Wat gaat er mis met de modeltrein winkels?????

Gestart door janieburton, 29 mei 2013, 14:54:55 PM

erik50

Tja Eric het was ook niet persoonlijk bedoeld,
Moest het zo zijn overgekomen mijn excuses dan.  ;)
De verwijzing naar mijn onderschrift had ik eerder aangehaald om de algemene teneur van dit draadje. ;)
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

janieburton

@Rgp,

Graag eens je berekening in detail want je zegt:

Als je omzet (dat is dus bruto) 100 is, dan hou je er na alle mogelijke kosten en belastingen 27 euro aan over

en daaronder zeg je:

verkocht aan 150 euro, daar houdt men dus 13,5 euro aan over.

in het eerste geval heeft de winkelier 27€ over en in het 2de geval heeft de winkelier nog maar 13,5€ over alhoewel in het 2de voorbeeld de prijs 150€ is.

Die 15€ netto is op welke basis? CAO detailhandel?

Verdient een verkoper in de detail handel zoveel per uur vanaf het eerste dienstjaar?

Zou die 2.280€ netto niet beter 2.280€ brutto zijn?
 

Herwig

...Lonen en Salarissen...

...zie hiervoor bijvoorbeeld:  de jaarlijkse salaris-enquête van krantenbijlage  "Vacature"  (of hoe heet die bijlage tegenwoordig...).
(vraag:  hoort dit écht in een modelspoorforum?)

Winkels & winkeliers (zie titel van deze forumrubriek...): enkele  "grapjes"  waar een winkelier mee wordt geconfronteerd:  bijvoorbeeld: -

- één volledig trimester, of langer, een opgebroken straat voor de deur, géén bereikbaarheid, geen verkoop, géén inkomen...& de huur van het winkelpand blijft onveranderd doorlopen...
- geleidelijke commerciële & sociale verloedering van een winkelbuurt, van een stadswijk, onherroepelijk in vele gevallen...
- voor de huiseigenaar een hoog kadastraal inkomen (K.I.), ongewijzigd sedert de goede jaren zestig...
- stadsbelasting op lichtreclame, ongewijzigd zelfs bij een opgebroken straat voor màànden...
- medewerkers, bijvoorbeeld techniekers, die   "plotseling"  zelfstandig (in bijberoep ?) worden & gezellig een reeks van uw klanten meenemen...
- en inderdaad:  consumenten die voor hun   "standaard"-producten bijvoorbeeld in grote doe-het-zelf-zaken gaan inkopen (is hun goed recht...) MAAR bij de zelfstandige winkelier nog langskomen voor die onvindbare speciale dingetjes..., spulletjes die de winkelier uiteraard dan absoluut altijd & in-voldoende-hoeveelheden in voorraad zou MOETEN hebben voor die teergeliefde o-zo fantastische goeie cliënt, nietwaar?
- enzovoort & enzoverder... (bovenstaande aspecten zijn slechts voorbeelden....)
- en dan het eventuele drama van een, langdurige, ziekte, met tijdelijke of definitieve sluiting van de zaak.., zonder (voldoende) sociaal vangnet voor de zelfstandige.....
Allerbeste avondgroeten,                                  Herwig..

Havoc

Ja, als dat het netto loon is in de verkoop dan wil ik mijn 17 jaar dienst als ingenieur elektronica ook inleveren en vernaderen van beroep.

CiteerAls je omzet (dat is dus bruto) 100 is, dan hou je er na alle mogelijke kosten en belastingen 27 euro aan over

De "normale" winstmarge is 1.5, dus een lok die men inkoopt aan 100 euro, wordt verkocht aan 150 euro, daar houdt men dus 13,5 euro aan over.

Als de omzet 100 is en je houdt dan 27 over. Dan is een lok die men inkoopt aan 100 en als je 1.5 neemt voor verkoop (lijkt me weinig maar soit) + 25% bwt, dan staat die voor 187 in de vitrine. Dan is de omzet 187 en dus 50.5 over. Ik dacht dat je btw niet meerekende, maar dan heb je 40.5 over. Ik snap niet dat hoe meer je omzet, hoe minder je overhoudt. Tenzij je natuurlijk kortingen voor grote aankopen geeft.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Jurgen

Citaat van: Koen op 14 juni 2013, 15:23:22 PM
@Jurgen,

Citeer€ 2.280,00 is meer iets voor iemand op het einde van zijn loopbaan ofwel een hoge pief in een topbedrijf, anders moet je het met heel wat minder stellen. Heel eerlijk, ik had geen 1.500,00 op het einde van de maand

1500€ netto lijkt mij voor een beginnende werknemer normaal. Je moet geen hoge functie hebben, om bovenstaand bedrag te verdienen. Op de dag vind je de job van je leven  ;D  ;).

Ik ben met net geen 1300 begonnen 10 jaar geleden in een magazijn. Na 3 jaar ben ik naar het onderwijs overgestapt en daar begon ik met net geen 1400, 7 jaar later had ik dus net geen 1500.

Toen ik onlangs bij een interimbureau zei dat ik graag minstens 2300 bruto wou verdienen bekeken ze mij precies alsof ik het onmogelijke vroeg. Ik solliciteerde voor een administratieve functie en 2300 bruto lijkt mij dan toch vrij weinig, niet? Of vraag ik nu echt zo veel?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

rgp

Hallo,

Er is inderdaad iets verkeerd:

Als je een lok aankoopt aan 100 en verkoopt aan 150, heb je 50 euro winst.  Hiervan houdt je na alle kosten 27% over oftewel 13,50 euro.
BTW doet niets terzake, want er bestaat zoiets als een BTW rekening; De prijzen hierboven zijn dus prijzen Excl BTW.

Wat lonen betreft: verleden week gelezen: Ford arbeider in Genk verdient nu 1.800 euro (heeft al 12% ingeleverd, dus moet daarvoor zoiets als 2.000 euro verdiend hebben). Kon nu beginnen aan 1.500 euro bij de NMBS.  Commentaar van de arbeider: ja in feite niet slecht voor iemand ZONDER diploma !

Voor wat lonen betreft.  Misschien eens jobhoppen en echt flexibeler zijn.  Ik heb een dochter en een zoon beide met minder dan 5 jaar werkervaring.  Er wordt idd soms wat afgelogen over lonen.

John, als je 17 jaar ervaring hebt als ingnieur electronica en je laat uitschijnen dat je geen 2.280 euro hebt, kan ik je maar een raad geven: dringend gaan solliciteren.  Maar opgelet: wel de juiste ingesteldheid hebben: flexibeliteit, uren, plaats, ...

Een job van maandag tot vrijdag van 9 tot 5 zul je idd neit vinden voor 2.000 euro netto.

Herwig, je slaagt nagels met koppen, alleen weten die "goeie" klanten dat niet.

Roland


Havoc

CiteerJohn, als je 17 jaar ervaring hebt als ingnieur electronica en je laat uitschijnen dat je geen 2.280 euro hebt, kan ik je maar een raad geven: dringend gaan solliciteren.  Maar opgelet: wel de juiste ingesteldheid hebben: flexibeliteit, uren, plaats, ...

Wel, dat is al na enkele malen veranderen om te verbeteren. Als je niet in overheidsdiensten terechtkomt maar in kleinere ondernemingen dan is het echt niet zo vet als sommigen hier laten uitschijnen. Verhogingen zijn er daar echt niet te vinden. Tenzij je zelfstandig wordt....

Ik vrees alleen dat er hier mensen zijn die een heel rooskleurige kijk hebben op hoe het er in detailhandel aan toe gaat. Vergelijk een loodgieter/elektricien niet met kleinhandel. Ken zelf ingenieurs die na de som gemaakt te hebben loodgieter geworden zijn omdat er daar meer te verdienen viel. Dat zijn echt wel de grootverdieners onder de zelfstandingen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: rgp op 16 juni 2013, 12:21:06 PM
Hallo,

Er wordt idd soms wat afgelogen over lonen.


net als over sex, en vrouwen (in geval van vrouwen over mannen) alhoewel tegenwoordig !  :) ;)

Groeten Peter ;)

argilla

#83
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 16 juni 2013, 14:44:41 PM
Citaat van: rgp op 16 juni 2013, 12:21:06 PM
Hallo,

Er wordt idd soms wat afgelogen over lonen.
net als over sex, en vrouwen (in geval van vrouwen over mannen) alhoewel tegenwoordig !  :)
groeten Peter




Peter je weet of kent het cliché dat over sex en geld het meeste gelogen wordt. Met Geld en gat  zet je iedereen schaakmat of zoiets is het spreekwoord   ;D
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

janieburton

Sorry als dit onbehouwen overkomt maar volgens Peter, Argilla, ea..,  wordt er hier gelogen over de lage lonen die sommige en ikzelf hebben.

Zoals Havoc zegt denk ik ook dat sommige het rooskleurig zien of dat sommige in een zeer gelukkige situatie zitten en boven het gemiddelde verdienen. Ik zit dan  >:( bij diegenen die onder het gemiddelde verdienen

E wat doet men als men in een bedrijfssector werkt waar er een CAO bestaat die de minimum en maximum lonen bepaald?
Daar krijgt men zomaar geen opslag of kan men bij aanwerving niet zeggen ik wil xxxx€.

Volgens Rgp moet men "jobhoppen" nu ik denk dat als je een bepaalde leeftijd voorbij bent dat "jobhoppen", zelfs als men "super" flexibel is in uren en dagen, niet meer zo evident is.

 

Metpetergaathetbeter

nee, Janie er wordt gelogen over teveel, over te weinig zal nog zo rap niet (gelogen) gesproken worden, trouwens met dat stoefen met veel loon, je moet gewoon redeneren wat er op het einde ervan overschiet als je belastingen betaald zijn, vaak heeft men veel teweinig afgehouden en gaan de belastingen met een heel groot stuk lopen (en uiteindelijk ben je niet meer betaald) !

Groeten Peter ;)

Jurgen

Tja, jobhoppen, ik ben ondertussen meer dan een jaar thuis.

Ik vraag me trouwens ook stilaan af wat dit alles nog met modeltreinwinkels te maken heeft.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Alain

Citaat van: Jurgen op 16 juni 2013, 19:19:53 PM
Tja, jobhoppen, ik ben ondertussen meer dan een jaar thuis.

Ik vraag me trouwens ook stilaan af wat dit alles nog met modeltreinwinkels te maken heeft.

Jurgen,

heeft inderdaad niets meer te maken met modelspoorwinkels.
Als je toch reeds een jaar thuis zit, kan je hier in dit topic misschien vertellen welke job je zoekt. Wordt toch vanalles door elkaar verteld.  ;)
Je weet nooit wie er mee leest.
Niet geschoten is altijd mis.  :D

Havoc

Neen, zoals al gezegd, er zijn gemiddelden en dat wil ook zeggen uitliggers. Ik zit zelf dan nog net boven de rand van het gemiddelde. Klagen is niet nodig, ik verdien goed mijn brood vind ik en de zaak is stabiel.  Flexibel in uren? Als bediende heb je geen recht op compensatie voor overuren etc. Dus of ik nu 8h30-5h30 werk of langer dat maakt voor mijn loon niks uit. Of dat op verplaatsing is of niet, het blijft hetzelfde.

Jobhoppen wordt ook niet als positief gezien. Vergeet dat. Omdat ik nu aan mijn vierde job ben is dat ter sprake gekomen op de sollicitatie. En dat was echt niet positief. Langs de andere kant is de sfeer daar zo goed dat ik het daar geen 5 jaar uithoudt. Zelfs niet als er 50% opslag komt. Er is daar ook inderdaad een leeftijdslimiet, al wordt dat nooit gezegd. Maar de meeste bedrijven nemen niemand aan van 50, ervaring of niet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tsjoektsjoek


   op dit topic wil ik even inhaken, als offsetdrukker verdiende ik 2415 euro bruto en een contract voor onbepaalde tijd
   na 37 jaar raak je werkloos en na 3 jaar geen werk kon ik in de bloemenexport aan de slag voor 8 euro netto per uur
   met een contract voor bepaalde tijd, ik ben nog steeds aan het solliciteren naar de functie van offsetdrukker maakt niet uit
   waar, Belgie, Luxembourg. Jurgen succes in het vinden van een nieuwe job.
   
de sport verloedert
modelspoor verbroedert