rijrichting wissel

Gestart door spinnings, 23 mei 2013, 18:46:13 PM

Frank_N

Dan zou Gerolf, Steven en ondergetekende  het wel eens het bij het rechte eind kunnen hebben ;)
Groet van Frank

spinnings

Ik heb vandaag voor de derde keer een nieuwe gebogen wissel geplaats maar de trein blijft ontsporen. Tevens heb ik de railsvloer gecontroleerd op vlakte maar deze is OK.
Aangezien ik maar twee treinen heb, heb ik het maar twee keer kunnen controleren.

De locomotief ontspoort en de andere trein waarbij de wielen met de rijrichting van de rails meedraaien af en toe.

Hier is een klein filmpje van wat er gebeurt.

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-CPI3MOUGQJFG.wmv

Frank_N

#17
Goed gefilmt 8)
Het ligt dus niet aan de wissel.
Maar wat ik zie is dat de voorste aangedreven as van je lok niet horizontaal verplaatsbaar is, of daarin word belemmert op een of andere manier.
Daardoor word de lok van voor omhoog geduwd.
Normaal gesproken zouden alle wielstellen*  gemakkelijk horizontaal moeten schuiven..

* omdat fabrikanten er bij de constructie rekening mee houden dat hun materieel door de kleinste bocht moet lopen.

Edit) sgreivfouwd hersteld :-[
Groet van Frank

spinnings

Ik kan alleen maar zeggen dat de wissel en de trein beide van hetzelfde merk, Piko, zijn.

doomslu

Mij lijkt het dat er onderaan de loc 'iets' de railstaaf raakt (ik bedoel de railstaaf die 'rechtdoor' +/- gaat). De loc blokkeert namelijk (of is dat niet zo?)
Het is natuurlijk niet zo makkelijk te zien hé.
En als een andere loc hetzelfde fenomeen vertoont, zou het vreemd zijn dat ze beiden 'iets' fout hebben onderaan.
Héél vreemd probleem.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

Het lijkt of de loc zijn pootje licht. Je ziet het voorwiel duidelijk omhoog gaan.
Dit kan zoals hiervoor gezegd, doordat de loc "wringt" in de bocht. De assen moeten in dwarsrichting een beetje kunnen verschuiven. Je kan dat nakijken door de lok op een bocht-rail te zetten, nu moet je hem met de hand kunnen laten "waggelen" op die rail. Als dat wringt klopt er iets niet.

spinnings

Het is in iedergeval zo dat het inderdaad aan de trein zal liggen.
Ik heb twee verschillende wagons met de hand geduwd over de wissel laten gaan. En je raad het al, geen probleem.

Frank_N

Kun je handmatig de lokwielen ten opzichte van elkaar horizontaal makkelijk verschuiven, Robert?
Groet van Frank

spinnings

Onder de loc zitten 4 paar wielen. De eerste paar (voor) hebben een minder goede 'vering', de drie andere paar hebben een goede vering.
Met vering bedoel ik wanneer ik duim en wijsvinger op een wiel zet en heen en weer ga.

Huugooke

De wielen moeten ook een zekere afstand van elkaar staan (op de as bedoel ik). Zowel een te korte als een te grote afstand geeft problemen op de wissel

Huugooke

Citaat van: spinnings op 08 juli 2013, 21:05:34 PM
Onder de loc zitten 4 paar wielen. De eerste paar (voor) hebben een minder goede 'vering', de drie andere paar hebben een goede vering.
Met vering bedoel ik wanneer ik duim en wijsvinger op een wiel zet en heen en weer ga.
Heb je een schuifmaat?  meet eens de afstand tussen de wielen op dezelfde as en vergelijk met de andere.
Waarom beweegt de voorste as niet goed? Zit er wat tussen? Daar zitten ook de stangen van de "stoomcilinders" aan vast. Blokkeren die niet?

Frank_N

Citaat van: spinnings op 08 juli 2013, 21:05:34 PM
Onder de loc zitten 4 paar wielen. De eerste paar (voor) hebben een minder goede 'vering', de drie andere paar hebben een goede vering.
Met vering bedoel ik wanneer ik duim en wijsvinger op een wiel zet en heen en weer ga.

Ok, Zoiets vermoedde ik al.
Probeer dan de lok eens achteruit te laten rijden over de wissel in dezelfde richting, Robert?
Als je bevindingen kloppen zou dat wel goed gaan :)
Groet van Frank

Huugooke

Ik had hetzelfde probleem met een omgebouwde lok, en dat kwam doordat de voorste as niet voldoende heen en weer kon schuiven.

spinnings

CiteerOk, Zoiets vermoedde ik al.
Probeer dan de lok eens achteruit te laten rijden over de wissel in dezelfde richting, Robert?
Als je bevindingen kloppen zou dat wel goed gaan :)

Dan ontspoort hij open de kolenwagen, hierin zit de aandrijving.

spinnings

Ik heb het probleem opgelost door een kleine aanpassing in de baan. Er zit nu een recht wissel op deze plaats waardoor het probleem 100% is verholpen.