Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Wat gaat er mis met de modeltrein winkels?????

Gestart door janieburton, 29 mei 2013, 14:54:55 PM

argilla

Citaat van: Koen op 31 mei 2013, 08:55:35 AM
Vreemd. Ligt het aan mij of ben ik weer de idealist?
Ik heb zelden of nooit een probleem met de winkels waar ik binnen stap (modelbouw- en andere winkels). Meestal heb ik zelfs het probleem dat ik blijf "plakken" . Niet door naar de goederen te kijken maar door een interessant gesprek dat aangeknoopt wordt. Het principe van een glimlach en een goed gesprek werkt bovendien meestal aanstekelijk bij de tegenpartij.
Mogelijk ga ik nu bij sommmigen kwaad bloed zetten maar ik denk dat veel te maken heeft met de ingesteldheid, souplesse en het verwachtingspatroon. Ik stel mij nooit op met het idee: ik ben klant en moet gediend worden.
Ik maak mij zelden druk over zaken die niet verlopen zoals verwacht. Als er iets fout loopt (of dit nu commercieel, voorraad technisch of technisch is), zal ik mij steeds proberen in te leven en begrip tonen voor de situatie. Meestal is het proleem hierdoor al voor de helft opgelost. Ten slotte zijn we allemaal maar mensen en we vergeten allemaal wel eens iets. We maken  allemaal al wel eens een fout, niet?
Ik probeer mij ook steeds in de plaats te stellen van de tegenpartij waardoor er wederzijds respect ontstaat en zij zich niet in een hoek gedrukt voelt. Hierdoor ontstaat er een positieve en respectvolle relatie.
Ik pas dit beroepsmatig dagdagelijks toe en ik durf te zeggen dat ik quasi de enige ben binnen het bedrijf die zo'n goede relaties heeft met de fabrikanten, leveranciers en klanten.

Mvg
Koen


inderdaad Koen ! gelijk heb je .
Het zal wel aan mij liggen , maar ik snap de bedoeling van dit draadje niet. Of het is om frustraties af te reageren ....of iets zoals jij aanhaalde ooit...."iets op de lever ",  niet Janie ?
Tja waarom ook niet  :D
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Koen

CiteerHet zal wel aan mij liggen , maar ik snap de bedoeling van dit draadje niet. Of het is om frustraties af te reageren ....of iets zoals jij aanhaalde ooit...."iets op de lever ",  niet Janie ?

Mogelijk wel.
Ik ben van mening dat men wel zijn mening moet kunnen ventileren MAAR we mogen niet zwartgallig worden.
Fabrikanten en leveranciers lezen evenzeer deze uitlatingen. Als ook zij meegaan in dit verhaal, hebben we het wel verkorven.
Het is dank zij hen dat we materiaal voor onze hobby kunnen aankopen, dat onze geliefde loc wordt geproduceerd.
Uiteraard zijn zij geen liefdadigheidsinstelling daar zij hun brood aan ons moeten verdienen. Maar dit wil niet zeggen dat ze niet de bereidwilligheid moeten hebben om onze geliefde modellen te creëren of om fabrikanten aan te sporen deze te creëren.
Dit kan enkel als er een positieve sfeer heerst en als er een wederzijds vertrouwen is.

Mvg
Koen


Nooit te oud om te leren

prulleman

zelf ben ik klant van Het Spoor, TGO, VBV en Jocadis, verder nog bij een aantal amateurwinkeliers (op beurzen) en een heel klein beetje via internet. op internet (DL) gaat het vooral om ONDERDELEN BEMO en af en toe iets speciaals zoals uitzondrlijk goedkoop (bij Bemo zeer uitzonderlijk) of speciale reeks. Ik ben daar terechtgekomen omwille van de zeeeeer moeilijke levering van Bemo onderdelen. ondertussen heb ik connecties bij de fabriek en ze sturen de ondedelen nu op, de prijs is EXACT dezelfde als de internetwinkel, maar de portkosten zijn 1 euro hoger. meestal levering binnen de maand. bij onze eigen winkeliers vooral scenery, gereedschap (onlangs nog grassmaster) eigen producties en LSM. Roco en FL koop ik meestal op beurzen omdat ik graag artisanaal omgebouwde stoomlocs zie, en dat vind je niet in de reguliere winkel. en als ik toch op een beurs ben kan ik direct mijn bestelling afhalen bij VBV of TGO. iedere maand naar Woluwe, en op terugweg even bij Het Spoor binnen. met ebay ben ik gestopt omdat...ik geen plaats meer heb en er liggen nog zoveel Bemo's (van ebay) te wachten op supering en weathering. ik snuffel graag bij onze handelaars, en op beurzen(ga eens bij CC-rails langs), en op internet. Waarom zou een winkel niet alledrie doen?

