Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Wat gaat er mis met de modeltrein winkels?????

Gestart door janieburton, 29 mei 2013, 14:54:55 PM

Sattrickske

Volledig mee akkord, Koen!
De winkels die op mijn shortlist staan, behoren tot deze categorie.  Ik ben er altijd correct behandeld geweest, of het nu voor een bedrag van 200€ of 5€, het deed er niet toe.  De winkels waar ik niet meer kom zullen zelf wel weten waarom; en als het het niet weten, tja...  En ik heb niet enkel over modelbouw, maar algemeen.

argilla

wat is er aan de hand met Model Master ?
In de winkel in Ronse niets, Verschooten, Super hobby slechts een paar kleuren nog..... niets.....MM op de fles of zo ?
Zocht gewoon 1785 Rust niet dus.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Huugooke

Het is een vicieuze cirkel, ik weet het, maar telkens je iets bestelt op het internet, of het nu een paar schoenen is of een paar rails, sla je een nieuwe nagel in de doodskist van je lokale kleinhandelaar.
Tenzij het op de website van die kleinhandelaar was natuurlijk.

krispy

spijtig genoeg wordt het volgend spreekwoord steeds letterlijker

DE EENE ZEN DOOD IS DE ANDERE ZEN BROOD

waarschijnlijk goed op de hoogte geweest van jocadis zen plannen , stockje ingeslagen en nu verlappen met de nodige winsten  >:(
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Metpetergaathetbeter

#35
op de tweedehands site van Jocadis werden ook loc's en wagons (ook die die ze eerder verkochten als bouwdoos of afgewerkt) aangeboden aan prijzen waarvan je je wenkbrauwen fronsten (ik dacht dat eenzelfde 10 werd aangeboden, die 91 weet ik niet meer. Zeldzame wagons Jouef, Rivar en LS werden aan ébay prijzen aangeboden !

Groeten Peter ;)

OlivierV

Citaat van: argilla op 12 juni 2013, 08:42:59 AM
Nu Jocadis er niet meer is , is het voor sommigen de gelegenheid gekke prijzen op ebay te vragen.
http://www.benl.ebay.be/itm/SNCB-Locotracteur-serie-91-9127-NMBS-Rangeerloc-reeks-91-nr-9127-Jocadis-/330937023507?pt=LH_DefaultDomain_23&hash=item4d0d623c13
http://www.benl.ebay.be/itm/NMBS-SNCB-10-018-AC-dig-SOUND-Olaerts-/111090470099?pt=LH_DefaultDomain_123&hash=item19dd820cd3

ik wil niemand ( tenslotte vraagt iedereen wat hij wil) schofferen,  maar dit  vind ik persoonlijk der over.  :(
Ik zag het ook al, net of alles wat ooit door Jocadis is geproduceerd een cultproduct wordt.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Mattias

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 12 juni 2013, 09:38:15 AM
op de tweedehands site van Jocadis werden ook loc's en wagons (ook die die ze eerder verkochten als bouwdoos of afgewerkt) aangeboden aan prijzen waarvan je je wenkbrauwen fronsten...

Maar op die tweedehands website had ik na lang zoeken een object gevonden die ik al tijdje zocht, en wanneer ik er nogmaals naartoe ging om het te kopen, waren zowel jocadis als jocazz reeds gesloten...  :-[
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

bollen neus

Hoeveel kostste een versie 51 als je die liet maken bij hem in Bfr? Maar ik denk dat dit bij sommige mensen van "voor" hun tijd is peis ik. Zelf heb ik er hier ook nog eentje staan met Faulhaber motor in, kostprijs 19.000 Bfr. Tja ze hebben altijd duurder geweest hoor, zo speciaal is dit nu ook niet en natuurlijk zal nu na het feit de prijzen omhoog gaan, Wat ik ook maar meer als normaal vind, je kon ze immers ervoor aankopen, is het niet?

janieburton

#39
Citaat van: Huugooke op 12 juni 2013, 09:01:48 AM
Het is een vicieuze cirkel, ik weet het, maar telkens je iets bestelt op het internet, of het nu een paar schoenen is of een paar rails, sla je een nieuwe nagel in de doodskist van je lokale kleinhandelaar.
Tenzij het op de website van die kleinhandelaar was natuurlijk.

