rangeerdiesel nmbs reeks 71

Gestart door Rangeerduivel, 27 mei 2013, 21:36:54 PM

Rangeerduivel

Beste treinvrienden,
Ik ben daarstraks met een vraag gestart en wil(moet) nu ook nog een ander onderwerp aansnijden.
Ieder van ons heeft wellicht gezien hoe Cedric zijn 71 van nul tot een prachtig schaalmodel uitbouwde.DIT KAN IK NIET!!!
Wat ik hierover wou vragen is of het verantwoord is om als basis hievoor bijvoorbeeld een model van Roco te gebruiken zoals  de v90, -v290 of iets in die aard,
Is het met wat kosmetische ingrepen te doen,of is dit helemaal niet mogelijk om zo'n loc er als een 71 te laten uit zien?
Zijn de verschillen dan zo groot?
Als dit een dom voorstel is mogen jullie het ook gerust zeggen!
geef maar van katoen

Michiel

Beste Rudy,

Het belangrijkste is natuurlijk dat je zelf leuk bezig bent, en dat je een resultaat bekomt dat voldoende is in jouw ogen. Ik zou zeggen GO! Zo snel bekeken zijn de markante elementen van de reeks 71 de vorm van de cabine, de enorme schoorsteen, en de hoge rechte bufferplaat aan beide uiteinden. Dat zijn ingrepen die naar mijn idee doenbaar zijn op het v90 model. Als je deze dan in de juiste schildering zet, wel, ik denk dat je een heel overtuigd model van de reeks 71 zou kunnen verkijgen.

maar dat is mijn bescheiden mening.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Cedric

Je kan hiervoor ook een br212 (v100) gebruiken. Asafstanden zijn niet 100% en de tank onderaan is wat anders, maar zoals Michiel zegt, met de grootste kenmerken na te bouwen kun je zeker een overtuigend resultaat bekomen ! Belangrijkste blijft dat je er zelf plezier aan beleeft!

JC2180

Inderdaad is een V100 mogelijk, ik heb dit onderstel ook gekozen voor mijn ombouw.
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Rangeerduivel

Bedankt jongens voor de Reaktie,
Een gekochte loc zal denk ik altijd beter rijden dan zelfbouw,
Moet je zoals ik maar eens met een afgewerkte wisselstraat zitten van Piko-code100,om gek van te worden!
Na een tijdje slijt de isolatie van de puntstukken weg en dan maak je kortsluiting met de wielen van de loc,je rangeert dan meestal met je vinger want om de 10cm staat de boel stil
Ik moet er niet aan denken om te vervangen,wissels ingebed en geficseerde ballast met houtlijm,ik moet er geen tekeningetje van maken zeker?

Rangeerduivel

Dank voor je mail Michiel,
de bufferplaat is bij de 71 opvallend groot en vlak,maar bij een effektief rijdend model plaats je toch langs beide zijden koppelingen,zodat er reeds een groot oppervlak van de bufferplaat de vergetelheid ingaat.
Heb al een paar modelletjes op 't oog op marktplaats.nl,worden daar lage prijzen gehanteerd zeg!Zou het dan toch waar zijn dat Hollanders zuiniger zijn dan wij?

Michiel

#6
Wanneer je van plan bent om het mes in een model te zetten, ga je daarvoor natuurlijk geen splinkernieuw model kopen. Logisch dat je uitkijkt naar een goeie occasie. En of je nu op Marktplaats gaat, eBay of andere occasie markt, dat maakt niet uit. Dat hoeft niet meteen een Hollandse te zijn, hoor. Ik vind persoonlijk meestal betere 2de-handsaanbiedingen in Duitsland. ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Ik heb hier een V100 van Roco staan, gedigitaliseerd zonder NEM stekker.
Het enige is dat de verlichting het niet doet na een herstelling. Ik vermoed een van de draadjes verkeerd aangesloten.
Indien iemand interesse, stuur maar een pm.
Over de prijs geraken we het wel eens.
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke


Rangeerduivel

#9
.

Rangeerduivel

Heb analoge Fleischmann v100 gekocht voor 20€,is in goede staat,Wel veel gebruikssporen,maar dient toch voor ombouw naar NMBS 71..,alleen hoop ik dat hij digitaal te maken is,of heb ik weer een stommiteit begaan?
In ieder geval heb ik dan toch weer een item bij voor in de vitrine!

Niemand geintresseerd in een Mehano classs RAIL4CHEM,Of een Bachmann-lilliput BR 84(dig.)?

groetjes

OlivierV

Rangeerduivel, die kan je inderdaad nog digitaal maken.
Je kan ofwel het huidige motorschild bewerken (zodat de 2 koolborstels geïsoleerd van mekaar zijn) ofwel een aangepast motorschild kopen.

Verder zijn er voldoende voorbeelden op interpret te vinden van een ombouw van en FLM v100 ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Dank voor de tip man,
ik heb zelfs een beter idee,ik zal'm u brengen en als hij klaar is kom ik er om!
Ik heb dit ooit eens geprobeerd met een hld 52 volgens de "handleiding" in Modelspoormagazine,en hij heeft sedertdien geen milimeter meer gereden.
Maar 't zal weer wel aan mij liggen zeker...

grtjs

Rangeerduivel

Pech Peter,de Heljan kappen die ik je aangeboden heb zijn de deur uit...namen noem ik niet! :-X ;D ;D

Rangeerduivel

Beste treinvrienden,
Kan er soms iemand mij een geisoleerd motorschild bezorgen(tegen betaling natuurlijk) voor een oude fleischmann v100,zo ene met nog haakkoppelingen?
Ik zou direkt niet weten waar ik dit moet bestellen en welk produktnr.
De treinwinkel,ja,maar als moet besteld worden zijn die wachttijden allemaal zolang...

groeten,Rudy