Peter

Winkeliers is een ruim begrip.
Er zijn doosjesverkopers en er zijn winkeliers die weten wat ze verkopen (beter gezegd "kennen")
en je moet de twee beter niet met elkaar verwisselen.
We hebben hier in Belgie een paar goede modelspoorwinkels/winkeliers, zoals bv. Olaerts, Modeltrein-paradise, VBV enz. Het nadeel is dat zij soms afhankelijk zijn van invoerders/verdelers die nogal aan de trage kant zijn (voorzichtig uitgedrukt, hé) waardoor we soms de indruk krijgen dat het al eens lang duurt. Door die invoerders (niet allemaal) zijn zij ook afhankelijk van de prijzen die deze verdelers hanteren, waardoor er soms grote verschillen met het buitenland kunnen optreden, en dat heeft niet enkel met de BTW te maken.
En ja, de internetwinkels (steeds meer voorkomend in ALLE artikelen)
Sommige hiervan zijn zeer goed en leveren uitstekende service, anderen zijn dan enkel goed om iets te kopen (zonder service en/of uitleg)
Daarom dat de meeste goede internet winkels, naast hun Webshop, ook een 'echte' winkel hebben
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

De crisis mensen, de crisis! Oorzaak van alles!
Het domino effect: uw inkomen stagneert, alles wordt duurder, beknibbelen op "luxe", zagen tegen de verkoper die in dezelfde situatie zit, daardoor slecht geluimd is, zich ergert aan die klant die over de prijs zevert, neemt geen voorraad omdat zijn kapitaal dan vast zit, klant vindt dat slechte service, leverancier aarzelt met uitlevering omdat hij geen dure transportservice wil betalen voor één dozeke, enz., enz....

Sattrickske

Citaat van: Huugooke op 31 mei 2013, 12:10:57 PM
De crisis mensen, de crisis! Oorzaak van alles!
Het domino effect: uw inkomen stagneert, alles wordt duurder, beknibbelen op "luxe", zagen tegen de verkoper die in dezelfde situatie zit, daardoor slecht geluimd is, zich ergert aan die klant die over de prijs zevert, neemt geen voorraad omdat zijn kapitaal dan vast zit, klant vindt dat slechte service, leverancier aarzelt met uitlevering omdat hij geen dure transportservice wil betalen voor één dozeke, enz., enz....
Oh maar daar heb ik geen probleem mee.  Ik ben een geduldig mens en als ik iets niet meteen kan krijgen, wil ik gerust wachten.  Maar dat ze dat dan verdorie eens op een beleefde manier zeggen.  Ik heb nu m'n goede leveranciers gevonden en daar heb ik niet over te klagen.  Sommige onderdelen moet ik jammer genoeg verder zoeken (eBay, China, ...).

janieburton

Citaat van: Sattrickske op 31 mei 2013, 12:32:16 PM
[Oh maar daar heb ik geen probleem mee.  Ik ben een geduldig mens en als ik iets niet meteen kan krijgen, wil ik gerust wachten. 

Dat is een ander probleem.

Als men een bepaald model graag heeft en om een of andere redenen kan men het niet direkt aankopen op het moment dat het wordt uitgebracht dan is de kans groot dat men het al na 6 maand nergens meer kan verkrijgen omdat men het model in een zéééér kleine oplage is gemaakt(ik spreek niet over kleinserie fabrikanten)

En zoals Sattrickske zegt voor sommige items moet men richting China kijken.


 

Jurgen

Amusant draadje dit, dat zag ik vanaf het begin al aankomen.

Beseffen jullie wel hoe erg jullie aan't kankeren zijn op iets dat meteen opgelost kan zijn? Als ik niet tevreden ben over mijn handelaar ga ik gewoon naar een andere, zo simpel is het. Met zagen en klagen ga je niets oplossen hoor.

