Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Wat gaat er mis met de modeltrein winkels?????

Gestart door janieburton, 29 mei 2013, 14:54:55 PM

janieburton

Naar aanleiding van een aantal antwoorden in de posting "Kan dit waar zijn..." ga ik dan de vraag hier terug stellen.

Kan iemand een zinnige uitleg geven voor het volgende:

Bij de eene winkelier duurt het 6 maanden  of langer voor men een bestelling heeft of de bestelling komt nooit binnen en bij een andere winkelier duurt het iets meer dan 1 maand en men mag het bestelde artikel al gaan afhalen.

Ofwel heeft de invoerder zijn vriendjes onder de winkeliers(die hij bevoordeeld) ofwel er is een parallel invoer(misschien door de winkelier) die blijkbaar sneller is dan de officiële invoerder hier in ons land
 

Jurgen

In een top 10 van zinloze draadjes gaat dit draadje hoge punten scoren denk ik.

Volgens mij gaan hier alleen maar veronderstellingen geplaatst worden, de ene al wat absurder dan de andere, maar feiten gaan we hier niet te lezen krijgen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

janieburton

#2
Jurgen,

Er moet toch een uitleg zijn voor wat die eene winkelier wel kan in iets meer dan een maand en waarom die andere winkelier er niet in slaagt.

Het andere geval was met een winkel in het Antwerpse:

Ooit een bestelling geplaats van Fleischmann, 3 x 50stuks koppelingen na 2 maanden nog niets gehoord, eventjes langs geweest en het antwoord van de winkelier was: ik geef alleen maar mijn bestelling door als ik voor 2000€ kan bestellen, nu ik heb nog een aantal maanden gewacht maar nog steeds niets gehoord ben dan maar naar een andere winkelier geweest en die had de koppelingen WEL in stock. {Ondertussen bestaat de bewuste winkel niet meer, maar de 2de winkel bestaat nog}

 

bellejt

Zal een topic worden waar namen en reklame genoemd wordt bv:

feiten :  sommige handelaars gaan hun spullen zelf afhalen in het land van herkomst.Deze kunnen dan snel leveren.

vb : Marklin en ESU vrij snel bij VBV omdat ze het grotendeels zelf gaan ophalen.Marklin gekend zijnde duurt het soms eeuwen voor ze iets opsturen of omdat de handelaar voor een bepaald bedrag moet bestellen.Je moet maar zelf iets bestellen via een constructeurs website en zien of het snel gaat.Bij hoge verzendkosten meestal wel.

Kleine winkels vallen hier dan uit de mand omdat zij kleine bestellingen plaatsen.
Dit geld niet alleen voor modelbouw.Ik heb gewerkt in het vroegere Jumbo electro Wetteren (of Joosen Antwerpen) en kreeg mijn bestellingen nagenoeg onmiddelijk geleverd.Zelfs uit Spanje.Dit enkel en alleen omdat ik 100 stuks bestelde.Winkeliers uit de streek kwamen bij mij kopen omdat ze het duurder moesten inkopen dan mijn verkoopprijs.Zo is het idem voor de modelbouwwinkels.Groter maakt makkelijker.En dan geld de wet van kapitaal.
Met de winkel zelf is er meestal niets mis maar we kijken ook naar onze geldbeugel.En dan komt de wet van besparen kijken.Als er teveel prijsverschil is dan gaat de winkel ten onder aan internetverkoop.Vb: stationhal kost in Belgie 89 euro/stuk en voor die prijs heb je er via internet 4 stuks van.Dan is de rekening snel gemaakt.Voor dure stukken als locs ga ik dan wel naar de winkelier omdat dat meestal niet teveel scheeld (bij normale prijzen) en daarbij een naservice belangrijk is.

Ik heb nu minstens 2 vaste winkels waar ik heeeel goede service heb.Daar koop ik dure locs en voorbestellingen.Bij elk wat zodat het goed verdeeld is.De goedkopere dingen zoals landschapsaanleg is dan weer stukken goedkoper op internet.Ook voor electronicaonderdelen koop ik momenteel in China via E*ay in UK.Enorm prijsverschil : 100 weerstanden = 1,19 euro inclus verzend.In de goedkoopste electronicazaak in mijn buurt ben ik al snel 4 euro kwijt.Deze week 10 condensatoren voor 2,40 euro ipv 8 euro.
Maak eens de rekening.

Sattrickske

Hier identiek als bij Johnny.  Een serieus betrouwbare winkel waar ik met alles terecht kan. En inderdaad soms moet je wat geduld oefenen, ik heb daar ook onderdelen in bestelling sinds een 2-tal maand.  De onderdelen zijn doorgegeven bij de fabrikant, maar dienen speciaal geproduceert te worden; ze staan in de catalogus, maar zijn niet voorradig.  Ik denk dat veel fabrikanten de minder courante onderdelen niet meer op voorraad hebben, maar ze gewoon in kleine serie fabriceren van zodra er genoeg bestellingen zijn.
Materialen voor onderdelen die ik zelf kan maken koop ik meestal via eBay en AliExpress. 

Heb het hier zelf éénmaal meegemaakt...  Had m'n pa voor 1000 schroefjes (M2) naar zijn vroegere ijzerwaren leverlancier gestuurd.  M'n pa is nu gepensioneerd, maar heeft nog steeds z'n BTW nummer.  't Ging dus om een volledige doos die zij te koop aanboden voor ong. 30€ ZBTW.  Ze hebben mijne op een boertige manier wandelen gestuurd: "mijnheer voor 1 stoem dozeke, kom ekik nie van mijne stoel zenne".  Mijne pa vroeg nog waar hij die schroefjes dan bij een eind handelaar kon vinden, maar hij kreeg een nog botter antwoord.  'k Heb de schroefjes via AliExpress besteld: 1000 stuks voor 11€... en geen gezaag van overbetaalde bediende die te tam was om van zijn stoel te komen.
En da's niet de eerste keer dat ik zoiets hoor.  Ik heb zo de indruk dat er precies niet meer gewerkt mag worden of ze krijgen de vakbond op hun dak.  Tja, wat wil je met zo'n mentaliteit...  Gelukkig zijn er nog bedrijven die serieus werken, maar ze zijn steeds met minder :'(

ysbeer

Uit de voorbeelden blijkt wel het duidelijk verschil tussen Belgie en Nederland.
De Belgisch klant is duidelijk veel meer onder de indruk van de handelaar dan de Nederlander die direct vol op het orgel gaat als de winkel hem niet (naar zijn idee)pefect helpt.
Ook de nederlandse handelaar is meer een zakenman die treinen verkoop,maar die ook paarden zou kunnen verkopen.

Natuurlijk zijn dit soort mensen in Belgie er ook maar wel minder.
In een stevig aantal Ned.winkels krijgt men koffie of thee bij elk bezoek,dit in belgien nog nooit mee gemaakt.

2 Jaar geleden tussen de kerst en nieuw jaar eens 150 km naar een winkel in belgie gereden die gesloten bleek (op zijn site stond dat hij tussen kerst en nieuwjaar open was)
Ik mail,en wat was het antwoordt  DAN heeft u pech gehad 
Uiteraard nooit meer terug geweest

Ik lees hier op het forum over defecte loks en loks die niet lopen of ontsporen
Wat moet ik doen vraagt men dan.

Niet bang zijn terug naar de winkel.

wim

Havoc

CiteerUit de voorbeelden blijkt wel het duidelijk verschil tussen Belgie en Nederland.

Denk ik ook. En het is niet enkel met nederland dat er een verschil is.

De belgische winkelier beschouwt zijn klanten als ongenode gasten die zijn routine verstoren. Klanten zouden op de kniën moeten gaan omdat hij hen ontvangt in zijn winkel en het zich verwaardigd om hen iets te verkopen. Liefst heeft hij dat ze snel iets van zijn rek nemen, betalen en maken dat ze de deur uit zijn. Nog beter als ze niet teveel terugkomen.

In het buitenland willen handelaars de klant zijn noden lenigen. Ze zijn bereid uitleg te verschaffen, hem op zijn gemak te stellen en er iets voor te doen omdat hij zou hebben wat hij wenst, tevreden over hen is en terugkomt.

Als ik hier naar een krantewinkel ga en een nederlandstalige MSM vraag halen ze hun schouders op "hebben we niet" (in 't frans). Toen ik in frankrijk aan een kiosk naar Voie Libre vroeg is die direct in zijn lijsten gaan kijken en wou al zijn leverancier opbellen. En dat verschil kom je in elk soort winkel tegen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Zijn we hier nu niet een beetje aan 't overdrijven?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Sattrickske

Citaat van: Havoc op 30 mei 2013, 22:31:54 PM
Als ik hier naar een krantewinkel ga en een nederlandstalige MSM vraag halen ze hun schouders op "hebben we niet" (in 't frans).
Lol, woon jij ook in Brussel?  Heb net 't zelfde meegemaakt ook voor MSM; alleen bij mij verstonden ze er geen bal van, ben dan maar rap naar 't frans overgeschakeld, voor de madam me helemaal buitenbliksemde.

En neen Luc, ik vrees niet dat we overdrijven...

Maar ik heb wel een lichtpuntje: mijne leverancier in Haasrode is wel altijd zeer behulpzaam en maakt ook tijd om raad te geven.  En een collega op 't werk is zeer tevreden over eentje in Enghien, maar hij zegt ook dat, buiten deze ene, goede service steeds zeldzamer begint te worden.  En jammer genoeg kan ik dat bevestigen en niet alleen voor modelbouw.  En dat laatste tijd moet ik constateren dan de handelaren in Wallonië veel vriendelijker zijn dan pakweg Brussel en Vlaanderen.  Maar in Brussel wordt 't echt triestig :'(

itchy

Citaat van: Havoc op 30 mei 2013, 22:31:54 PM
De belgische winkelier beschouwt zijn klanten als ongenode gasten die zijn routine verstoren. Klanten zouden op de kniën moeten gaan omdat hij hen ontvangt in zijn winkel en het zich verwaardigd om hen iets te verkopen. Liefst heeft hij dat ze snel iets van zijn rek nemen, betalen en maken dat ze de deur uit zijn. Nog beter als ze niet teveel terugkomen.
Ik schuim nu toch al een heel aantal jaren véél modelbouwwinkels af kriskras door heel België (noord en zuid) en vind bovenstaande bewering COMPLETE BULLSHIT. Ik moet blijkbaar over een soort geheim wapen beschikken, want ik word wél overal geholpen én vriendelijk te woord gestaan. In het buitenland ook trouwens. Ik vind winkeliers van modelbouwwinkels doorgaans sympathieke en door hun job gepassioneerde mensen. Voilà dat is mijn ervaring.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

janieburton

Citaat van: doomslu op 30 mei 2013, 22:36:35 PM
Zijn we hier nu niet een beetje aan 't overdrijven?

@Itchy, ze zijn niet allemaal zo maar,(het gaat niet over de modelbouw sector alleen) er zijn er die gewoon als je iets wil bestellen je als "pain in the ass" beschouwen

Ook neen we overdrijven niet.

Ik heb nog een winkel(ondertussen bestaat die ook niet meer) gekend in de rand rond Brussel in de loop van de jaren 80, als je daar voor de eerste maal kwam dan was bijna alles in zijn vitrines "niet te koop"(bijna niet te geloven maar toch waar) en zijn prijzen waren " à la tête du client" als je een prijs vroeg van een item dan kreeg je vandaag prijs xxxxBfr en als iemand anders naar de prijs vroeg de volgende dag was de prijs verschillend voor datzelfde item.

Wou ooit een serie volgen(de naam van de Franse uitgeverij ontsnapt me) van een wekelijks of 2 weekelijks tijdschrift met bij elke uitgave een aantal onderdelen van een beroemde trein(Orient Express) die men zelf moest samen bouwen, kon dit niet bestellen in mijn woonplaats omdat de krantenwinkel dat niet wou doen voor 1 klant.

 

itchy

#11
Citaat van: janieburton op 31 mei 2013, 01:57:00 AM
Citaat van: doomslu op 30 mei 2013, 22:36:35 PM
Zijn we hier nu niet een beetje aan 't overdrijven?

@Itchy, ze zijn niet allemaal zo maar,(het gaat niet over de modelbouw sector alleen) er zijn er die gewoon als je iets wil bestellen je als "pain in the ass" beschouwen

Ook neen we overdrijven niet.

Ik heb nog een winkel(ondertussen bestaat die ook niet meer) gekend in de rand rond Brussel in de loop van de jaren 80, als je daar voor de eerste maal kwam dan was bijna alles in zijn vitrines "niet te koop"(bijna niet te geloven maar toch waar) en zijn prijzen waren " à la tête du client" als je een prijs vroeg van een item dan kreeg je vandaag prijs xxxxBfr en als iemand anders naar de prijs vroeg de volgende dag was de prijs verschillend voor datzelfde item.
Ik dacht dat dit draadje over modeltreinwinkels ging (zie topic). Vind je dat verhaal over een winkel uit de jaren '80 (die ondertussen niet meer bestaat) nu zelf representatief? Zie ook de uitspraak die ik in m'n vorige post heb geciteerd. We overdrijven en veralgemenen dus wél.
Ik ga het hierbij laten want ik heb het gevoel dat dit een welles nietes spelletje gaat worden.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

mark7758

Knuppel in het hok erbij.
Het lijken allemaal wel Nederlanders. Die klagen ook altijd. (Zegt de Nederlander)

Mijn ervaring als medewinkelier en klant bij andere winkels.
A) Het is crisis, dus men besteeds veel minder geld.
B) Internet is moordend voor de winkels. Men komt bij ons voor de info en rep. En besteld in het buitenland.
C) In nederland betalen we meer BTW en verzendkosten dan in Duitsland. (Een van de oorzaken.)
D) We mogen in NL niet meer dan 10% van de adviesprijs afwijken anders krijgen we gewoon geen modellen meer. Indien we in het buitenland gaan bestellen zegt de importeur/vertegenwoordiger dat we niets meer krijgen van de speciale land modellen.
E) Ben nog nergens in de BENELUX slecht behandelt. (Men wilde mij altijd te woord staan en helpen.)
F) Het aantal winkels wordt steeds minder, dus onze keuze wordt steeds kleiner.)

Zo. Kortom geniet van de hobby. Er is meer dan klagen. Geniet van de zon en een voorbijrijdende trein. Denk om je hart.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Koen

Vreemd. Ligt het aan mij of ben ik weer de idealist?
Ik heb zelden of nooit een probleem met de winkels waar ik binnen stap (modelbouw- en andere winkels). Meestal heb ik zelfs het probleem dat ik blijf "plakken" . Niet door naar de goederen te kijken maar door een interessant gesprek dat aangeknoopt wordt. Het principe van een glimlach en een goed gesprek werkt bovendien meestal aanstekelijk bij de tegenpartij.
Mogelijk ga ik nu bij sommmigen kwaad bloed zetten maar ik denk dat veel te maken heeft met de ingesteldheid, souplesse en het verwachtingspatroon. Ik stel mij nooit op met het idee: ik ben klant en moet gediend worden.
Ik maak mij zelden druk over zaken die niet verlopen zoals verwacht. Als er iets fout loopt (of dit nu commercieel, voorraad technisch of technisch is), zal ik mij steeds proberen in te leven en begrip tonen voor de situatie. Meestal is het proleem hierdoor al voor de helft opgelost. Ten slotte zijn we allemaal maar mensen en we vergeten allemaal wel eens iets. We maken  allemaal al wel eens een fout, niet?
Ik probeer mij ook steeds in de plaats te stellen van de tegenpartij waardoor er wederzijds respect ontstaat en zij zich niet in een hoek gedrukt voelt. Hierdoor ontstaat er een positieve en respectvolle relatie.
Ik pas dit beroepsmatig dagdagelijks toe en ik durf te zeggen dat ik quasi de enige ben binnen het bedrijf die zo'n goede relaties heeft met de fabrikanten, leveranciers en klanten.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Metpetergaathetbeter

Citaat van: mark7758 op 31 mei 2013, 08:21:38 AM

Geniet van de zon en een voorbijrijdende trein. Denk om je hart.

zo belanden wij in een nieuw draadje

Wat is er mis met de zon ???????

Alle gekheid op een stokje, eigenlijk mag ik niet klagen, je moet de handelaars met hun karakter en gewoontes nemen zoals ze zijn en daar je conclusies uittrekken !
Vaak zoek ik de koopjes af en bestel in een winkel waar ik nagenoeg het goedkoopst gediend ben, enkel een probleem krijg niet altijd wat ik bestelde maar als ik het heb heb ik het aan de beste prijs (en ja hier krijg je het al je moet ze nemen zoals ze zijn !)

Groeten Peter ;)