Z Zelfbouw : zoeken - zuchten - zwoegen - zwichten...?

Gestart door JC2180, 21 mei 2013, 17:29:51 PM

JC2180

Op basis van de onderstellen die ik tot op heden reeds verzameld heb, onder voorbehoud van voldoende tijd zullen de volgende producties Z in het kort aanvatten :

reeks 16
reeks 20

Beide locomotieven lijken me opnieuw redelijk eenvoudig na te bouwen.
Als het meezit herneem ik die ook in N natuurlijk, dan wel in een apart draadje : voorlopig vordert de reeks 18-I te traag om al iets nuttig te tonen...
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

JC2180

Vandaag de dakovergangen boven de stuurcabine van het type 201 wat strakker bijgewerkt.
Moeilijk even nu een goede oplossing te vinden voor de koplampen en dan kunnen we weer verder.

Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

mdvholland


Gerolf

Knap, Joeri  8)
Die kop begint er echt goed uit te zien  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

JC2180

Bedankt voor de complimenten, het gaat inderdaad veel beter dan ik had kunnen denken.
De kast past ondertussen perfect op het onderstel, weeral een horde genomen.

Nu blijkt de eerste aanzet van de zijwanden nog het moeilijkste gedeelte te worden
Met behulp van de referentie kleefband en macro opname zie ik nu pas echt de ongelijke raamopeningen > een mm verkeerd met de handboor en zie hier het resultaat :-(

Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Steam.N

Komt goed, Joeri !
Zoals je de kop zo goed gedaan hebt, zo goed komen de zijkanten.  Zeker weten !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steven123

Ziet er een tof project uit Joeri  ;)  Ben al erg benieuwd naar het eindresultaat.

Beetje spijtig van die ramen, maar dat kan je misschien nog wel wat bijwerken.
Heb zelf exact het zelfde probleem gehad in een grotere schaal, maar ik heb toen m'n zijkanten opnieuw kunnen maken voordat er gelijmd werd.  :-X

Alvast veel succes met de afwerking!
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

JC2180

Ik vind er wel iets op maar voorlopig gaat die kleine dreumes toch in de hoek, zoveel moeite en dan dit zeg...  ;)
Het probleem is hier dat bijwerken / plamuren bijna met een naald dient te gebeuren wat geen pretje is.

Even bezinnen.
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Steam.N

Joeri, kun je de zijwand niet uitsnijden en vervangen?
Het is wel pijnlijk, maar waarschijnlijk de enige die een drastische verbetering geeft ... (het kwam mij ook al voor  ;) )
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Ik heb bij een loc een gelijkaardig probleem gehad. Ik heb er toen een dun plaatje plasticard achter gekleefd, een schijf op maat gevijld en in de raamopening gekleefd, putty in de groef en alles vlakschuren. Dan nieuw een gat boren. Dat ging al bij al nog vrij vlot met goed resultaat.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

JC2180

Dag Jean / Michiel,
Ik neem jullie opties alvast in beraad.
Vannacht in slaapmodus komt waarschijnlijk DE oplossing...  :) die in één keer een perfect eindresultaat moet kunnen geven...
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Sattrickske

Was hier al een tijdje aan 't meelezen en ben zwaar onder de indruk.  Wat je tot nu toe gepresteerd hebt is verbazend!
Laat je zeker niet terugslaan door effe een (kleine) tegenslag in de zijwand.  Ik ben helemaal geen specialist op Z-scale, maar ik doe zelf wat scratchbuilding op H0 en daar heb ik een truucje om foutjes weg te werken.  Als ik het goed voorheb is jouw plastic card hetzelfde als styreen (het materiaal waar ik mee werk).  Ik verzamel altijd mijn afvalstukjes en gooi nooit plastic weg; ik doe deze in een pot(je) met goed sluitend deksel (bv. confituurpot) en giet er dan wat aceton over.  Na een nachtje weken heb je een papje dat je kan gebruiken als vulmiddel of lijm (de hoeveelheid aceton bepaalt de vloeibaarheid van je papje).  Met dat papje werk ik m'n foutjes weg, de aceton verdampt en het styreen blijft over; bijvijlen en opschuren.  Soms een paar maal herhalen en de fout is nagenoeg onzichtbaar.  Ik pas dit ook toe met ABS ipv. styreen.  Als na verloop het papje in de pot begint uit te drogen, giet je er gewoon terug een beetje aceton bij.
Best wel effe testen op een stukje afval en in jouw geval een minimum aan aceton, want jouw stukken zijn wel erg dun.

Voor je koplampen kan je misschien Micro Kristal Klear gebruiken, dit is een fantastisch product, dat na uitharding volledig transparant is.

Maar echt, ik hoop dat je het niet opgeeft, 't zou zonde zijn van al het mooie werk!

JC2180

Dag Patrick,

Opgeven neen, even brommen ja !

Jouw tip met die aceton moet ik overwegen, ik heb namelijk eenzelfde materiaal = structuur als vulmiddel nodig om in te boren : Putty werkt heel fijn en is stevig maar die houdt het niet altijd als je er op een fractie naast opnieuw doorheen moet...

Voor de koplampen heb ik nu een grotere opening gemaakt dan nodig, ik zoek naar een geloofwaardig buisje met juiste diameter + bevestigingsmethode om helemaal correct te zijn.
Dus zeker geen Kristal Klear in de huidige gaten, die zijn mega breed 2 mm  ;)
Mogelijk wel voor de ramen want werkt inderdaad zeer goed.
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Sattrickske

Allez tof dat je verder gaat!
Citaat van: JC2180 op 26 mei 2013, 22:56:25 PM
Voor de koplampen heb ik nu een grotere opening gemaakt dan nodig, ik zoek naar een geloofwaardig buisje met juiste diameter + bevestigingsmethode om helemaal correct te zijn.
Dus zeker geen Kristal Klear in de huidige gaten, die zijn mega breed 2 mm  ;)
Mogelijk wel voor de ramen want werkt inderdaad zeer goed.
De persoon die mij Kristal Klear verkocht heeft, gebruikt het zelf voor het maken van koplampen (ook ong. 2 mm en groter).  Ikzelf gebruik het niet hiervoor. Voor koplampen of sluitlichten op m'n H0 modellen gebruik ik lichtgeleiders (gevonden op eBay).  Hier (3e afbeelding) heb ik er gemaakt om de gloeilampen van m'n BR23 te vervangen door leds.  De opstuiking bekom je op 2 manieren:
- voor een vlakke lamp: tegen een heet stukje aluminium drukken
- voor een ronde lamp: de geleider ronddraaien over de lengte-as en in de buurt van een vlammetje (aansteker) houden.

mahtoska1

CiteerIk denk er nu toch aan om de versie met koplamp te maken, als afgieten van de kap nadien een optie zou blijken dan is het veel eenvoudiger om ineens 2 verschillende versies te maken.

Joeri,
Stel dat het afgieten van de kap zou lukken, zou je deze dan aanbieden aan andere Z-ters (uiteraard tegen vergoeding)