Je hebt gelijk, maar ik stel dan wederom de vraag(heb ze enkle postings hiervoor ook gesteld): WAAROM kan een bepaalde handelaar WEL aan een bepaald item geraken en een andere handelaar niet?

Of komen we terug op het feit dat de ene handelaar importeert via een parallel circuit(zelf op internet gaat kopen) en de andere handelaar via de officiële invoerder(die dan eventueel ook maar besteld bij de fabrikant als hij een een bestelling van een bepaalde grootte heeft of bepaalde winkeliers voortrekt waar hij eerst aan zal leveren en andere véél later).

Zijn er ook al geen fabrikanten die zelf al rechtstreeks verkopen via het internet aan de particulier?
 

Havoc

CiteerHet is een vicieuze cirkel, ik weet het, maar telkens je iets bestelt op het internet, of het nu een paar schoenen is of een paar rails, sla je een nieuwe nagel in de doodskist van je lokale kleinhandelaar.

Ik vrees dat de meeste lokale kleinhandelaars zelf al druk genoeg bezig zijn hun eigen kist dicht te timmeren.

CiteerWAAROM kan een bepaalde handelaar WEL aan een bepaald item geraken en een andere handelaar niet?

De ene doet moeite om je item te bekomen en de andere niet? Meestal heb ik die indruk. De meesten interesseert het enkel als je koopt wat er op het schap staat. Als je meer verlangt...vergeet het. Zeker als het iets is dat niet courrant is, zelfs al is het van een grote fabrikant waa ze genoeg zaken mee doen.

CiteerZijn er ook al geen fabrikanten die zelf al rechtstreeks verkopen via het internet aan de particulier?

Als de fabrikanten er de invoerders vantussen zouden laten en direct aan de winkels leverden zou het met de branche direct een stuk beter gaan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Een vergelijking met getallen die zouden kunnen juist zijn voor winkel X:

De winkelier is een zelfstandige. Vergelijk zijn job met die van een andere zelfstandige, bijvoorbeeld de elektricien. Deze laatste vraagt 30€ per uur en werkt 10 uur per dag, 6 dagen in de week. (bruto) Inkomen = 1800€ per week.
Heeft weinig kosten, gewoon gereedschap en een camionette... moet geen stock aanleggen van dure zaken.

Nu die winkelier! Moet een stock hebben, toch minstens een vitrine kunnen vullen. Heeft kosten zoals inrichting winkel, verlichting, verwarming,... Zou dus misschien wel een inkomen moet hebben van 40€ per uur. 10 uur per dag en 6 dagen in de week. 2400€ per week.
Ik schat dat de winkelier gemiddeld 20% wint op z'n verkoop. Wat op zijn beurt wil zeggen dat hij voor zowat 12000€ per week moet verkopen... Dat zijn 60 locs van 200€ of gewoon klein gerief ter waarde van 12000€

Alles wat minder is, is gewoon te weinig waardoor de winkel stilaan zal aftakelen...

Voor de winkelier die voor de waarde van 60 locs per week verkoopt is de kans groot dat hij wekelijks een mooie bestelling kan plaatsen bij bijvoorbeeld Roco. 5 locs, 19 wagonnen, 87 sporen en wat klein spul erbij. Eenmaal verzending...

Voor de winkelier die helaas maar voor de waarde van 20 locs verkoopt is de kans groot dat hij enkele weken wacht om bestellingen te bundelen...


marc goovaerts

Ik denk dat ze wel wat meer dan 20 % zullen overhouden. Anders zouden ze met deze berekening allemaal al verdwenen zijn.
En ook een bende andere kleinhandelaars.

janieburton

#43
Citaat van: Dirky op 12 juni 2013, 23:05:28 PM

Nu die winkelier! Moet een stock hebben, toch minstens een vitrine kunnen vullen. Heeft kosten zoals inrichting winkel, verlichting, verwarming,... Zou dus misschien wel een inkomen moet hebben van 40€ per uur. 10 uur per dag en 6 dagen in de week. 2400€ per week.
Ik schat dat de winkelier gemiddeld 20% wint op z'n verkoop. Wat op zijn beurt wil zeggen dat hij voor zowat 12000€ per week moet verkopen... Dat zijn 60 locs van 200€ of gewoon klein gerief ter waarde van 12000€


@Dirky, ik denk dat je het iets te rooskleurig ziet.