En zoals iemand al zei, ik heb eigenlijk niet te klagen over de handelaars die ik ken. Meestal blijf ik er ook langer hangen dan voorzien en er heeft nog nooit iemand niet geantwoord op mijn vragen.

Wat de koffie en thee betreft, ik denk dat dat gewoon iets typisch Nederlands is want je krijgt dat daar in vele winkels gratis aangeboden. In België krijg je dat voor zover ik weet alleen bij Colruyt en hier en daar eens bij een handelaar, maar dan wel meestal alleen als je iets koopt van waarde zoals een nieuwe keuken ofzo terwijl je de papieren in orde maakt.
Dus als je naar een Belgische modeltreinhandelaar komt met de verwachting om koffie of thee te krijgen, dan kan ik je verzekeren dat je op voorhand al teleurgesteld zult zijn.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Michiel

Wat is er mis met dit draadje ?: zou een betere titel zijn, denk ik.

De initiele vraagstelling is al suggestief, zonder dat er enige bewijs is dat er slecht opzet in het spel is.
In het openingsbetoog worden maar 2 mogelijke keuzes aangehaald voor de wisselende leveringstermijnen; beide negatief (vriendjespolitiek of parallelle import). Dat er bepaalde contractuele bepalingen, omzet en limieten in het spel zouden kunnen zijn, daar is geen optie voor open gelaten.  :-\

En dan krijg je natuurlijk een erg negatief draadje waar iedereen even zijn gal kan spuwen. Maar is dit eerlijk, en zijn alle winkeliers oneerlijk? Sorry, Janie, indien je een eerlijk antwoord had willen krijgen op je vraag, dan had je vraag iets minder vooringenomen geformuleerd moeten worden, denk ik.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

CiteerMaar is dit eerlijk, en zijn alle winkeliers oneerlijk?

Niemand heeft beweerd dat ze allemaal oneerlijk zijn. Er zullen er wel tussen zitten, dat heb je altijd met grote groepen. Mijn algemene indruk is dat detailhandelaars in het algemeen (als groep genomen) minder en minder klantvriendelijk worden en dat dit meer te merken is in belgië dan in het buitenland. Voor mij is het zover gekomen dat ik liever niet meer naar een winkel ga maar alles online bestel.

CiteerFabrikanten en leveranciers lezen evenzeer deze uitlatingen. Als ook zij meegaan in dit verhaal, hebben we het wel verkorven.

Misschien moeten ze dat eens wat grondiger doen en er rekening mee houden. Ik vrees eerlijk gezegd dat de meeste (bestel en leverings)problemen bij de invoerders zitten, nog meer dan de winkeliers en fabrikanten. Maar langs de andere kant moet je niet teveel schrik hebben dat die op het nederlandstalige forum komen. Die ene keer dat ik er contact mee had op een beurs denk ik niet dat de helft begrepen werd langs de andere kant.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

Citaat van: Koen op 31 mei 2013, 11:04:30 AM
Mogelijk wel.
Ik ben van mening dat men wel zijn mening moet kunnen ventileren MAAR we mogen niet zwartgallig worden.
Fabrikanten en leveranciers lezen evenzeer deze uitlatingen. Als ook zij meegaan in dit verhaal, hebben we het wel verkorven.
Het is dank zij hen dat we materiaal voor onze hobby kunnen aankopen, dat onze geliefde loc wordt geproduceerd.
Uiteraard zijn zij geen liefdadigheidsinstelling daar zij hun brood aan ons moeten verdienen. Maar dit wil niet zeggen dat ze niet de bereidwilligheid moeten hebben om onze geliefde modellen te creëren of om fabrikanten aan te sporen deze te creëren.
Dit kan enkel als er een positieve sfeer heerst en als er een wederzijds vertrouwen is.

Mvg
Koen

Klinkt wel erg nederig.
De fabrikant en de winkel willen geld aan ons verdienen.
Daar is niks mis mee.
Maar om ze daar voor nederig dankbaar te zijn is nogal overdreven.
Zolang wij blijven kopen blijft de winkel echt wel aan ons verkopen al of niet vriendelijk.
Door deze lichte kritiek worden ze heus niet zo boos dat jij morgen geen trein meer mag kopen.
wim

janieburton

Citaat van: Michiel op 31 mei 2013, 16:15:52 PM
Wat is er mis met dit draadje ?: zou een betere titel zijn, denk ik.

