Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Breadboard

Gestart door Frank_N, 24 mei 2013, 23:01:26 PM

wie gebruikt een breadboard om electro-technische schakelingen uit te testen?

altijd voor een project uit te testen
soms voor een project uit te testen
nooit voor een project uit te testen
wel eens van gehoord, nooit gebruikt
nooit van gehoord

Frank_N

Aangezien de hoeveelheid onderdelen en schakelingen welke ik nodig heb voor mijn schaduwstation, en daarbij eerst het geheel op experimenteel niveau  op wil bouwen ben ik op zoek naar een breadboard.
Ik heb er 1, maar die is veel te klein..... :(



Dus: heeft iemand ervaring met die dingen/of kan me tips geven bij aanschaf van welk type?
Na wat zoekwerk kwam ik uit op de Velleman SD35N: http://www.velleman.eu/products/view/?country=fr&lang=en&id=40579
Er zijn meer van die dingen te vinden, maar weet (door de bomen en bos enzo) het niet zo.... ??? :-[
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Je kan die dingen altijd koppelen.
Ik heb sinds kort een breadboard, en gebruik het alleen om delen van schakelingen te testen. Alleen die delen waarvan ik niet helemaal zeker ben of het gaat werken.
Voor het grote geheel ga ik meestal direct in het diepe. Kan wel eens betekenen dat je een buil valt. Heb dat ook gehad met een schaduwstationbesturing. Had er voor de club een gebouwd waar in het gebruik bleek dat sommige dingen niet helemaal liepen zoals verwacht. Heb toen een compleet nieuwe gebouwd, met vermijding van de gemaakte fouten.

dani

ik ga Klaas bijtreden.   Heb zelf ook 3 of 4 stuks...  en die kan je (als ze van hetzelfde merk zijn) perfect aan elkaar koppelen..
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Heb hier eentje, en inderdaad voor gebruik als expirimenteerbordje zeer goed. (testen of ideeën werken). Nog niet echt een volledige schakeling mee gemaakt.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Geert

Ik gebruik ze altijd om een schakeling uit te testen, maar niet zoals op de foto. Voor de verbindingen gebruik ik geïsoleerde draad waarvaan  de uiteinden ontmanteld zijn.

Ik heb er diverse, eentje is volledig voorbereid voor µC testjes. Met 5V voeding uit een GSM lader zodat ik niet te veel afhankelijk ben van een gestabiliseerde voeding en een regelbare pulsbron met een NE555 ...





Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Zo'n strakke opbouw kan ik wel waarderen.
Maar zie ik nu dat je een 5V lader gebruikt voor een 7805? Als ingang voor een 7805 heb je toch minstens 8V nodig?

Geert

Klaas, daar zeg je weer iets.

Net even gekeken naar de uitgangsspanning van de GSM lader en deze is 5,7V. Dit verklaart waarom ik maar 4,5V uitgangsspanning krijg op de 7805 uitgangspin, nooit bij stil gestaan...

Maar de µC die ik gebruik werken al vanaf 3V, zo erg is dat ook weer niet.  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Een breadboard: onontbeerlijk om elektronica te testen!

Ik heb er al enkele zoals dat van Geert versleten (Tandy?) en tegenwoordig gebruik ik een dubbel met banane- en schroefklemmen voor de voeding (massa, 5V en 12V).
Het geheel op een stukje watervaste multiplex geschroefd en onderaan een strokenprint met ZIF socket voor verschillende controllers, RS232 schakeling, LCD, I2C IO en enkele drukknoppen en led's.

Al heel wat schakelingen zijn daarop 'geboren'.

Als draad gebruik ik zoals Geert op het uiteinde gestripte volle draad (dikke telefoonkabel ontmanteld) van verschillende lengtes.  De opbouw gebeurt iets minder strak dan bij Geert  :) :) :).



Schakelingen die ik frequent gebruik, bouw ik dan op strokenprint en kunnen in combinatie met het breadboard worden gebruikt.


Groetjes, Peter


janieburton