2400€ Bruto/week dat is per maand 9600€ bruto inkomen. Bedoel je met inkomen de winst( voor aftrek van RSZ, BTW, ziekenkas voor zelfstandigen)  van de winkelier of het inkomen( vergelijkbaar met het loon van een bediende of arbeider) na aftrek van belasting(voorheffingen verplicht te betalen om de 3 maand)van de winkelier?

Als in jouw voorbeeld van die 9600€ bruto daar de RSZ, BTW, belastingen, electriciteit, water, verwarming en aankoop nieuwe stock, enz.... van aftrekt; en om het rekenen gemakelijk te maken er 50% overblijft dan heeft die winkelier een SUPER netto inkomen(lees netto loon) van 4800€  :o :o :o zelfs als men dit zou verlagen naar 3500€ netto blijft dit een super netto inkomen

Als dat zo ZOU zijn dan zijn wij bedienden en arbeiders dommerikken omdat we niet als zelfstandige zijn begonnen.

Beste Dirky ik weet niet welk beroep je hebt; maar ik weet dat mijn collega's(buiten misschien  de directeur), allemaal bedienden, dat niemand in ons bedrijf 4800€ netto heeft. Zelfs als men in onze branche een loopbaan van 45 jaar zou hebben dan heeft men in de hoogste loonschaal nog maar een brutto loon van 4500€/maand .

Ik heb allezins netto VéééééééééééééL minder op het einde van de maand. En ik denk dat er veel mensen in het zelfde (loon)schuitje zitten. {voorbeeld: Een winkelbediende in klasse 5 heeft na 24 jaar ervaring maar 2634,94 brutto als die er 1400€ netto aan overhoud dan zal het veel zijn}

Ik denk persoonlijk{ik kan verkeerd zijn, ik ben maar een gewone bediende) dat er aan uw berekening iets niet klopt, je zegt in je voorbeeld dat die winkelier 60 locs(of het equivalent aan producten) aan 200€ per week moet verkopen dat zijn er dan 240 loc's per maand(of het equivalent aan producten)  dat is dan een omzet van 12000€x 4= 48000€ per maand of wel 1.936.315,20BFr .

Ik weet niet welke modeltrein winkelier dit als omzet heeft per maand ALLEEN met modeltreintjes en accessoires te verkopen.

Citaat van: marc goovaerts op 12 juni 2013, 23:23:45 PM
Ik denk dat ze wel wat meer dan 20 % zullen overhouden. Anders zouden ze met deze berekening allemaal al verdwenen zijn.
En ook een bende andere kleinhandelaars.

Marc, blijkbaar is volgens u kleinhandelaar een "GOUDEN" job en als ik dat lees moet ik concluderen dat ik blijkbaar 20 jaar geleden als bediende een verkeerde beroepskeuze heb gemaakt ;)

Ik ken persoonlijk een eigenaar van een goed draaiend KMO en ik hoor die al 20 jaar klagen
 

janieburton

Citaat van: Havoc op 12 juni 2013, 20:59:27 PM
CiteerHet is een vicieuze cirkel, ik weet het, maar telkens je iets bestelt op het internet, of het nu een paar schoenen is of een paar rails, sla je een nieuwe nagel in de doodskist van je lokale kleinhandelaar.

Ik vrees dat de meeste lokale kleinhandelaars zelf al druk genoeg bezig zijn hun eigen kist dicht te timmeren.

CiteerWAAROM kan een bepaalde handelaar WEL aan een bepaald item geraken en een andere handelaar niet?

De ene doet moeite om je item te bekomen en de andere niet? Meestal heb ik die indruk. De meesten interesseert het enkel als je koopt wat er op het schap staat. Als je meer verlangt...vergeet het. Zeker als het iets is dat niet courrant is, zelfs al is het van een grote fabrikant waa ze genoeg zaken mee doen.

CiteerZijn er ook al geen fabrikanten die zelf al rechtstreeks verkopen via het internet aan de particulier?

Als de fabrikanten er de invoerders vantussen zouden laten en direct aan de winkels leverden zou het met de branche direct een stuk beter gaan.

@Havoc, ik denk dat jij de nagel op de kop slaat!