De initiele vraagstelling is al suggestief, zonder dat er enige bewijs is dat er slecht opzet in het spel is.
In het openingsbetoog worden maar 2 mogelijke keuzes aangehaald voor de wisselende leveringstermijnen; beide negatief (vriendjespolitiek of parallelle import). Dat er bepaalde contractuele bepalingen, omzet en limieten in het spel zouden kunnen zijn, daar is geen optie voor open gelaten.  :-\

En dan krijg je natuurlijk een erg negatief draadje waar iedereen even zijn gal kan spuwen. Maar is dit eerlijk, en zijn alle winkeliers oneerlijk? Sorry, Janie, indien je een eerlijk antwoord had willen krijgen op je vraag, dan had je vraag iets minder vooringenomen geformuleerd moeten worden, denk ik.  ;)

Ok maar maar ik vraag me af welke "limieten"?

Door de"shop" in een shop concept kan  ik ik begrijpen dat een winkelier gebonden kan zijn aan contractuele bepalingen, misschien zoals items verplicht in "shop" moeten hebben die men in geen 2 jaar zal verkopen.

Michiel je zegt dat beide keuzes negatief zijn(vriendjespolitiek of parallelle import); nu als winkelier ABC om zijn klant te helpen zelf aan parallelle import doet dan is dit zeker positief en niet negatief.

Maar als winkelier DEF om één of andere redenen niet op het "vriendenlijstje" staat van de invoerder en daarom niet of zéér laat levert aan winkelier DEF dan is dat een verwerpelijk praktijk van de invoerder in kwestie.
 

spinnings

Ook graag van mijn kant een reactie (Nederland).
Ik heb een bestelling geplaatst voor een 10 lampjes in een winkel. Nu twee maanden verder nog niets binnen (Ze zouden niet door de leverancier geleverd kunnen worden). Uiteindelijk heb ik ze bij Conrad besteld in binnen drie dagen binnen.

janieburton

De vraag is wie hier de waarheid spreekt de leverancier of de winkel.

Maar een feit is dat blijkbaar dat de groep detailhandelaars in het algemeen de laatste jaren  van het idee zijn dat de klant moet tevreden zijn met wat die detailhandelaar in zijn winkel heeft liggen en dat maar dan moet aankopen.

Ik begrijp ook dat een stock hebben een slapend kapitaal is.

Dat de tijd dat men naar de winkel kon gaan en bijwijze eender welk item uit de catalogus kon vragen en dit dan ook effectief kon kopen, daar de winkelier het in stock had  al lang voorbij is. 

Misschien ligt het probleem aan de wijze waarop de invoerders hun bestellingen verzenden naar de winkeliers, blijkbaar gebeurt dit met de zogenaamde "koerierdiensten", volgens mij kosten die "diensten" pakken meer; en willen ze geen kleine bestellingen meer verzenden om die redenen; dan het per post te verzenden naar de winkelier en aangetekend zodat het niet verloren kan geraken
 

Koen

CiteerKlinkt wel erg nederig.
De fabrikant en de winkel willen geld aan ons verdienen.
Daar is niks mis mee.
Maar om ze daar voor nederig dankbaar te zijn is nogal overdreven.
Zolang wij blijven kopen blijft de winkel echt wel aan ons verkopen al of niet vriendelijk.
Door deze lichte kritiek worden ze heus niet zo boos dat jij morgen geen trein meer mag kopen.
wim

Wim,

Ik denk niet dat dit te maken heeft met nederigheid maar met wederzijds respect. 
Dat de winkels al dan niet vriendelijk  aan ons zullen verkopen, daar twijfel ik niet aan. Wanneer ze in een slecht daglicht worden gesteld of men steeds kritiek geeft op hun werking, kan je verwachten dat de bereidwilligheid van hun zijde verdwijnt. Dit werkt een negatieve spiraal in de hand waarmee je niets bereikt.
Dat je door kritiek geen treinen meer mag kopen, lijkt mij inderdaad ver gezocht maar ik kom toch liever in een winkel waar je met een glimlach wordt verder geholpen. Dit kan alleen maar wanneer men opbouwende kritiek geeft en wederzijds respect toont.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren