Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

rijrichting wissel

Gestart door spinnings, 23 mei 2013, 18:46:13 PM

spinnings

Is een trein gebonden aan een rijrichting op een wissel??
Het gebeurt namelijk nog weleens dat mijn Piko trein ontspoort op een wissel (gebogen links, en dan wanneer hij op het linkse spoor moet uitkomen)

conducteur

Normaal niet, maar echte gebogen wissels kunnen wel eens problemen geven.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Een trein hoort niet te ontsporen op een wissel. Als ie dat soms wel doet, dan is het best om eens aandachtig uit te zoeken hoe de trein ontpoort. Ten eerste, een wissel wordt in afgebogen stand met beperkte snelheid bereden. Doe je dat, kijk dan aandacht hoe de wielen uit het spoor lopen. Loopt een wiel op het puntstuk? Snijdt een flens de wisseltong open? Wringen koppelingen van lange rijtuigen tegen in een boog-tegenboog situatie? Ligt de wissel niet vlak genoeg en komt het wiel los van het loopvlak?... Eenmaal je ontdekt hoe de trein ontspoort, dan is de oplossing dikwijls nabij.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

spinnings

Ik ga het bekijken.
Het is in ieder geval bij elke wissel want ik had al een nieuwe gekocht omdat ik dacht dat het aan de wissel lag.

doomslu

Citaat van: spinnings op 23 mei 2013, 21:22:26 PM
Ik ga het bekijken.
Het is in ieder geval bij elke wissel want ik had al een nieuwe gekocht omdat ik dacht dat het aan de wissel lag.
En is het bij dezelfde loc of rijtuig? Dan moet je daar eens kijken, zoals Michiel al zei.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

tsjoektsjoek

ik had hetzelfde probleem bij gebogen wissels van Marklin k- rails, in gebogen stand liepen er wagons uit de rails en dan vooral van andere merken
men vertelde mij dat het aan het profiel van de wielen lag, heb ze vervangen door Marklin wielen met een beter resultaat. Misschien een oorzaak?
de sport verloedert
modelspoor verbroedert

spinnings

Ik heb wat meerdere testen uitgeprobeerd.

1. andere trein
2. andere wissel

Maar de ontsporing blijft bestaan. De juiste locatie staat hieronder.


Gerolf

Merkwaardig dat hij daar in de fout gaat, hoewel ... het is een bewegend deel, dat draaipunt van je (scharnierende) wisseltong

Het is natuurlijk mogelijk dat er een fabricagefout is, en dat je daardoor op twee dezelfde wissels van dezelfde fabrikant op dezelfde plaats een probleem hebt.
De oorzaak van een ontsporing is (bijna) altijd de wielflens die ergens tegenaan loopt,
waardoor het wiel zichzelf optilt en met de flens over de rail bolt.
Daarom:
- zit er een braam in de buurt  (op het metaal of het kunststof) ?
- zit het scharnierpunt te los? Kan je de tong "uit" de lijn van de vaste rail duwen?
- is er hoogteverschil tussen wisseltong en de rail in het verlengde?
- Ligt je wissel in één vlak, m.a.w. is je ondergrond mooi egaal?
Ik weet niet of je een macrofoto van je wissel kan nemen, maar het zou ons kunnen helpen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

spinnings

Wanneer de trein de wissel links verlaat gaat het fout, rechts verlaten (als het ware rechtdoor)  gaat goed.


Steven123

dat klein wit licht-randje aan de bovenkant van de rail (scharnier-aansluiting)
doet mij vermoeden dat de rails niet mooi op elkaar aansluiten en de wielflens er inderdaad uitgetild wordt.
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

spinnings

Heb er een kleinstukje karton ondergelegd. Je kunt nu nog wel merken dat er iets niet 100% is, maar hij ontspoort niet meer.

Frank_N

Citaat van: Steven123 op 05 juni 2013, 18:52:00 PM
dat klein wit licht-randje aan de bovenkant van de rail (scharnier-aansluiting)
doet mij vermoeden dat de rails niet mooi op elkaar aansluiten en de wielflens er inderdaad uitgetild wordt.

Dat lijkt mij ook zo... Waar heb je dat karton onder gelegd?
Groet van Frank

spinnings

Ongeveer waar ik in de foto de woorden OK en NIET OK heb staan

Frank_N

#13
Citaat van: spinnings op 05 juni 2013, 19:59:01 PM
Ongeveer waar ik in de foto de woorden OK en NIET OK heb staan

Het zou me niet verbazen als op de scharnierpunt je wielflens daar een duwtje omhoog krijgt.
Misschien eens een lokje er zeer langzaam overheen laten rijden?

Edit) In welke richting gaat de trein door dat wissel?
Ik bedoel als je de wisseltongen "openrijd" zonder dat wissel om te zetten (van boven naar beneden dus, op de foto) kan de wielflens ook eruit getild worden.
Groet van Frank

spinnings

Van één naar twee sporen.

Het werkt wel goed als ze van één van de twee sporen op één spoor uitkomen.