Wat gaat er mis met de modeltrein winkels?????

Gestart door janieburton, 29 mei 2013, 14:54:55 PM

Metpetergaathetbeter

in Nederland daarentegen zijn/is er (een)winkel(s) waar je op de dag des Heren hun website niet kunt bekijken  ;D

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Citaat van: rgp op 20 december 2018, 13:10:27 PM
Havoc,

21-19 = 2 en geen 3 ;D

In Duitsland heb je wel geen 1001 systemen, zoals in België van tijdskrediet, werkloosheid, eindeloopbaan, en is men er veel flexibeler.  Mijn ex heeft er een drietal jaar gewerkt met Kapowitz-contract van 1000 uur/jaar.  De woensdag kreeg ze mee wanneer ze de week daarna moest werken, indien ze moest werken die dag dan minstens 3 en maximaal 8u.
De kost voor de werkgever is dus kleiner en dus het deel in de verkoopprijs ook minder.

Roland

Klopt, die verdoving van vorige week blijft maar hangen :D Ja, er zijn nog meer zaken die meespelen dan BTW maar die BTW wordt nu eenmaal te pas en te onpas bovengehaald terwijl dat verschil al jaren te verwaarlozen is.

Citaat van: BrainFeeder op 20 december 2018, 12:16:12 PM
Ik dacht dat die MOSS-regeling enkel voor online IT diensten is (webruimte, foto-prints,...) en niet als het gewoon goederen of andere diensten (gras maaien, loodgieter,...) betreft die online verkocht worden?
Belangrijk voor mij dat ik het goed snap want ik bouw webwinkels :D

Even gekopieerd van de europe.eu website (een link werkt niet, zoek op "cross-border VAT"):
CiteerSelling goods to the final consumer in another EU country

If you sell goods and send them to consumers in another EU country, you usually need to register your business there and charge VAT at the rate applicable in that country - unless the total value of your sales to that country within the respective tax year falls below the limit set by the country.
VAT thresholds for sales to EU countries

Be aware that there are several important exceptions to the rules.

In addition, there are special rules if you are selling excise goods or new means of transport, such as cars,boats or aircraft.

Dit is de reden dat sinds dit van kracht is winkels zoals Conrad en Alternate een .be website hebben en enkel van die website naar België leveren.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Robrecht

#288
Citaat van: Havoc op 21 december 2018, 10:43:54 AM

Even gekopieerd van de europe.eu website (een link werkt niet, zoek op "cross-border VAT"):

Ze hebben er een soep van gemaakt. Beter overal de BTW gelijk trekken, liefst naar niveau van de laagste percentages  ::)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Peter

Handelaars zullen altijd wel een uitweg vinden.
In Duitsland kon /kan je nieuwe Audi's kopen veel goedkoper dan bij de officiele dealers omdat ze, zogezegd van Denemarken kopen (BTW veel lager)
Die auto's zijn nooit in Denemarken geweest (enkel op papier) maar komen recht van de fabriek

Vroeger (toen er nog een grens was) kocht ik bij Hünerbein in Aachen omdat het toen in Duitsland veel goedkoper was.
De bestellingen werden toen van uit Belgie verstuurd omdat de eigenaar in Belgie woont en ze iedere dag mee bracht toen hij s''avonds naar huis ging en zijn vrouw ze de volgende dag op de post deed.

Er zal altijd een achterpoortje zijn ;D ;D ;D
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Citaat van: Havoc op 21 december 2018, 10:43:54 AM
Dit is de reden dat sinds dit van kracht is winkels zoals Conrad en Alternate een .be website hebben en enkel van die website naar België leveren.
Het BTW verschil is niet de enige reden. Er is op sommige artikelen een aanzienlijk prijsverschil tussen conrad.be en conrad.de. Er bestaat ook nog een conrad.nl. Vanuit België of Nederland kun je niet bij conrad.de bestellen. Je moet bestellen vanuit de website voor je eigen land. Hetzelfde geldt voor b.v. Reichelt, die heeft ook een .de , een .be en een .nl versie.

SuSke

De Europese Commissie ging die beperking toch opblazen?? De intentie is (was) er toch, wanneer is altijd een andere kwestie.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

ja maar zulke overeen komsten zijn niet bindend hé net zoals die marrakech overeenkomst
lol

aan het worstelen met een programma de ju
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Frans, welke beperking bedoel je? Dat je vanuit België niet bij conrad.de kan bestellen?
Dat lijkt me een beslissing van Conrad zelf, in verband met de prijsverschillen. Net zoals de HEMA in België (iets) duurder is dan in Nederland. Komt (volgens de HEMA) omdat de bevoorrading vanaf Amsterdam duurder is.

SuSke

Inderdaad die beperking. De huidige regeling van de leveranciers is in het leven geroepen omdat ze strijdig was met Europese regelgevingen maar nu is bij die veelverdieners eindelijk het eurobiljet gevallen dat zoiets haaks staat op de clausule van "vrij verkeer van goederen en diensten binnen de EU".
Tenminste als ik goed geïnformeerd ben door de "op-fake-nieuws-gelijkend-verspreidende-media".
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

Peter,

Dat vroeger moet je wel specifieren.

In de jaren 70 toen de DM nog 16BFR was, was Mârklin goedkoper in Duitsland.  Mijn peter zaliger bracht me ieder jaar, als hij op wintersport ging, één lok mee uit een winkel in Mittenwald.

In de jaren 90 toen de DM 20BFr was, was dat niet meer het geval.  Hunerbein was duurder dan JOCADIS, OLAERTS, ..... en was enkel interessant als je geen BTW (wat kon als BSD'er) diende te betalen. Maar Hunerbein had toen een eigen productie (Intertrain?) en dat was interessant.

Roland

Peter

Ja, waar is de tijd dat Hünerbein Belgische modellen van stomers produceerde.
De winkel is echt duurder geworden na dat Michael (de zoon) de zaak gedeeltelijk, en nu blijkbaar helemaal heeft overgenomen
Wat ze wel nog hebben is een enorme keuze (zeker aan onderdelen van diverse merken) en okazie modellen

PS in Mittenwald en ook in Garmisch is geen modelspoorwinkel meer
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Citaat van: SuSke op 21 december 2018, 13:44:56 PM
I...maar nu is bij die veelverdieners eindelijk het eurobiljet gevallen dat zoiets haaks staat op de clausule van "vrij verkeer van goederen en diensten binnen de EU".
Wat Conrad doet is toch niet strijdig met vrij verkeer van goederen? Je kan nog steeds in Duitsland bestellen maar dan moet je het wel in Duitsland laten afleveren. En vervolgens zelf gaan halen.
In Nederland kennen we de De Huifkar, dat is een bedrijf dat je daarvoor kunt inschakelen. Zij hebben een afleveradres in Duitsland, daar halen ze de spullen op en brengen ze net over de grens naar Nederland. Vandaar verzenden ze het verder. Ik heb er nog nooit gebruik van gemaakt want ik vind het te veel gedoe. Die paar euro's die ik extra betaal neem ik dan maar op de koop toe.

SuSke

klopt Klaas, maar die "Huifkar-oplossing" is het probleem omzeilen want het is een Duitse firma die op een Duits adres levert. En dat is nu net in tegenstrijd met het vrij verkeer van goederen.
Elke firma van gelijk welke nationaliteit moet op gelijk welk adres van gelijk welke nationaliteit kunnen en mogen leveren.

Ondertussen koop ik reeds lange tijd gewoon bij "vreemde" firma's en laat gewoon thuis leveren, zonder "huifkar-oplossing". En zo moet het zijn conform de geest van de wet.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Citaat van: SuSke op 21 december 2018, 22:12:15 PM
Elke firma van gelijk welke nationaliteit moet op gelijk welk adres van gelijk welke nationaliteit kunnen en mogen leveren.
Daar zit nou net het verschil: kunnen en mogen. Conrad mag het wel, maar ze willen het niet. En volgens mij kan niemand ze dwingen om het toch te willen.