Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

LDT Lichtseindecoder NMBS (LS-DEC-NMBS-G)

Gestart door Koen, 28 mei 2013, 09:15:44 AM

Koen

Ik ben al enige tijd verschillende seindecoders aan het testen. Tijdens het Pinksterweekend ben ik een LDT seindecoder voor NMBS-seinen beginnen testen. Helaas stoot ik hier op het volgende proleem (dat ik niet opgelost krijg): ik krijg enkel adres 1 geprogrammeerd en kan enkel rood en groen bedienen. Andere adressen worden geweigerd.

Even een aantal gegevens:
•   Type seindecoder: LS-DEC-NMBS-G
•   Stuurunit: Intellibox (oude versie)
•   Protocol: DCC
•   Op de unit is zowel aangesloten op de bus alsook op een externe voeding.

Volgende testen heb ik reeds ondernomen:

  • Stap voor stap de handleiding gevolgd voor de programmatie: stuurunit opstarten – S1 indrukken – rood/groen knipperen afwisselend – één van de bedieningstoetsen van de wisselbediening indrukken (in mijn geval toets n° 1) – de leds knipperen veel sneller – wachten tot deze terug de voorgaande knipperfrequentie hernemen – terug op S1 drukken om de tweede groep seinen in te leren – even wachten daar er slechts 1 groep aansluitklemmen werd gebruikt – nogmaals op S1 drukken om de leerfunctie te beëindigen.
  • Testen: activering door op toets 1 van de IB te drukken (blijft rood) – activering door op toets 2 van de IB te drukken (sein wordt groen) – activering door toets 3 van de IB in te drukken (geen beeldverandering).
  • Controle van de busaansluiting door omwisseling van de busdraden
  • Controle jumpers (in het bijzonder J2 – protocol en J3 geheugenblokkering)
  • Testen op andere adressen door het keybordadres te verhogen (bijvoorbeeld adres 50) – andere    adressen dan adres 1 worden niet aanvaard
  • Aandrukken van de IC's om mogelijke slechte contacten op te vangen

Mijn vragen:
Zien jullie in de bovenstaande stappen een fout waardoor ik geen ander adres kan programmeren dan adres 1?  Maak ik een fout bij het testen van de seinen? Als ik het goed begrijp moet je op toets 1 drukken om een rood seinbeeld te krijgen, op toets 2 voor groen, ...  Hebben jullie nog andere mogelijke tips die mij verder kunnen helpen?

Foto testopstelling:




Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

INFO

Koen,

Ik zal eens een slag in de ruimte doen.

De knoppen 1,2 3 zijn alle drie rode knoppen. Daarmee zet je normaal gesproken wissels mee in de afbuigende stand

Het sein op rood zal met knopje 1 moeten en op groen met het groene knopje waar 4 bijstaat enz. Zal dat het bedienings probleem kunnen zijn?

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Koen

@Info,

Dat is inderdaad het bedieningsprobleem. 1 en 4 werken perfect. 2 en 5 geven geen veranderingen in het seinbeeld.
Ik vermoed dat er een probleem met de decoder is (het is en blijft elektronica hé). Helaas kan ik geen testen uitvoeren met een andere daar ik er op dit ogenblik maar één heb.
Als het probleem niet opgelost geraakt, ga ik wel een andere decoder halen. Maar aangezien het hier om een vergelijkende studie van verschillende merken gaat, wil ik eerst zeker zijn dat mijn redenering en werkwijze correct is (om de kosten te beperken).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

INFO

Koen,

Ik zou bijna zeggen lees de handleiding en doe wat daar in staat.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

bellejt

ff google op ls-dec-nmbs  en er gaat een wereld voor je open.Vooral http://users.telenet.be/herenburg/digitaal.htm  : 2de figuurtje.

Koen

@Info,

Heb ik stap voor stap uitgevoerd - niet één maal maar 10 maal (zie mijn eerste post in dit draadje) maar helaas ...
Mogelijk zie ik iets over het hoofd. Ik heb gisteren ook nog met Joop Kramer gebeld (helpdesk in NL). Ik heb met deze, overigens zeer vriendelijk man, alle mogelijkheden nog eens overlopen. Ook hij geraakte er niet uit. Hij raadde mij aan contact op te nemen met dhr. Littfinski zelf maar ik wou toch eerst eens informeren bij de digitale "krakken" van het forum.


@Bellejt,
Daar heb ik de handleiding van gedownload. Inderdaad een zeer interessante site! Een aanrader voor diegene die digitaal beginnen te rijden.


Beide bedankt voor jullie reactie.

Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

bellejt

mss rare opmerking maar heb je bij het programmeren J3 op de print zitten ?

Koen

@Bellejt,

Deze zit er inderdaad op.
J3 moet er af wanneer je het geheugen wenst te blokkeren.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

bellejt

dan zou hij wel defekt kunnen zijn.Het programmeren gaat wel in groepjes van 4 adressen lees ik.Ik heb er hier ook zo eentje gebouwd en eentje ongebouwd liggen.Heb echter nog geen tijd gehad om ermee te experimenteren.

Koen

Op zich is dit een mooi product. Spijtig dat men standaard een niet overbrugbare weerstandsbrug heeft geplaatst. In combinatie met B-models seinen geeft dit een zeer lage lichtopbrengst. Je moet de weerstanden van de het meegeleverde printje van het sein overbruggen.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

peking

Aan Koen,

Ik zie die rubriek nu van lidfinski,wel ik heb er ook problemen mee voor het programeren maar ik bedien die met de toetsen van Viessmann dus box nr 5547 , nu het beste wat je kunt doen is kontakt met die Peter Lidfinski opnemen,die is 2 talig dus Duits en Engels en die man is aardig en kan U goed helpen per mail.
groeten,
marc

Flip

Hallo Koen;

Ik gebruik deze decoders al meer dan 10j maar in de DB versie.
De adressen zijn in groepen van vier. Te beginnen van adres 1 . Programmeer je dit adres zijn zowel 2, 3, en 4 geprogrammeerd .
Je kunt niet met adres vier beginnen  en een groep 4, 5, 6,7 vormen dit gaat niet. Dus adres 1 2 3 4 . Dan adresseer je adres 5 dan heb je groep 5 6 7  8. enz
Elke dekoder heeft 4 adressen.
Ik ben begonnen met adres 49 50 51 52  bv maar dit had een andere reden.
Om te bedienen selekteer je adres 5 bv en dan met de plus en min  (+ - )  geef je rood en groen bv ,  toetsen zoals een wissel. De seinen moeten aangesproken worden zoals een wissel.
Ik gebruik Digital plus Lenz. De dekoders gekocht in bouw kit vorm . Alles op de print zelf solderen.

GR

Julien
Lenz digital PC sturing

INFO

Wel een beetje late reactie op een bericht wat al 4 jaar geleden geplaatst is. ;)
Alleen de waarheid ligt in het midden.

755philippe


Flip


Dat had ik niet gemerkt .    :-[    Zal ondertussen wel in orde zijn hoop ik .


GR

Lenz digital PC sturing