Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Wat gaat er mis met de modeltrein winkels?????

Gestart door janieburton, 29 mei 2013, 14:54:55 PM

Paulogic

Citaat van: marc goovaerts op 12 juni 2013, 23:23:45 PM
Ik denk dat ze wel wat meer dan 20 % zullen overhouden. Anders zouden ze met deze berekening allemaal al verdwenen zijn.
En ook een bende andere kleinhandelaars.

Was het maar waar... dan zou ik er niet mee gestopt zijn ! :'(
mvg,
Paul(ogic)

Dirky

Ik heb even getwijfeld om met (fictieve) getallen op de proppen te komen omdat ik er bijna zeker van was dat jij Janie, weer eens alles in het belachelijke zou gaan trekken... Daar ben jij wel de specialist in! >:(
en ben dan ook heel voorzichtig begonnen met "... zouden kunnen juist zijn...".

Het eerste wat ik aan de hand van die getallen wil duidelijk maken is dat éénmaal de verkoop daalt tot onder een  "niveau", het niet meer haalbaar is en een zaak gedoemd is ten onder te gaan.
En dat de totale omzet wel degelijk parten speelt in het al dan niet sneller verkrijgen van wat men heeft besteld.

Verder zijn ideeen zoals uitschakelen van een invoerder misschien wel leuk maar dan wordt het voor de kleine zwakke handelaar nog duurder om zijn ééne loc met DHL van Oostenrijk naar België te krijgen...

... en ja, ik heb een goed betaalde job ... en ja, ik ben ook nog zelfstandige ...

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Dirky op 13 juni 2013, 09:14:07 AM


... en ja, ik heb een goed betaalde job ... en ja, ik ben ook nog zelfstandige ...

some guys have all the luck ! Ik stel voor dat we dit onderwerp niet laten uitmonden in een scheld-en een wel-nietes spel. Ik denk gewoon dat mis gaan eigenlijk de fout is van ALES(alle factoren) die hier de revue passeerden en dit uiteindelijk de doodsteek is van heel wat winkels !

Groeten Peter ;)

janieburton

Citaat van: Dirky op 13 juni 2013, 09:14:07 AM

.......maar dan wordt het voor de kleine zwakke handelaar nog duurder om zijn ééne loc met DHL van Oostenrijk naar België te krijgen...


Waarom moet het met DHL er is toch ook de gewone post?

Met de gewone post zal het misschien wel iets langer dan een week en is veel goedkoper, zelfs aangetekend.
 

janieburton

Citaat van: Dirky op 13 juni 2013, 09:14:07 AM
Ik heb even getwijfeld om met (fictieve) getallen op de proppen te komen omdat ik er bijna zeker van was dat jij Janie, weer eens alles in het belachelijke zou gaan trekken... Daar ben jij wel de specialist in! >:(
en ben dan ook heel voorzichtig begonnen met "... zouden kunnen juist zijn...".


Ik denk dat ik niets in het belachelijke trek, maar ik denk als je spreekt van een maandelijkse omzet van 48.000€ of een wekelijkse omzet van 12.000€ dat dit voor een éénmanszaak modeltreinwinkel wel zeer rooskleurig is.

Je zegt zelf dat je fictieve getallen gebruikt  ::) die zouden kunnen juist zijn.
Zouden kunnen juist zijn is niet hetzelfde als juist zijn  ;)

Dirky, ik hoop dat je als zelfstandige zulke cijfers kan en mag realiseren
 

Huugooke

Mannekes geef het op. Het is crisis.
Wij zijn een uitstervend ras, leg er u bij neer.
Schoenwinkels zullen er altijd zijn, en bakkers ook, dat heeft nu eenmaal iedereen nodig.
Maar wie speelt er nu nog met treintjes?

Jurgen

Citaat van: Dirky op 13 juni 2013, 09:14:07 AM
Verder zijn ideeen zoals uitschakelen van een invoerder misschien wel leuk maar dan wordt het voor de kleine zwakke handelaar nog duurder om zijn ééne loc met DHL van Oostenrijk naar België te krijgen...

Volgens mij worden die leveringen al door DHL gedaan. Bij mijn handelaar komt DHL geregeld langs met leveringen van modelspoormateriaal. Op welke manier hij zijn materiaal besteld weet ik ook niet, maar er komen daar wel regelmatig handelsreizigers over de vloer dus zal er toch ook wel een invoerder tussen de fabrikant en de winkel zitten.

Op zich is dit een extra kost, maar zo'n invoerder kan wel sneller inspelen op de wensen van de klanten. Hadden er geen invoerders geweest hadden we waarschijnlijk nu niet zo veel Belgische modellen gehad die dan ook nog eens enorm goed afgewerkt waren. Alles heeft zijn prijs hé.


@ Hugooke: Misschien evolueren we terug naar een tijd waarin modeltreinen enkel voor de rijke(re) mensen weggelegd zijn.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Huugooke

Citaat van: Jurgen op 13 juni 2013, 13:48:04 PM
@ Hugooke: Misschien evolueren we terug naar een tijd waarin modeltreinen enkel voor de rijke(re) mensen weggelegd zijn.
Vanuit mijn standpunt is dat al zo Jurgen.
€120 voor een "low budget" loc? da's bijna een tiende van mijn inkomen.
God zij geloofd (van "loven") voor rommelmarkten en ruilbeurzen!
En op die markten zie je meer en meer mensen kleren kopen, iets wat 15 jaar geleden ondenkbaar zou geweest zijn.

marc goovaerts

Nu eerlijk gezegd, mijn vader is dertig jaar geleden gestorven. Hoewel hij directeur was bij de Buurtspoorwegen, zei die toen al dat hij er op dat moment niet als nieuweling meer aan zou beginnen omwille van de kosten...  En da's al heel lang geleden.

Huugooke

Citaat van: marc goovaerts op 13 juni 2013, 14:54:17 PM
Nu eerlijk gezegd, mijn vader is dertig jaar geleden gestorven. Hoewel hij directeur was bij de Buurtspoorwegen, zei die toen al dat hij er op dat moment niet als nieuweling meer aan zou beginnen omwille van de kosten...  En da's al heel lang geleden.
Klopt, rond die tijd wou ik terug beginnen, en ik viel achterover van de prijzen!
Toen ik een jaar of veertien was (toen droegen de jongens nog "kostuums" en de meiskes brede rokken), had ik een schoolkameraad die een fantastische baan had van... Märklin. Zijne pa was postbeambte en zijn ma onderwijzeres.
Ik stond al wel eens te "lêche-vitrinen" bij één van de vele modelbouwwinkels die A'pen toen rijk was. Onder andere die messing modellen van Amerikaanse locs "staken mijn ogen uit". Maar dat prijskaartje!
Zelf moest ik tevreden zijn met wat LIMA, mijn trots was een geruilde (met wat weet ik niet meer) Fleishmann stomer met veel stukken af! Mijn meesterwerk was een lokje van Airfix dat ik zelf gemotoriseerd had, door de warmte ontwikkeling van de motor was er wel op de duur een gat in de zijkant.
Bij de lokale loodgieter ging ik overschotten zink schooien waar ik trams uit maakte!
Good old days!

Jurgen

Citaat van: Huugooke op 13 juni 2013, 13:59:30 PM
Citaat van: Jurgen op 13 juni 2013, 13:48:04 PM
@ Hugooke: Misschien evolueren we terug naar een tijd waarin modeltreinen enkel voor de rijke(re) mensen weggelegd zijn.
Vanuit mijn standpunt is dat al zo Jurgen.
€120 voor een "low budget" loc? da's bijna een tiende van mijn inkomen.
God zij geloofd (van "loven") voor rommelmarkten en ruilbeurzen!
En op die markten zie je meer en meer mensen kleren kopen, iets wat 15 jaar geleden ondenkbaar zou geweest zijn.


Daar heb je misschien wel gelijk in, we vergeten tegenwoordig nogal snel hoeveel € 120,00 wel is.

Mijn vader spreekt soms over 5 frank voor een pakje frieten "in zijnen tijd". Tegenwoordig kost een pak gemakkelijk € 2,00 ofwel 80 frank.
En om bij modeltreintjes te blijven, Olaerts heeft onlangs 2 sets met 5 goederenwagentjes van Märklin laten produceren. In MSM stond in het artikel over deze wagentjes dat identiek hetzelfde wagentje ongeveer 5 (dacht ik, moet eens nalezen) keer goedkoper was toen het voor de eerste keer geproduceerd werd.  :o Toch ook iets om over na te denken denk ik dan.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Huugooke

Citaat van: Jurgen op 13 juni 2013, 17:06:10 PM
Mijn vader spreekt soms over 5 frank voor een pakje frieten "in zijnen tijd". Tegenwoordig kost een pak gemakkelijk € 2,00 ofwel 80 frank.
En einde jaren vijftig nog gratis mayonaise (er was trouwens niks anders!)

ysbeer

Citaat van: Huugooke op 13 juni 2013, 17:40:42 PM
Citaat van: Jurgen op 13 juni 2013, 17:06:10 PM
Mijn vader spreekt soms over 5 frank voor een pakje frieten "in zijnen tijd". Tegenwoordig kost een pak gemakkelijk € 2,00 ofwel 80 frank.

Ja dat zal wel.
Maar je moet natuurlijk kijken hoeveel procent van je inkomen gaf je toen uit voor een portie friten
In nederland wel maar in belgie B.v is de benzine T.o.v je inkomen (gemiddelde belg) maar heel weinig duurder geworden
Alles dus graag T.o.v bekijken
wim

dieselfreak

Citaat van: Huugooke op 13 juni 2013, 17:40:42 PM
Citaat van: Jurgen op 13 juni 2013, 17:06:10 PM
Mijn vader spreekt soms over 5 frank voor een pakje frieten "in zijnen tijd". Tegenwoordig kost een pak gemakkelijk € 2,00 ofwel 80 frank.
En einde jaren vijftig nog gratis mayonaise (er was trouwens niks anders!)

Ik lust geen mayo, gelukkig hebben ze tegenwoordig ook zoiets als warme curry in de frituur.
MC

Havoc

CiteerBij de lokale loodgieter ging ik overschotten zink schooien waar ik trams uit maakte!

Als je er zo nog eentje liggen hebt wil ik daar wel eens een foto van zien Hugo.
Met vakantie voor onbepaalde duur.