bedoeling, maar nu komt er gewoon geen leven in de brouwerij (niets, geen licht te bespeuren)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

MCLR intern of extern via pull-up?

Groetjes, Peter


conducteur

#43
hangt aan pin 1 van mijn programmer die het demo bordje ook van stroom voorziet. Ik ga er geen moeite meer insteken, heb de indruk dat de programmer werkt, en dat zullen we wel op een echt project uittesten binnen twee weken. (heb er duidelijk nog een aantal af te werken (voeding, servosturing en project i²c/rs485)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum