Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Goedkope lampenkappen

Gestart door Val-Rikard, 28 mei 2013, 18:50:44 PM

Val-Rikard

Goedkope lampenkappen.

Voor amper 2.50 Euro koop je bij Pipoos "Pailletten" die perfect kunnen dienen als lampenkappen...
In een doosje zitten er een paar honderd, dus voor dat geld kan je niet sukkelen. ;D ;D ;D ;)



Groet, Rik Martens

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Martin Welberg

Nu nog lampies die der in passen  ;)

Durango

Op naar Pipoos dit weekend.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Val-Rikard

#4
Denk je dat ik hierin een werkend lampje kan krijgen die genoeg licht geeft om goed over te komen. ???



De lantaarn op de afbeelding is niet werkend. :( :-\
Deze werd gemaakt met de bewuste pailletten.  :) :)
(De diameter van het gat in het midden is 1.5mm)



Martin Welberg

Citaat van: Val-Rikard op 28 mei 2013, 20:48:43 PM
Denk je dat ik hierin een werkend lampje kan krijgen die genoeg licht geeft om goed over te komen. ???


(De diameter van het gat in het midden is 1.5mm)

Weet dat miniatronics ledjes in die maat heeft, zal er ook wel een aanbieder op ebay zijn...die ledkoning of hoe heet ie ook alweer  ???

Sattrickske

Verdikke en daar kom je nu pas mee af ;D.  Ik heb er zo'n hele serie met de doorslag uit messingplaat gemept :-\
Wel een coole lantaarn.  Is dat buisje naar de lampekap hol?  Als het hol is, stop je er twee lakdraadjes door die je elk aan één zijde van een SMD led (0805 of 0603) vastsoldeert.  Zorg dat de led geen contact maakt met de lampekap als deze elektrisch geleidend is (door eer bv. een stukje papier tusen te kleven).

erik de noorman

Met een rijstkorrellampje lukt dat perfect om ze werkend te maken.

Erik.

Dirky

een alternatief voor goedkope lampen:

Het model is iets groter en past eerder op een ruime parking



3mm LED met als kap een vloot (washer, rondel) M2,5 die een slag van de puntslag gekregen heeft...

Sattrickske

Inderdaad ook niet mis, 'k zelfs zeggen zeer mooi, maar je led behuizing 'blinkt' iets teveel naar m'n goesting.  Effe schuren met een fijn papiertje, dan krijg je wat matter 'glas'.
De spinnekoppen hangen er precies nog aan ;D.
Hoe heb je de paal gemaakt?  Is dat een stukje hout?

Val-Rikard

Citaat van: Dirky op 28 mei 2013, 22:06:13 PM
een alternatief voor goedkope lampen:

Het model is iets groter en past eerder op een ruime parking



3mm LED met als kap een vloot (washer, rondel) M2,5 die een slag van de puntslag gekregen heeft...

Dat is goed gevonden en mooi gemaakt. :P Als je er de glazen kap bij telt kom je inderdaad op ongeveer 3mm voor de lamp.
Het werkt, en is mooi ook. :D :) Die rondel, hoe dik is die, welke diameter? Die kapjes van mij zijn 5mm diameter.
Rijstkorrellampjes geven naar het schijn niet veel licht, is dat zo ? ::) ???

erik de noorman

Rijstkorrellampjes geven meer dan voldoende licht. Ik zal eens een foto plaatsen van enkele toepassingen.

Erik.

oebr

nog een mogelijkheid zijn 1.8mm ledjes. Die vind je ook in witte versies.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Dirky

Hoe gemaakt:

-   Stootrand van de LED afgedraaid tot ongeveer 3,5mm
-   De eerste exemplaren hadden een mat geschuurde LED maar dan wordt het licht te diffuus. Was dan van plan verder te experimenteren maar da's niet meer gebeurd. Alle tips welkom voor als er nog eens een reeks gemaakt wordt.
-   Vloot van M2,5 d.m.v. een puntslag hol gezet ('k leg de vloot op een stukje forex om op te slaan). Met een rond vijltje de opening op 3mm gebracht. (vijltje in de accu boormachine en links draaien gaat het vlugst)
-   2 gaatjes geboord in de kop van een satéprikker om de draden door te voeren (- pool). Aan de andere kant werden later witte doppen gezet om isolatoren te imiteren.
-   1 draad aan de anode die naar beneden gevoerd wordt (+ pool)
-   Zwarte ringen zijn krimpkous maar dat zou properder mogen...

Voor het Sighelsheim seinhuis (zie spoor 1) maak ik in de loop van de komende dagen een 5mm LED versie. 'k plaats dan ook wel enkele foto's.